Är dagens bilpriser rimliga?

En kompis gick från Mercedes C-klass W204 (en av de sista dieslarna utan Blue Efficiency) till en W206 dieselhybrid årsmodell 2024. Tech-festen i den senare är på nästan löjeväckande nivå.

Blir man lyckligare av all denna tech? Jag är osäker… Vill ha en rymlig, tyst och pålitlig bil

2 gillningar

Med allt det i beaktande: Skaffa en begagnad elbil för under 200k. Välj en snygg så du slipper skämmas. :wink:

Alternativ tvp: Anlita @Skogstomten och betala en slant för en klarsynt och påläst herre som hjälper dig/er välja rätt.

4 gillningar

I min värld är den en jätterisk att äga dagens modeller om 7-10 år som privatperson. Det enda jag törs snegla på är Toyota / Lexus.

Håller helt med. Vem vill ex. ha en 10 år begagnad VW ID.4 med touch överallt när dessa funktioner börjar strula? Har Toyota/Lexus någon vettig elbil eller är det bara hybrider?

1 gillning

Tittar inte själv efter elbilar. Toyotor är tyvärr aldrig tysta och kommer nog aldrig att bli. Värdena ligger i andra saker.

Gör ett s k statement - skaffa en Dacia Hipster:

Ja, jag vet, det är en konceptbil. Men jag hoppas ändå på lite mer lagom prissatta bilar som gör vad bilar ska och inte mycket mer.

3 gillningar

Jag förstår, jag ville bara spetsa till det lite eftersom jag genuint blev chockad över att 60k i utgifter kan anses lågt :slightly_smiling_face:

För att vara mer konstruktiv, varför mäter du storleken på utgifterna relativt inkomsten? Får känslan (rätta mig gärna) av att du ser på det som att ni har ett relativt stort överskott (40%) som ”bör” spenderas.

Håller dock med om att bilar är väldigt dyra nu för tiden, det är därför jag inte äger någon. Men 400 000 kr är ungefär priset en helt vanlig ny bil idag, och för er så är det ”bara” 10 månader av sparande.

1 gillning

Nej, de har inga bra elbilar. Däremot är väl deras hybrider bra

1 gillning

det som gör bilägandet dyrt är okunskap!

400k är VÄLDIGT mycket för en bil! alltså du får lyxbil för den summan.

här har du för 350k (innan prutning, privat annonns) en jävligt stor porsche cayenne med 3 liter diesel v6a och 3.5 tons dragvikt!!! Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m. och endast 10k mil.

kolla utanför mataffären. vad ser du för bilar där? majoriteten är knappast i cayenne-klassen precis…

tycker du porschen ovan är en “normal bil för att frakta runt familjen”? knappast!!!

väljer man att lägga den typen av peng på en v60 eller liknande bil är man korkad. inte mycket bil för pengarna det.. och, ännu en gång, då besitter man en grotesk mängd okunskap

familjepulka får man för under 100k. vill du ha något annat än typ en passat och känner att du måste följa grupptrycket om att alla ska köra SUV kan du köpa en x1a för 150k, tillräckligt rymlig Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

service och lättare underhåll gör man själv för kaffepengar. tog tid sist. det tog 1 timme och 17 minuter att byta skivor + belägg på bakaxeln och en kostnad på typ 1500kr. det hade du fått betala dryga 6000kr för på verkstad. det är din okunskap som är dyr. det gäller allt. bilar såväl som när något ska göras på huset. byta tak, fönster, dörr, måla, tapetsera, lägga golv, bygga altan… ja you name it. det gör man själv. precis som man gör med bilen. om man inte vet hur får man lära sig.

alltid lika kul att höra på jobbet hur de lägger 15-20k på verkstadsbesök när jag själv byter turbo för 4 lappar..

6 gillningar

haha, den där var ju ganska cool. Ser lite ut som den mini Citroen som de kör runt med i södra Europa.

1 gillning

Problem är att det är en kunskap och ett självförtroende som byggs upp under hela livet. Är man inte en “kan själv”-typ från unga år är det svårt att bli en. Man ska gilla det.

Nej, har absolut ingen ambition att spendera alla pengar jag får in. Samtidigt har jag ingen ambition att minimera för sakens skull.

När jag och min sambo flyttade ihop gick vi igenom varenda utgift under flera månader och fick en överblick av vi spenderade. Sedan kapade vi bort allt onödigt. Vid den tiden tjänade vi båda typ 30 brutto. När inkomsterna senare ökat har vi omvärderat vissa utgifter och ansett dem som rimliga i förhållande till inkomst, ex. mat, hemstäd, större resekonto (där avsättning ingår i månadsutfigterna) och en större boende.

Nu är nästa avvägning om man ska öka på bilkontot för en bättre vardag :slight_smile:

1 gillning

Håller med om ditt resonemang i sak, men samtidigt är det många “vanliga” bilar som ID4, Enyaq som går för 4-500k efter 3 år. Frågan är om den marknaden kommer falla med ditt resonemang?

Håller med, Bytte bromsar på min bil förra veckan och det känns som max vad jag själv kan fixa. Tror bara det är mer än många gör själva.

1 gillning

vadå man ska gilla det? det är det ingen som säger

jag är ingenjör, spenderade ungdomen framför datorn. inte den händiga typen. men jag gav mig FAN på att jag inte tänkte betala 10k (eller hur mycket nu offerten blev på) när min första bil (på den tiden en 3 år gammal bmw) jag ägde behövde nya bromsar. och på den vägen var det. det är inget jag gör för att det är det roligaste jag vet på min fritid. men det är så enkelt att byta bromsar att det är komiskt att folk väljer att betala pengar för det. om jag lägger 3 timmar på att byta bromsar så har jag sparat in en veckas lön..

klarar man av att ta hand om sig själv, betala räkningar, laga mat, sköta ett jobb osv, ja då klarar man av att byta bromsarna. annars är man bara lat och oekonomiskt och då är det här nog fel forum att hänga på

5 gillningar

bra. mer behöver man inte kunna. du klarar redan av service + bromsar. detta är typ 95% av bilens underhåll

1 gillning

-.-

du missade hela min poäng.

okunskap.

köp inte en sån bil. enkelt. du får en porsche för dom pengarna.

vad var fel med x1an jag skickade? 150k och ypperligt funktionsduglig

Istället för att lägga runda slängar 400’ för en halvny familjebil och få ångest hade jag i ditt fall haft is i magen och inväntat en riktigt bra deal på privat-leasing.

Att kalla oss för korkade som kör runt i så dyra bilar när man jämför med 10 år gamla bilar som gått 10.000+ mil är bara dumt. Man köper sig fri från problem. Visst man får inte köra en status-bil men det är för många sekundärt.

Att säga att man spar pengar på att meka själv är jag tveksam till. Vad kostar garage, verktyg, egen tid samt lärotid?

Jag har inte lagt ner en minut på våra bruksbilar och har kunnat fokusera på karriär och familj istället. Tittar jag i lönekuvertet tror jag det lönat sig.

För att göra bil-livet smidigare och kunna invänta bra deals alternerar vi vår ägda bil mellan relativt nyköpt bil och leasing varannan gång. Smidigast vid byten. Andra bilen är tjänstebil.

Mekar gör vi men bara på veteranbilen och det ser vi som ett fritidsintresse.

4 gillningar

Hur gör du för att hitta bra dealer? tycker det är ganska svårt att få en överblick av leasingerbjudanden, speciellt eftersom vissa inkluderar kontantinstats och andra inte.