Perfekt! Även om det blir lite dyrare än en fond så är det värt det mtp att jag kan sälja och köpa direkt.
Kostnaden som källskatt innebär döljs av index då indexleverantören räknar av maximal källskatt, tex 30%.
Så fonder med bättre skattesituation än så får hjälp att tracka index. Såklart finns förvaltningskostnader och transaktionskostnader som verkar åt andra hållet
Men bara så vi är extra tydliga för andra som inte orkar läsa igenom hel tråden: denna ETF drabbas INTE av någon källskatt av något slag. Varken för privatpersoner eller Blackrock/ishares som förvaltar ETFen.
Förutom just PLUS Allabolag, ska iofs sägas. Med tanke på tråden.
Men den här är alltså ett bra eller bättre alternativ om man är ute efter att finlira med avgiften och samtidigt kunna investera via ETF.
Förutom att denna ETF bara har 106 innehav. Jämfört med +350 i Plus Allabolag. Så denna ETF har krasst sett exkluderat 2/3 av Stockholmsbörsen.
Så är det, men… Som jag skrev i första inlägget i tråden så är i princip samtliga de 200 bolagen som diffar på 0,01% marknadsvikt eller lägre.
För PLUS Allabolag äger de bolagen indirekt genom att äga PLUS Mikrobolag till 1,20% vikt. PLUS Mikrobolag innehåller 140 bolag.
Den följer ett index som innehåller 106 bolag och den innehåller 106 bolag. Således inga exkluderingar pga esg eller annat. Att den inte innehåller småbolag är en annan diskussion
En annan diskussion om exkludering här bara får gälla ESG.
Inte en annan diskussion om exkludering kan gälla alla former av exkluderingar, även småbolags-exkluderingar.
Jag vill därmed ändå rekommendera Plus AllaBolag till folk.
Den innehåller inga USA aktier heller
Men för oss som är trötta på fonder för att det tar lång tid att handla med. Tycker att låg avgift är positivt och vill äga med inriktning mot Sverige. Har du något bättre förslag eftersom tråden handlar om accumulerande ETF med inriktning Sverige?
Oj! Ja det är ju helt galet när jag tänker på det Men tack, det här var väldigt bra info att få upp ögonen för! Och känns ju nästan lite bedrägligt när de skriver ut jämförelseindex men inte specificerar tydligt hur det diffar, tror inte att alla (som t.ex jag före den här tråden) kollar antalet innehav så noga. Men det borde man ju. Fast först måste man få upp ögonen för det. Så tack!
Det är rätt galet faktiskt. Men bra att få upp ögonen för Men hur kommer det sig att just etf:er väljer att följa index mer noggrant? Enda skillnaden ska väl vara att de är just börshandlade till skillnad från traditionella fonder, trodde jag. Man kan ju argumentera för att det är upp till köparen att noggrant undersöka fonden/etf:en, men också att det är upp till förvaltaren att vara tydlig och transparent med lättillgänglig info.
Edit: strök en fråga i inlägget, hittade svaret själv rätt snabbt.
Nä absolut, det är en djungel! Antingen kan man lära sig själv, eller så kan man bara följa den årliga “bästa fonderna” tråden, väljer man nåt där blir det sällan fel Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna
Ja, såtillvida att man har hittat till detta forum En bra och översiktlig lista som också känns bra fact checkad. Jag har kört på några av rekommendationerna, så det blev t.ex. DNB global. Då tänkte jag också att jag hade läst på “by proxy”, eftersom så många i forumet hade läst på och jag läste på vad de skrev…
Nu kollade jag fondfaktabladet för AMF global och där framgår det faktiskt tydligt att de avviker från index (och har som mål att slå sitt index). Men jag tycker inte att det är tydligt formulerat om man tittar på den översiktliga infon på Avanza.
Verkar ligga en bugg hos Montrose vid köp av denna ETF. I informationen står det valutaväxling 0 % då den handlas i sek, men vid order räknas valutaväxling på 0,1%. Troligtvis kopplat så tyska börsen har 0,1 som standard.
Jag har skrivit till Montrose och frågat, återkommer med svar.
Aha den handlas i SEK till och med. Hade fått för mig att den gick omvägen via EUR för att den är listad i Tyskland. Snyggt
Ja, det är en bugg. Har också meddelat dem om det, så de kommer åtgärda det. Montrose har bekräftat att det enbart är courtage. Kan även bekräfta det då jag kikat på notan.
Precis, den handlas i sek. Så det är enbart courtage och ingen valutaväxling. Riktigt fint.
Skönt att höra. Jag gjorde köpet idag och under avslutade ordrar står fortfarande preliminär valutaväxling x kr men precis som du säger under transaktioner är den 0 kr så det är nog mest en synvilla.
Googlade lite och hittade en gammal tråd på Twitter där Avanza valt att inte ta in den då de inte klarade SEK på tyska börsen, så blev lite orolig att den skulle försvinna igen. Men skönt om de bekräftar för dig att ska fungera