Är dagens bilpriser rimliga?

Jag själv kör en bil för närmre miljonen men är lite förnuftig och låter de pengarna ligga i tjänstebilen. Nu behöver jag energi på annat.

om du knappt kör bilen får du ju räkna på milkostnad istället. den blir hög på den där. men ja du påstår ju att du tjänar närmare 800k/mån så det går väl ingen nöd på dig och din belånade ford

även om vi går efter din beräkning blir det (3750*12)/500=90kr milen. dålig milkostnad för en budgetbil

Absolut, vår förra bil kostade nog 150:-/mil.

men du som är rik som fan kan ju köra runt i 10 år gamla Cayennes. Låter inte heller rimligt. :sweat_smile:

1 gillning

nej, det gör jag inte. men jag kör hellre en 10 år gammal cayenne än en 3 år gammal ford dock.

porschen var ett exempel på vad man får för pengarna TS pratade om om du inte läst vad jag skrivit

1 gillning

Bilarnas listpriser har ökat de senaste åren, men jämför privatleasingpriserna istället. Jag har ingen statistik, men det är så tillverkarna blir av med bilar rabatterat utan att det syns i statistiken och utan att andrahandsvärdet förstörs. De får dessutom möjlighet att sälja bilen 2 gånger.

Tack för tipsen, ska sätta några bilmodeller på bevakning!

Oavsett vilken situation du är i och istället svara på din fråga. Är dagens bilpriser rimliga? Nej, inte när det kommer till elbilar. Med tanke på att en så pass stor andel leasar sin bil idag, antingen via företag eller privat, så visar det att bilbranschens produkter som jag anser riktar sig till privatpersoner är för dyra att köpa kontant eller via lån. Dessutom är det när det kommer till elbilar även en produkt med stort osäkert andrahandsvärde med tanke på att den tekniska utvecklingen fortfarande går relativt fort när det kommer till elbilar. Ditt antagna restvärde kan vara helt fel och då står du där med en klart större restskuld än vad bilen kan täcka vid försäljning.

Jag tror att bilbranschen står inför än ännu större kris än vad vi ser idag. Det är inte hållbart att folk skall hyra/leasa helt nya bilar i 3 år och sedan hämta ut en ny bil igen. Jag tror dessutom att bil via företaget kommer minska. Har du behov av bil för att utföra dina arbetsuppgifter varje vecka så kommer det givetvis finnas kvar men det där med förmånsbil när många dessutom numera jobbar hemifrån 2-3 dagar i veckan det tror jag sakta men säkert kommer fasas ut.

1 gillning

Precis så jag tänker. En äldre, “mekanisk”, ICE bil har påvisat sin pålitlighet på marknaden och det är relativt enkelt att hålla reservdelar på eftermarknaden. Har svårt att se samma pålitlighet och tillgänglighet för dagens bilar om 10 år.

Å andra sidan bör det öppna för en marknad som tar han om dessa enormt dyra bilar. Kanske bara är att eftermarknaden inte är redo för dessa investeringar ännu när bilarna fortfarande är nya.

Gällande förmånsbilar tror jag det är här för att stanna. Skulle ha en otroligt stor påverkan på svensk ekonomi om man avsevärt försämrade dessa förmåner.

Hur mycket ska ni köra om ni inte hade bil? Vi löser det mesta med cykel/kollektivtrafik/promenad och hyr bil eller åker taxi när det behövs. Funkar utmärkt med spädbarn också, vi tar med oss vår egen babyskydd i taxibilen.

En kompis har just frågat mig om jag vill köpa hans bil 15% under marknadspriset. Jag hade gissat att bilen kostar max hälften beloppet som han nämnde. Sedan såg jag hur dyrt det är med även enkla nya bilar. Så nej, jag tycker inte att dagens bilpriser är rimliga :slight_smile:

Vi är också i 30-årsåldern, bra löner, hög sparkvot, relativt dyrt boende. Men om ni bor i en villaförort lång bort från kollektivtrafik så behövs en bil förmodligen.

Vi bor ca 4 km från centrum, så skulle säga att vi bor ganska centralt. Där emot tror jag inte att vi vill byta bort friheten att ha bil. Att åka till släkt lite längre bort, eller bara handla. Levde utan bil under studier och en kort tid därefter och vill int tillbaka dit :smiley:

1 gillning

Jag måste bara opponera mig mot inlägget om att den tekniska utvecklingen inom elbilar går fort. Vad är det för stor skillnad jag får i en ny elbil idag jämfört med en elbil för fem år sedan? Det enda jag tycker lyft fram med saker som att någon bil kan ladda i 150 istället för 100 och så vidare vilket i princip bara känns användbart för taxibilar eller bilar som kör extremt mycket varje dag

1 gillning

Kanske inte senaste “tech” i den bemärkelsen som senaste Nvidia chippen, men bilindustrin har gått från att vara primärt mekanikdriven till att vara data-driven. För mig är det enklare att rättfärdiga ett högre pris på en robust drivlina med god säkerhetsfaktor över 3 extra skärmar och digitalt justerbara reglage för luftflödet. Gissar att dessa har sämre livslängd än en fin maskin.

1 gillning

Vet inte hur noga du följer elbilsbranschen men nu lanseras BMW ix3 Neue Klasse och Mercedes GLC och i januari presenteras Volvo EX60. I branschen är det en game-changer som gör att jag är orolig över värdet av bilar som är 1-2 år gamla.

3 gillningar

Njurtransplantation kanske är lite mycket, men en vanlig blindtarm borde ju naturligtvis gå och fixa själv :wink:

5 gillningar

Det som oroar mig är kombinationen av den vansinniga teknikmängden som knökas in i bilarna OCH den hur klent de dimensioneras i form av toleranser, materialtjocklek med mera. Bilar är helt enkelt så mycket skörare nu. Allt ska lira ihop och tåla vädrets makter.

2 gillningar

Längre räckvidd och dyrare bilar, finns verkligen behovet?

kollar man i andra branscher till exempel mobiltelefoner är ju tekniken betydligt mer demokratiserande, en fem år gammal iPhone kanske kostade 12 000 kr när den släpptes och nu säljs den inte längre ny men samtidigt finns det då konkurrerande billiga märken som i princip säljer telefoner med samma prestanda för under 1000 kr. Sånt är för mig mer revolutionerande, men förmodar att en stor del av kostnaden för en bil är faktiskt råmaterial vilket gör att vi egentligen aldrig kommer se billiga bilar

1 gillning

Vad ligger räntan på ett billån på nuförtiden?

Jag känner igen mig i det där att man inte vill ställa 400k på garageuppfarten. Man vill inte se sitt kapital sjunka så mycket på ett bräde.

Men med ett lån över tid känns det inte lika illa psykologiskt, åtminstone inte för mig, även om man ju lurar sig själv lite där.

Håller med om att bilar blivit för dyra. För 8 år sedan kunde man köpa en fabriksny bil, de kändes billiga och som att man fick mycket bil för pengarna. Numera däremot är det ju som ett skämt när man går in på en bilhandlare och kollar priserna. Jag förstår inte vem som är villig att betala dessa priser.

Så det är ju definitivt begagnat som gäller numera. Och om räntan är någorlunda låg och du kan ta ett lån på 5-6 år så tycker jag inte 400k är orimligt för en bil i din situation.

1 gillning

En toppmodell av iPhone som ligger runt 15 000 kr är ju extremt dyrt jämfört mot en bil imo. Så 33 st Apple iPhone 17 Pro Max motsvarar en bil på 500 000 kr. Jag vet vilket alternativ jag tycker är mest värt iaf. Men jag håller med, bilar är för dyra nu för tiden men toppmodeller av mobiltelefoner är ännu värre.

håller med, telefon är snäppet värre. Köpte min iPhone 16e för 2000kr i ett öppningserbjudande. skulle aldrig köpa en mobil för 15k.

Ska vi dra ut potentialen i att diktera ens privatekonomiska förutsättningar, så ligger mobilen många steg efter bilen.

Det blir som vi ser ofta fel när den totala kostnaden för bilägarskap ska räknas ut, och kan diffa med flera mobiltelefoner i summorna, varje år.