Använda AF för skatteplanering?

Hej,

Ämnet har varit uppe i lite andra trådar men tänkte borra lite mer i det.

Låt säga att man har 10 MSEK i Globalfonder på ISK, varav iaf 5MSEK inte ska användas kommande 10 åren.

Varför inte flytta 5MSEK till AF och sedan succesivt, över kanske 10 år flytta tillbaka till ISK de åren som börsen backar?

Kommer rejäla sättningar så borde man kanske tom kunna komma undan med 0 i skatt de åren (kvittning mot ISK schablonen) och vid mer normala nedgångar hålls iaf vinstskatten på AF nere samtidigt som man löpande nästan halverat sin ISK skatt.

På 10 års horisont är det väl ganska rimligt att anta att det kommer några risiga år som man kan utnyttja för att flytta tillbaka och på så vis få en “betydligt” lägre totalskatt utslaget över dessa år?
En liten hedge mot AI frossa och högt värderad börs också.

Vad missar jag?

Jag började bygga en AF/ISK matris för att simulera men det var ganska komplicerat, innan jag fortsätter, har någon annan byggt eller sett något som funkar för simuleringar?

(P:S AF/ISK simulatorn här på RT verkar inte fungera korrekt)

1 gillning

Intressant ny tanke. Det här tänkte du skulle ske under uppbyggnadsfasen? När man är i ett läge där man dessutom ska ta ut pengar blir det en ytterligare twist på det hela tänker jag.

1 gillning

Hmm, har väl inte tänkt så noga på det men jag tänker att ur skatteplaneringsavseende borde det väl inte spela någon roll vilken fas man är i så länge det handlar om investeringar man inte känner sig “tvingad” att sälja.

Tar man ut pengar löpande behöver man ha en plan för när och från vilket konto man ska ta ut. Samtidigt som det ska kombineras med eventuella flytt från AF till isk så det borde bli ytterligare en faktor att ha plan för

Du kommer ju betala högre skatt när du säljer från AF de åren börsen går framåt.

Fast upplägget var ju att över tid tömma AF kontot och att passa på att göra uttag endast de år som börsen är ner.

Visst på sikt blir det såklart ändå kanske en vinst och en vinstbeskattning men den blir ju betydligt lägre med ovan upplägg

I de flesta snurror räknar man ju med årlig genomsnittlig avkastning på tex 7% och kommer fram till att isk är bättre men om man utnyttjar volatiliteten en smula borde utfallet kunna bli ett annat?

Detta upplägg kräver en spåkula eftersom du tänker tajma upp och nedgång och flytta mellan AF och ISK för att minimera skatt, enskilda år, istället för att maximera nettovinst över tid.

Jag förstår inte vad du menar. Läs upplägget en gång till så du är säker på hur jag tänker.

Ja det blir kanon. Gör så.

1 gillning

This is the way :crystal_ball:

Det första du måste definiera är vad du egentligen söker optimera. Vardera metod och alla varianter där mellan kan säkerligen vara bäst beroende på vad du väljer.

Möjlig sak du missat är att några risiga år inte nödvändigtvis betyder att du har förluster att skörda utan fortfarande kan ha realisationsvinster. 3 goda år först och du kan sitta med vinster alla framtida år.

Mata in problemställning i en frontiermodell och du får en websida/python/what ever där du kan testa alla varianter. Detta är ett problem du inte ska behöva lägga ner för att det är för krångligt att koda då det är trivialt för en skarp AI. Låt den bygga grunden om du vill ha totalkoll i slutet. Exempel på prompt som gav fenomenalt bra sida i claude (och helt ok i chatgpt)

Sammanfattning

Jag vill ha en websida för att testa lite olika strategier för att använda ISK eller depå. Iden är att man år 0 placerar en viss del i depå och en annan del i ISK. Vid nedgång säljs tillgångar så att man kan kvitta förluster mot schablonintäkt på ISK. Man ska kunna ställa in diverse saker med reglage (ISK-skatt, andel i depå, hur aggresivt man skördar förlust, antal år som simuleras etc). Använd MC-simulering baserat på historiska data på utdelande index SIXRX på svensk börs. Visa både totalt värde på kapital, och värde efter latent skatteskuld, för strategi vs allt i depå resp allt i ISK. Extra allt, snyggt, mycket analys och förklaring av beräkningar etc. Efter försäljning i depå kan återköp göra till depå eller isk. Det ska vara ett val i ui. Man ska kunna ange initial totalt kapitalt (eftersom ISK är skattebefriat under 300k). Allt investeras i fonder som följer utdelande index, i depå 0.12% schablonskatt som beskattar utdelningsschablon.

1 gillning

Genomsnittsmetoden kan ställa till med problem. För att komma runt det kan man byta fond för nyinsättningar lite då och då.

1 gillning

Jag tycker det är svårt att få grepp på ISK vs AF så jag tänkte kolla enbart på totalskatt under X antal år så man kan ha det som en isolerad faktor att sedan väga mot övriga fördelar/nackdelar.

Nja, jag är med på på att det kan bli så. Min poäng är att vinsten ändå kanske inte blir så stor om man konsekvent säljer (och flyttar) av delar de år som börsen backar. Utslaget på lite tid borde det rimligtvis komma några större sättningar. Min tanke var också att inte bara försöka generera förluster som kräver ganska brant nedgång utan att det ska räcka med ett negativt börsår (kanske -5%) för att trigga en försäljning som iaf minskar vinstskatten det året.

Mycket bra tips, jag ska göra ett försök.

Fast inte så länge man inte gör några insättningar va? Min tanke var att göra en engångs insättning och att sedan enbart göra uttag.

Mm, då kan man i stället dela upp det på olika innehav (ju fler dess bättre), så ökar sannolikheten att något går med förlust.

Nyfiken på vad du fick för resultat?

Jag byggde en liknande mha Copilot i Excel och efter MC simuleringar verkar det som allt i ISK är mer fördelaktigt än mitt hybrid upplägg ovan (men inte med stor marginal) Allt i AF var sämst.

Granskar man de fall där hybrid-lösningen var bättre än ISK så var det när nedgångar kom tidiga år (av de 10 åren jag simulerat) och om det var 4/10 negativa år under hela perioden så vann hybriden i 55% av fallen.

Fortfarande inte solklart för mig :slight_smile:

Hur många års perspektiv framåt i tiden kollade du? Vad jag har sett verkar allt i af vara bättre än isk på iaf 30 års perspektiv. Finns en snurra till och med här på rika tillsammans ISK, KF eller aktiedepå 2026? Jämför med vår kalkylator För att simulera uttag skriver jag -XXXXX kr i månadssparande

Knappar jag tex in 7 500 000 kr i förmögenhet, -25 000 per månad i sparande i 30 år så är det överlägset bäst med AF. Skatten efter första året på ISK är 76 000 kr. Den siffran är inte AF uppe i ens till hälften vid år 30. Vid år 40 år är skatten för AF typ 60 000. ISK kostar 328 000 i skatt år 40 :slight_smile:

Hm, det måste vara något fel i snurran när det blir så stor skillnad. Är fondakatten inte inräknad måntro?