Är barn lika vanliga i denna grupp av människor som i samhället i stort?

Jag lever i en kvinnlig kropp och förstår precis :slight_smile: Jag har en enorm förlossningsrädsla och oro inför eventuell graviditet och det bidrar såklart till min ambivalens om jag vill ha barn eller inte. Jag har minnen att jag redan som barn kände skräck inför att behöva föda barn och det blir bara värre, speciellt de senaste åren när förlossningsvården totalt verkar kollapsa och många kvinnor får svåra skador som hade kunnat undvikas.

I och med att jag är så förlossningsrädd men ändå någonstans känner att jag skulle vilja ha barn så har jag allvarligt övervägt adoption och tyvärr är det inte så enkelt heller. Inhemska adoptioner förekommer i princip inte i Sverige om man inte är släkt med barnet och utomlandsadoptioner blir allt svårare. Förra året skedde bara runt 50 utlandsadoptioner till Sverige, vilket såklart var påverkat av Corona men även 2019 tror jag inte siffran var högre än kanske 100 barn. Det har minskat drastiskt de senaste 10 åren samtidigt som tusentals par står i kö. De allra flesta väntar många år eller får adoptera barn i högre ålder och med olika sjukdomar/funktionssvårigheter vilket inte alltid är helt lätt. Lägg därtill kostnader på minst 100 000 kr samt senaste årens kunskap/debatt om hur många adoptivbarn visats sig stulits från föräldrar i exempelvis Chile så förstår jag att det inte är förstahandsval för någon som kan få barn på egen hand. Många länder kräver också att man ska kunna bevisa infertilitet för att få adoptera så t.ex. mitt skäl att jag är rädd för förlossning skulle inte godkännas. Känns otroligt sorgligt när det som du säger finns många barn ute i världen som faktiskt behöver föräldrar och skulle få ett bättre liv i Sverige.

Reproduktion är den starkaste instinkten, finns nästan inga djur som väljer frivilligt celibat.

Skaparen av sex and the city har gått ut och sagt att hon ångrade sig att hon levde promiskuöst istället för att bilda familj när hon var ung.

Att adoptera barn är oftast ingen bra idé, adoption är i många fall barnstöld, adopterade tenderar även att må sämre psykiskt (iaf större risk).

Finns också forskning som stödjer att barn som har tillgång till sin biologiska mor och far får bäst förutsättningar att lyckas i livet.

Att man inte skaffar barn behöver ju inte betyda att man lever i celibat. Och vad är det för argument att SATC-författaren ångrat sig? Haha vem bryr sig? Det är en person :smiley:

4 gillningar

Nej menade frivillig barnlöshet, att leva i celibat efter reproduktiv peak kanske är bra rent evolutionärt eftersom hög ålder på förälder ökar sannolikheten för genetiska defekter.

Kanske tom är så att de som väljer frivilligt barnlöshet styrs av en inneboende instiskt som påverkar deras beslut, ungefär att hjärnan kroppen rent epegenetiskt vet att man är olämplig förälder.

Det är en svår och outforskad fråga vad jag vet.

Wow, har aldrig hört något om detta innan! Har du någon källa på att så är fallet? Om man får betalt för att adoptera bort barn känns det ju spontant som att incitamenten finns för barnstöld, men vet inte om man får det.

1 gillning
2 gillningar

Sexualdriften är sammankopplad mellan reproduktion fast det är inte 100% logiskt, vår hjärna är inte tillräckligt smart att den lägger ner sexualdriften trots att man teoretiskt kan ha flera hundra barn redan.

Kanske tom är så att de som väljer frivilligt barnlöshet styrs av en inneboende instiskt som påverkar deras beslut, ungefär att hjärnan kroppen rent epegenetiskt vet att man är olämplig förälder.

Känns som att detta är motbevisat bara genom att titta på hur många otroligt olämpliga föräldrar det finns. Tror många gånger friviliigt barnlösa skulle vara ytterst lämpliga som föräldrar, bara det faktum att de på riktigt reflekterar över om de vill ha barn eller inte är ju en mognad som är till hjälp i föräldraskapet.

4 gillningar

Vem umgås du med? :smiley: Så mycket har jag mig veterligen aldrig klagat på mina småttingar. Det är mest roligt när barn kommer upp som samtalsämne, med andra föräldrar och de som inte har barn.

För mig lyser de upp livet på ett sätt som jag inte kände till innan jag blev förälder, livet och det man gör känns mer meningsfullt. Jag är inte religiös, men när jag talat med religiösa människor så är det en liknande känsla jag upplever. Har en bekant som har depression, tar medicin varje dag etc., men livet har tagit en stor positiv vändning sen hon blev mamma.

3 gillningar

Men å andra sidan. Att någon annan ångrar eller inte ångrar sina barn säger ju egentligen ingenting om hur det kommer bli för någon annan. Dessutom är det så onyanserat att bara rakt av säga att man ångrar barnen. I många fall tror jag att det är mer komplext. Man ångrar att man inte valde en bättre partner, man har inte någon avlastning runt sig, man bor för trångt. Tusen saker kan ju få en att tycka att det är jobbigt att ha barn. När de väl är där är de i de allra flesta fall så självklara att tanken på att de inte skulle finnas inte riktigt är aktuell.

En annan tanke jag fick rörande detta med att det är jobbigt att ha barn är att på ett sätt kan man likna det vid att göra en FIRE… Det kommer vara perioder när det bara är att spara och gneta och det känns som om inget händer och det bara känns skittungt. Men det kommer perioder, redan när barnen börjar skolan, då man på allvar kan börja få lön för mödan och man får mycket tillbaka av sina barn. Personligen tycker jag för det mesta att det är superhärligt att ha tonåringar, jag får insyn i en massa saker som jag annars inte skulle ha fått. Därmed inte sagt att det är guld och gröna skogar jämt, men jag tror att det här svartvita tänkandet runt barn egentligen är att betrakta delar av föräldraskapet alldeles för närsynt.

1 gillning

@Bowser
Hade jag gjort om mitt liv så hade jag troligen inte skaffat barn. Och som nån annan redan skrivit: jag älskar mina barn och skulle aldrig vilja bli av med dem.

MEN, det jag inte fattade, förutom att tar en massa tid osv, är all den oro man känner som föälder. Oro och rädsla för det ökade våldet, man vill hindra dem från att åka in till stan på kvällarna osv men det funkar ju inte så.
Oro för att de ska klara skolan. Komma in på en bra utbilsning. Få ett bra jobb som de trivs med. Inte umgås i fel kretsar. Inte börja med droger. Undrar om de träffar nån bra människa eller kanske aldrig träffar nån?

Lite mer avlägsen rädsla så kommer klimatkrisen som en ångest för deras framtid.
Hur kommer vår välfärdsstat se ut när de är vuxna? Kommer det att finnas “gratis” skola, sjukvård, äldreomsorg, a-kassa och pensioner?

En ständigt närvarande oro.

1 gillning

Oj, i de banorna tänker jag inte, då hade jag nog inte orkat gå upp ur sängen på morgonen. Mina barn är lite mindre så viss oro kommer väl på sikt, men jag hoppas innerligt att jag inte hamnar i ett sånt orosmönster som du beskriver.

Det låter lite för mig som att du är van vid det gamla Sverige och det tillhörande skyddsnätet, och nu blir orolig när det kommer bli mer våld och mindre omfattande skyddsnät framöver. Vi och våra barn kommer ändå ha det bättre än 95 %(killgissning) av världens befolkning, så en sån stor oro är nog obefogad, rent rationellt.

@Bowser

Oro för våldet tror jag de flesta upplever som har barn runt 15 år som ska ut i samhället i det tuffa klimatet som råder där.
Det är grymt där ute.

Jag har en nära vän som har barn och hon står för det 10 % positiva jag får höra (även om hon också delar med sig av det negativa på ett ärligt sätt såklart eftersom vi har en väldigt öppen och tillitsfull relation). I övrigt är det från kollegor och bekanta i t.ex. olika föreningar jag är med i samt sociala medier såklart. Förstår att sociala medier ofta är en ventil och att många ser det som att de skämtsamt klagar men det kan verkligen kännas oproportionerligt för mig när det bara handlar om hur jobbigt det är. Härligt att höra hur det lyst upp ditt liv och gjort det mer meningsfullt, sånt vill jag gärna läsa mer om! :slight_smile:

Ja, jag säger inte emot att det är komplext MEN det jag försöker få fram är ju att det är precis lika komplext för någon som valt att vara barnfri. Det går inte för någon annan att säga om det är rätt eller fel eller att det kommer ångras. Men trots det upplever jag och många andra att det läggs otroligt mycket tyckande på barnfrias val från föräldrar, bara att se här ovan där det plötsligt togs upp att en random amerikansk “kändis” (SATC-författaren) ångrat att hon inte skaffat barn… jaha so what?

Jag tror också att det är massor av saker runt omkring som påverkar om man upplever livet som jobbigt eller inte, vare sig man har barn eller barnfri och självklart går det i perioder. Men just därför tycker jag det är så viktigt att fler perspektiv får komma fram och att det inte bara förväntas att man ska följa normen och skaffa barn bara för att eller med inställningen att “det löser sig när barnet väl är här”. För en del gör det kanske inte det eller så hade de haft det ännu bättre utan barnet. Att en del vill fundera över valet och inte bara tänka “det löser sig sen” ser inte jag som negativt.

1 gillning

Jag tycker att alla borde få göra som dom vill utan att andra lägger sig i.
För kunde jag fråga andra om dom inte skall skaffa barn snart, men efter att ha ställt frågan till en bekant som var ofrivilligt barnlös och efter att ha haft en flickvän som var helt övertygad om att hon inte ville ha några barn och berättade om hur jobbigt hon tyckte det var att hela tiden få frågan om när hon skulle skaffa barn och sedan vara tvungen att motivera varför hon inte ville ha några, så har jag slutat fråga eftersom att jag anser att jag inte har med det att göra.

Är du tveksam till om du vill ha barn, skaffa inga, det innebär en massa jobb och det kommer inskränka nått enormt på din egentid. Som Jan säger, man måste gilla dom problem som en investering innebär, och gillar man inte problemen som investeringen barn innebär så skall man inta investera i barn. :wink:

Jag däremot visste redan när jag var 15 att jag ville ha barn, minst två, men gärna fler. Jag träffade barnens mor när jag var 23 och hon 22, och hon sa redan efter någon månad att hon ville ha barn. Javisst tänkte jag, vi kör, det tar väl ett tag innan hon blir gravid så det är lika bra att börja. Det tog bara några veckor så var hon gravid och när dottern fötts så ville hon ha ett barn till, javisst sa jag, vi kör. Så mellan mina barn är det 14 månader och det är helt perfekt.
Folk säger att det är jobbigt att ha två små samtidigt, men jag håller inte med. När man har ett barn under 3 år så måste man nästan ständigt ha med sig en skötväska med blöjor, våtservetter och klädombyte, om man packar för ett eller två barn spelar ingen roll. Visst är det lite kämpigare att resa, att handla, gå på nöjespark och natta om man har två, speciellt om man är skild och måste göra allt själv, men jag väljer det alla gånger och sedan är man ur småbarnsåren på 4 år och behöver inte börja om med blöjor igen när den stora fyller 6 år.

Vi skilde oss som vänner när barnen var 2 och 3 år, och det var det bästa som vi kunde göra. Skilsmässan är inget nederlag, det kan vara något väldigt bra.
I vårt fall så delade vi på vårdnaden och umgängestiden lika, men eftersom jag jobbar i byggbranschen och ofta jobbar på annan ort med övernattning i veckorna och hon jobbade timmar inom vården (med mycket helger) så gjorde vi så att jag hade barnen varje helg, torsdag kväll till måndag morgon ena veckan och fredag kväll till måndag morgon nästa vecka.
Som skild förälder så får man det bästa ur två världar, man får massa tid med sina barn eftersom man måste fixa allt själv när man har dom, och sedan får man massa egentid som man kan spendera hur man vill den barnlediga tiden. I mitt fall så tillbringade jag mina veckor på annan ort med att jobba och träna och sedan hämtade jag barnen och sedan var det bara vi hela helgen. Visst var det kämpigt bitvis, för när jag kom hem på helgen så fick jag ju lösa allt med att storhandla inför veckan, laga matlådor, städa och tvätta samtidigt som vi tillbringade varje lördag i simhallen eller på något busland eller nöjespark.
Någon direkt hjälp med barnvakt hade jag inte då mina föräldrar bor 35 mil bort

Även om jag idag är väldigt nöjd med mitt liv, så ser jag tillbaka på dom åren från det att barnen var 2 och 3 tills dom blev runt 7 år som den lyckligaste tiden i mitt liv, tiden då det bara var jag och barnen och vi gjorde allt tillsammans.
Idag har jag en sambo, och hon är också skild och har en dotter på halvtid. Eftersom vi har lite olika upplägg på barnen då hennes 9 åring är hos oss varannan vecka, min 14 årige son är hos oss på heltid och min 15 åriga dotter kommer när hon känner för det så har vi gjort upp att varannan helg så har vi inga barn. Då får jag och sambon tid för oss själv, då kan vi göra allt det som vi känner för, detta är guld för relationen, och all övrig tid finns vi där för barnen.

Vi har pratat om att skaffa ett gemensamt barn, men vi säger bägge två att om vi varit 30 så hade vi kör direkt, men eftersom vi fyller 40 nästa år så tycker vi att vi är för gamla att börja om, att vi har gjort vårat på den fronten, även om jag verkligen skulle vilja ha en liten till, det är något speciellt med att få ha en liten på armen.
Barn innebär verkligen en väldans massa bråk och slit och allt är inte en dans på rosor, men dom ger
en enorm guldkant på tillvaron som jag verkligen inte skulle vilja vara utan och jag hoppas verkligen att mina barn skaffar egna barn, för jag vill ha barnbarn, men det är helt deras beslut och det är inget som jag har med att göra. :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Många spännande inlägg i ett ämne som nog borde diskuteras mer.

Jag har alltid sett barn som en investering. Man går troligen minus i lycka under de första 20 åren men sen går man förhoppningsvis plus på slutet. (Som med alla investeringar finns det ingen garanti för att det blir så.)

Nu har jag inga barn men börjar fundera på om det vore spännande att skaffa. Det känns som en upplevelse man inte kan få på något annat sätt.

Jag vänder mig lite mot tanken att barn förhindrar en från att uppnå andra saker i livet. Om man lever 75 friska år och tar hand om barn i 20 år, då har man ju trots allt 55 friska år åt sig själv. Hinner man inte med att göra vad man vill under dessa 55 åren så är det tveksamt om det hjälper att man får 75 år.

@ErikDahlen

Ja och av de 55 så är du barn/går i skolan i minst 20. Under 5 år så landar du ett jobb. I kanske 10 år tar du hand om dina föräldrar och sen 15 år till barnbarnen :laughing::laughing:

Ah. Så det är lite som att investera i en välrenommerad fond med hög(re) avgift? :slight_smile:

Är inte säker på vad du menar. Men om du menar att du kommer få lite mindre själv om du skaffar barn så är svaret ja.