Är dagens bilpriser rimliga?

Man behöver inte ett garage.

Verktyg för att byta bromsbelägg tjänar du in på första bytet om du nu inte redan har grejerna, det är inga specialverktyg på de flesta bilarna.

1 gillning

okej. då börjar vi räkna.

domkraft 2100kr Köp PELA Garagedomkraft, 2250 kg - Verktygsboden

hylsnyckelsats 1600kr. Bahco S108 Hylsnyckelsats 1/4" & 1/2" 108 delar - MaskinOnline.se

fil, borste och bromskolvsverktyg 500kr

alla bör ha en domkraft hemma oavsett när man skiftar vinterdäck. och hylsnyckelsats. garage behövs inte, har alltid skruvat på uppfarten

4200kr. och då valde jag inte det billigaste. lyxa till det med en burk kopparpasta för en hundring om du vill.

besparing?

med denna simpla utrustning kan du bland annat byta: stötdämpare, strålkastare, generator, multirem, tändstift, tändspole, bromsbelägg, bromsskivor, stabilisatorstag, bromsok, startmotor, dörrhandtag, backspegel, gasdämpare, termostat, motorfäste, styrleder, spindelled, bränslefilter, oljefilter, kupefilter, avgassystem,m spänna handbromsen. allt detta är simpla saker och täcker typ 99% av bilens underhåll..

dessutom kan du skifta sommar- och vinterdäck.

swedbank säger att undehållet kostar 6000/år Bilens kostnader - ha koll på kostnaderna för bilen | Swedbank

detta gäller för en HELT NY bil. för en äldre bil lär det bli lite mer.. dessutom har vi haft en hel del inflation sedan januari 2022 när detta publicerades. vi kan nog lätt räkna på iallafall minst 10k/år, per bil.

som sagt. byta skivor + belägg gör jag på 3 timmar. men jag har gjort det fler gånger. räknar vi med 8 timmar första gången du gör det så är vi väldigt generösa. materialkostnad belägg + skivor runtom 3000kr (brembo, bästa kvalitet) samt verktygsinköp för 4k=7000kr för första bytet.

redan på ditt första byte tjänar du in verktygen, och sparar dessutom 5000kr. på 8 timmars jobb. det är en besparing på 625kr per timmes jobb. nästa gång gör du det på halva tiden, och då har du redan verktygen hemma. alltså 9k besparing på 4 timmars jobb. alltså besparing på 2250kr per timme. vad tusan jobbar du med om du menar att det INTE skulle löna sig att göra detta själv för att du har ett sånt fett lönekuvert? 2250*168=378k/mån EFTER skatt? jävlar du, skapligt!! nja, mig lurar du inte

räknar du med att du gör annat UH också, alltså däckskifte (400kr/säsong?), service (kostnad 500kr om du gör det själv, besparing på några tusenlappar?), diverse annat, och även hjälper din sambo med henens bil så blir besparingen mycket större. kanske kan du hjälpam syskon, vänner och föräldrar också. och tidsåtgången är inte alls stor.

besparade kronor per timmes nerlagt jobb är brutalt högt. har svårt att se att ett jobb skulle betala lika bra, efter skatt. bättre att du byter bromsarna själv än att slösurfa framför datorn om du frågar mig :wink:

och förresten, 10k mil på en bil är ingenting. trams. okunskap. du kan köpa en bil som är 10 år gammal som är statusbil, tysk premiumbil som jag länkat tidigare. eller ja, statusbil och premiumbil kanske inte är samma sak för dig. statusbil kanske endast är kopplat till prislappen vilket skulle kunna göra en fransk bil till statusbil med en sån logik..

hold my beer. “Mekar gör vi men bara på veteranbilen och det ser vi som ett fritidsintresse.” men inte på din brukis? kan vara det mest ologiska jag någonsin läst på det här forumet. det där är såpass konstigt att jag inte vet om jag går på det ens en sekund. då vet du att verktyg är billigt, utförandet går snabbt, besparingen är stor och man behöver inget garage. jag är förvirrad.

5 gillningar

Det är lite lurigt som du skriver.

Google och AI verkar funka relativt bra för ändamålet nu.

När det varit aktuellt för oss har jag ett halvår innan byte kollat på några bilmodeller som passar oss och väntat.

De olika märkena har olika lån-/leasing upplägg och det lär man sig snart och kan då jämföra bland det fåtalet modeller man kikar på. När en modell går under vad vi är villiga att betala klipper vi till. Antingen byter vi då in gamla bilen om vi får bra betalt av handlaren alternativt säljer den privat.

Vi har fått oväntat bra för våra inbyten när de kampanjat leasingbilarna. Misstänker det är för att handlaren inte betalar för kampanjen utan det är märket som stöttar upp som jag förstått det.

Men lär variera från fall till fall.

Hemmamek i allmänhet och hemmagjord service i synnerhet minskar garanterat andrahandsvärdet en hel del.

Sen om man har en ny eller nästan ny bil behövs i regel inga reparationer göras överhuvudtaget och är det t.ex en elbil är enkel/relativt billig service vartannat år vanligt.

Med det sagt, klart att du kan pula hemma på uppfarten och spara pengarna, men jag tror sällan att det är värt det.

1 gillning

Jag gissar på att det finns kirurger som klagar på att folk betalar för en njurtransplantation. Det är ju så enkelt, kan man lätt fixa själv… :see_no_evil_monkey: :sweat_smile:

1 gillning

hur mycket? på en beg bil?

det ÄR värt det! sånt trams säger endast de som aldrig rört en skiftnyckel

min första bil var en 3 år gammal bmw 1 serie som min far köpte till mig när jag fyllde 18. hade gått 4500 mil när jag köpte den. jag ägde den i 4 år. bytte lykta bak, batteri, egr (verkstad), glödstift (verkstad), multirem + spännare, bromsar, modul för däcktrycksövervakning (verkstad), sommardäck (verkstad), samt hela toppen då den hade slagit sig (verkstad, försäkringsärende). allt detta mellan 4500 till 11000 mil. kan tillägga att jag körde den bilen extremt hårt. under denna period var värdeminskningen 50k, försäkringen 500/mån. kapitalkostnad på det också.. dyrt!!

sen sålde jag den och köpte en audi a3 för ynka 25k. den var 20 år gammal och gått över 20k mil. ägde den i 3 år. bytte bromsar runtom, 2 bromsok, svetsade ihop avgassystemet, bytte en spridare och en givare. värdeminskning 0kr. kapitalkostnad nära noll. skatt och försäkring 250kr, förburkning 0.8. gissa vilken som var billigast att äga? haha. skrämmande stor skillnad på dom 2 bilarna

Ja vad det gäller veteranbilen finns ingen logik. Vi har ett stort garage och alla verktyg som krävs. Jag vet vad det kostar.

Det skiljer mycket mellan att meka veteran och bruksbil. Veteranbilen kan stå nerskruvad 8 månader om året, ingen stress eller press. Snarare roligt att leta runt efter delar och klura på vad som behöver göras eller hur det ska göras. Dessutom enkla fel på gamla bilar. Jag skulle bäva för en felsökning på en 10 år gammal Porsche med el, styr eller givar-fel.

För gemene man i villaförort utan garage tror jag att meka med Jula-verktyg med en 10 år gammal bil på uppfarten i duggregn går fet-bort. :grin: Lägg till att frugan ska köra barnen till förskolan och sen på konferens dagen efter och bilen inte startar.

Inte för att det ens kommer hända eller händer ofta men för min del är det värt de extra slantarna för att alla ska köra en driftsäker bil.

Vi har inget behov av lyx eller status och då är det nog rimligare för oss med en 10 år gammal V70 för 100’ eller som nu en tre år gammal Focus som gått 2000 mil för 180’.

Den har en bra och modern stereo med Bluetooth och CarPlay. Det räcker långt. Inte säkraste bilen kanske men vi kör bara på 50 vägar.

Tur alla har olika preferenser på bil. Vad det gäller bruksbil så har mina mest fanatiska mekarvänner oftast en väldigt driftsäker brukis.

2 gillningar

skämtar du eller?

varför har vi då denna diskussion? du vet ju att det är värt det och att de få verktygen som behövs kostar några tusenlappar. du kan, precis som jag, byta bromsar och spara 9000kr på 3 timmars jobb. dessutom har du ett garage att vara i, det har inte jag men jag gör det ändå

hur blir bilen mindre driftsäker för att man servar den själv? min kollega köpte en ny bil nyligen. oljefiltret satt åt fel håll. drog med sig skit i oljan och turbon rasade. verkstäder är ingen garanti för att ett arbete ska vara bra utfört.

1 gillning

ja, det är helt galet, jag brukar operera mig själv när det behövs. det finns ju dom som lagar sina egna middagar också. visst är det sjukt?!?!? jag äter alltid på restaurang, det är ju så dyrt med alla redskap man behöver köpa för att kunna laga sin egna mat. det kan inte vara värt för gemene man att laga sin egen mat. visst då?

-.-

4 gillningar

Tar verkstan verkligen 9000kr för bromsbyte? Känns som en vettig verkstad klarar det på någon timme.

1 gillning

12k runtom betalade min kollega nyss. min bmw skulle ha kostat 10k för typ 5 år sedan på mekonomen, men gjorde det själv istället

verkstäder gör galen vinst på bildelar också, bara så du vet. stirra dig inte blind på timmarna

1 gillning

Ja jag vet inte, har alltid meckat med mina egna bilar med delar från Biltema eller Tyskland. I somras lämnade jag dock in den för att jag inte orkade. Styrlederna var kass. Blev positivt överraskad över det låga priset och kommer nog göra det igen. Jag prioriterar annat nu, t ex familjen. Men kostar det 10k för bromsbyte gör jag det själv, är ju lätt. Farsan har billyft och allt. Men det är alltid lite svårt att få tid/energi till det när man har barn.

1 gillning

Killgissar 10-20%.

Fel - har tom tidigare själv jobbat som tekniker. Resonerade förut mer som du men har helt omvärderat.

1 gillning

och det är helt rätt. verkstäder tar hutlösa priser. fakturerar som om de vore ingenjörer. de gör de stora pengarna på service + bromsar. de enkla sakerna

1 gillning

Med våra bilar behöver vi inte lägga ner 3 h jobb från första början. :grin: flera av bilarna har köpts relativt klokt att TCO varit relativt låg. En bil tjänade jag 20.000:- på efter tre år t om.

9000:- för 3 h är en bra timlön, inget snack. Men inte så vansinnigt mycket mer än i jobbet och risken är att de tre timmarna måste läggas på helt fel tidpunkt.

Jag vet att jag är bortskämd men vardagskvällar och helgerna är helgade till fritidsintressen och familj. Jag förstår att ekvationen är helt annorlunda för många och har respekt för det.

När barnen är utflugna och man inte är mitt uppe i karriären kanske även jag mekar bromsar. :smiling_face_with_sunglasses:

1 gillning

10-20% på en bil för under hundringen när man sparar kvitton och tidigare ägare antagligen servat den på verkstad? nejdu

En verkstad ville ha runt 1500€ + arbete för att byta hela lyshusen efter att besiktningen som klagade på “gulnade” lysen. Fanns inget annat alternative sa de. Det hade kostat lika mycket som bilen var värd, jag googlade en minut, köpte lite fint sandpapper och la på lite tandkräm. Blev som ny och klarade besiktningen utan problem. Helt sjukt…

5 gillningar

din ford för 180k:

kapitalkostnad 18k/år

värdeminskning 10%, 18k/år

underhåll 1000/mån.

din ford kostar 50k/år + bränsle, skatt och försäkring. typ 6500/mån.

man tjänar inte pengar på bilar på 3 år. kapitalkostnad du vet… jag gjorde däremot 15k på någon vecka på en xc70 som jag köpte och lagade på helgen

9000 på 3 timmar är 2250/timme. EFTER skatt. det är 378k/mån, EFTER skatt. detta är nästan 800k/mån INNAN skatt, om man inte har utdelning för att göra det enkelt. med dom pengarna åker man inte en gammal ford för 180, speciellt inte som bilintresserad vilket du verkar vara. då åker man privatjet. “Men inte så vansinnigt mycket mer än i jobbet” - javisst. okej vi säger väl så

precis så! men de andra i tråden förstår inte detta

min syrras turbo ville mekonomen byta för 27k. jag beställde en på nätet för 6000 och bytte den…

Köpt med räntekampanj med 0 % ränta i 36 månader. Uppläggningsavgift 395:-

Service precis gjord efter ett år och kostade 3000:- Vi behöver inte göra nästa för då är den såld.

Jag räknar alltid med 15 % värdeminskning men brukar landa runt 5-10 %

Så din kalkyl slår väldigt fel.

Men månadskostnad för bil är alltid högre än man tror som Jan och Caroline gått igenom i flera avsnitt nu.

Bilen rullar 500 mil om året och jag räknar med ca 3750:-/månad inkl. allt. Men med lite tur under 3000:-

Då förväntar jag mig att inte lägga ner en sekund på mek.

1 gillning