Anställd eller konsult - vilket är "tryggast" egentligen?

Inspirerande, tack!

Kan även tillägga att jag bett min redovisningskonsult ögna igenom min budget på grund av att jag verkligen är dålig på sånt egentligen.

Skulle också reagera på att förslaget kom från nuvarande arbetsgivare. En duktig konsult försöker kunden ofta rekrytera eftersom kostnaderna är lägre för en anställd. Kostnaden för en konsult motiveras oftast genom flexibilitet och eventuellt kompetens.

I ditt fall har de ju redan kompetensen, så vad skulle de tjäna på ett konsultförhållande förutom flexibiliteten?

3 gillningar

Som anställd finns det ju absolut ingenting som hindrar dig från att spara som privatperson… Visst kräver det en anställning med vettig lön.

1 gillning

Alltså så som jag känner dem så tror jag helt enkelt att de inte tror på att ”binda upp” människor. De vill att jag ska trivas så bra som möjligt så att vi kan ha ett samarbete över tid. Upplever inte alls att det finns någon press på att inte vara anställd.

Ja skillnaden blir ju att det är skattade pengar, så krockkudden är mindre om jag blir av med min inkomst.

2 gillningar

Kan uppdatera den här tråden och säga att för mig var det helt rätt att bli helt egenanställd. Har kunnat ta ut en lön, bygga upp en buffert (eventuellt i underkant) och kunnat ta ut en bra utdelning som delvis kommer fungera som buffert i privatekonomin. För mig var steget helt rätt!

#åretsjinx

3 gillningar