Jag håller inte riktigt med. Jag tror att just genom gedigen analys kan man hitta aktier som har fel prissättning och därmed ge förslag på hur man bör agera. Det är ju så analysfirmor och banker gör när de sätter köp/sälj/behåll-rekommendationer. Tack vare att det finns många analytiker så får vi också se olika sidor av samma mynt, när de väljer att fokusera mer på vissa nyckeltal.
Jag är helt övertygad om att det går att göra bra aktieaffärer genom att analysera bolag. Men ibland är man fel med tajming. Det finns ju ett välanvänt talesätt att “Marknaden kan ha fel längre än vad du är solvent”. Vilket innebär att du vet inte när i tiden marknaden upptäcker en felprissättning, eller svänger över till att se på saken på ditt sätt. Så även en korrekt analys kan vara fel i tiden.
Enkla saker som att titta på historiskt P/E, vinsttillväxt och hur marknaden ser ut att utvecklas för bolaget på både kort och lite längre sikt kan ge bra indikatorer på om ett köp har hög möjlighet till överavkastning. Omvärldsfaktorer som är svåra att räkna med drabbar ju index på precis samma sätt som enskilda bolag. Där kan man minska sin egen risk genom att titta på vilka omvärldsfaktorer som påverkar risken i ett specifikt bolag. Är man beroende av råvaror från utlandet? Vilka valutarisker finns? Vilka marknader är man stor på och vad kan bolag göra åt saken?
Det handlar alltså inte om spådomar. Inte ens teknisk analys. Finns inget hokus pokus här, men det är svårt att få rätt vid en bestämd tidpunkt.