Är barnförsäkring väldigt dyrt efter att man sett att ens barn är friskt?

Rent anekdotiskt.
Vår son har varit fysiskt frisk hela livet. Knappt ens en förkylning. Han har en barnförsäkring som hittills (fem år) kostat 17 000kr och med nuvarande pris kommer landa på totalt 58 000 från födsel till 18 år.
För två år sedan fick han en autismdiagnos och detta gav oss ungefär 250 000kr i en engångssumma. Det kan bli mer om han visar sig få större problem senare i livet.

3 gillningar

försäkringen är ju till för när man senare upptäcker att barnet är sjukt även om det inte är det nu. skulle aldrig säga upp

1 gillning

Det fanns en tråd om barnförsäkringar för några år sedan där en slutsats var att om man har många barn börjar det bli intressant att s.a.s. självförsäkra. Genom att spara alla pengar som premierna för t.ex. 4 eller fler barn skulle kostat kommer man ganska snabbt upp i ersättningsbeloppet för de flesta skador/diagnoser som försäkringarna ger, som ofta är lägre än man kan tro.

Finns det ingen risk för ökade utgifter om barnet blir sjukt ”på riktigt”?

Jag tror det är exakt den mentala kortslutningen som försäkringsbolagen skickligt spelar på.

Jag minns en text jag läste för några år sedan skriven av en person som levt under mycket knappa förhållanden, i Sverige. Den personen räknade upp ett antal saker som den verligen saknade att den inte hade råd med, och som den skulle vilja köpa om den fick bättre ekonomi. Bland det viktigaste, som var det största mentala såret, var att barnen inte var försäkrade - som om personen inte älskade sina barn tillräckligt nu när de hade dålig ekonomi.

Jag minns att jag tänkte att om författaren hade tillräckligt bra ekonomi, skulle inte försäkringen behövas - om inte syftet bara var att visa att man just älskar sitt barn…

1 gillning

250 000kr har inneburit att vi gått ned lite i tid och spendera mer tid med vår autistiskt son.

2 gillningar

Vilket är fint. Det är ett bra sätt att använda kapital på. Kapital skapar frihet att styra över sin tid och beslut.

1 gillning

Ok, men… 250k är inte ens svårt att spara ihop om man skippar ett par år av försäkringspremier. Blir barnet inte sjukt får du dessutom behålla pengarna.

1 gillning

För de allra flesta är 250 000 mycket pengar. Att spara ihop det på “ett par år” skulle kräva ganska stora sparbelopp/mån. Ca 5000/mån i 4 år t.ex. Man vet ju heller aldrig när olyckan är framme. Kanske händer ingenting på x antal år och man hinner spara ihop en stor summa, eller så blir ens barn sjuk långt innan man haft tid att spara ihop något.

1 gillning

Runt åttio år blir det med den nämnda premien. Slutsatsen är som vanligt att försäkring är vettigt om man är fattig och onödigt om man är rik.

1 gillning

“Är barnförsäkring väldigt dyrt efter att man sett att ens barn är friskt?”

Efter att barnet har flyttat hemifrån, är fortsatt hyfsat friskt, fått ett fast jobb och har hyggliga utsikter till en god pension kanske det visar sig att barnförsäkringen var i onödan. Men den tidpunkten inträffar troligen långt efter att barnet blivit vuxet.

Vilket försäkringsbolag har ni?