Anonyma Fondbytare

Nej, jag låter fonderna utvecklas i ett spann, där de kan gå ner 5% eller upp 9 % innan jag behöver göra något.

Håller med dig, tar man hem minsta lilla vinst varje månad blir det på 3 månader: vinst+vinst+vinst.

Trender brukar fortsätta så väntar man 3 månader med att ta hem vinsterna blir det exponentiellt:
vinst% X vinst% X vinst%

1 gillning

Hej jag heter Tedvin, och jag tror att jag kanske har ett ohälsosamt förhållande till portföljallokeringsjusteringar.

Jag har varit stark. I mer än fyra år har portföljen varit oförändrad. Ja förutom när jag bytte allokering globalt/sverige från 60/40 till 75/25. Men det var ju på goda grunder. Alldeles för mycket home bias. Så det kan knappast räknas.

Eller när jag bytte globalfond från LF global till Avanza global. Men det var ju på goda grunder. Det enda rimliga för att undvika ESG-exkluderingar. Så det kan knappast räknas heller.

Nu sitter jag här, och tvivlar på ytterligare ett beslut den där kvällen för drygt 4 år sedan. Att ha 20% av portföljens globala exponering vardera i Avanza Emerging Markets respektive Handelsbanken Gl Småbolag.

Båda har ju kraftigt underpresterat en vanlig globalfond under tidsperioden. Och avgifterna är egentligen något höga. Men samtidigt var det ju ett informerat och medvetet val. Jag skulle inte bry mig om utfallet på korta tidsperioder. Jag skulle inte bry mig om att volatiliteten är högre. Fokus skulle ligga på att den högre riskpremien är vad som spelar roll på lång sikt.

Snälla hjälp mig, jag vill inte byta fonder igen. Speciellt inte efter en period med underprestation. Mycket bättre i så fall att vänta tills de så småningom har överpresterat sedan mina initiala beslut…

…Hej jag heter Tedvin och jag tror att jag kanske har ett ohälsosamt förhållande till marknadstiming.

4 gillningar

Har detta ändrats?

2 gillningar

Hallå!

Jag har loggat in för att sätta ett arv i arbete. Efter det har jag inte loggat in på 2 dagar(!) Jag har svår abstinens.

Vill någon hänga på mig och inte logga in förrens “Så gick ditt Avanza-år” mailet kommer vid nyår?

Jag får lov och logga in om något spektakulärt händer och jag vinner pengar på lotteri jag måste sätta i arbete eller jag gud förbjude måste ta av semesterkassan för att använda till buffert. Fast händer det så har skiten på riktigt träffat fläkten! :scream:

Någon som är med? Lättare om man är flera tänker jag. :innocent:

1 gillning

Tyvärr… gör manuella insättningar beroende på övertid o sånt där :joy: jag hejar på dig!

2 gillningar

Jag är med dig! Jag avinstallerade Avanza-appen i vintras och klarade mig en månad då. Men nu har webbsidan smugit sig in i rotation. Jag har ingen som helst anledning att logga in före nyår faktiskt. Sparar rätt hårt på bankkonto till en kontantinsats. Mitt enda undantag är om jag säljer bilen.

2 gillningar

Hehe, kul tråd. :smiley: Det är faktiskt svårt att inte pilla så mycket… Exempelvis fundera på Storebrand Global All Countries vs Handelsbanken Global Index (där jag föredrar den sistnämnda). Samma med techfond, där börjar jag luta över mot Swedbank Robur Technology istället för Nordnets tech-fond. Och som USA-fond har jag för mig att Handelsbanken USA-index är bättre än Nordnets motsvarande.

Få se om jag gjorde livet jobbigare åt somliga nu… :joy::wink:

1 gillning

2 dagar och några timmar nu. Vi klarar detta! bara 158 dagar kvar. Piece of cake! :grin:

2 gillningar

Har raderat alla Avanzapuffar på min Firefox-startsida nu.

2 gillningar

Jag gör oxå så!! Gäller att ha lite disciplin :sweat_smile::smile:

1 gillning

Så j*vla sugen på att logga in fast kom ihåg mitt löfte här. :innocent: så jag skriver här istället. Hur går det för dig?

1 gillning

Det är lördag idag kompis. Inget händer :sweat_smile:

2 gillningar

Ska ut och spela frisbeegolf. Har börjat prata om att skaffa inredningstidning att läsa.

5 gillningar

Famous last words! :sweat_smile: Inget händer.

Har en fondorder som bör gå igenom på måndag eller tisdag. Jag kommer inte titta. Det där sköter ju sig själv. Eller som @carolinebolmeson så klokt sade:

7 gillningar

Jag har ett (väldigt litet men ändå) nystartat månadsspar och ville in och “kolla så det fungerar” fast jag ska ge fan i det.

Bara 157 dagar kvar. :grimacing: :face_with_spiral_eyes:

1 gillning

Det är väl som att bli fri från alkoholism. De tre första dagarna är värst har jag läst. :nerd_face:

1 gillning

Ok nu avinstallerar jag Avanza o Nordnet-apparna.
Sjukt irriterande att man loggar in hela tiden.

4 gillningar

Jag har ett kalkylark där jag sammanställer mina tillgångar varje månad. Eftersom jag inte kan logga in på Avanza så har jag beslutat att fylla i en uppskattning på den posten. Jag kollar hur Storebrand Global All-Countries går eftersom den liknar portföljen.

3 gillningar

Smart! Jag är lost på excel fast borde kanske börja. :slight_smile: