Är dagens bilpriser rimliga?

Jag skulle säga att en dyr telefon är starkt omvänt korrelerat med förmögenhet. Ser så många med svag ekonomisk situation som alltid ska ha den senaste och värsta iphone samtidigt som de inte har råd med andra bekvämligheter. Som är det är ett område där man kan ha “råd” med att flasha med det bästa.

3 gillningar

Det är något av en omvänd klassmarkör, ja. Som vanligt är överklassen först med nya moden, som begränsad mobilanvändning. Det lär väl som de flesta nya moden ta sig ner i samhällslagren så sakteliga. Förhoppningsvis är obegränsad användning över all vaken tid bland unga ett minne blott om en generation. Lite som rökning i bilen etc.

1 gillning

Alla är vi olika…
Jag kör till vardags äldre större bilar av erkänt bra kvalitet och livslängd om man sköter service mm. Jag har mycket bra erfarenhet av bilar från Toyota koncernen. Honda , Mazda etc kan säkert också vara nära likvärdiga.
Jag har haft mycket lite problem med dessa även väl över 20 år gamla och 20.000+ mil. Värdeminskningen har då gått ned till mycket liten och man kan nöja sig med en billig försäkring. Även ex LEXUS V6 bilar med 250 hästar och fin komfort är överkomliga och den nämnvärda nedsidan är lite omodernt hög bensinförbrukning. Ev Reservdelar och servicedelar till bra priser kan ta några veckor att få tag i och måste ibland beställas från USA eller Japan men oftast kan man få det som behövs från Tyskland på en Vecka.
Ny (för mig) sak jag märkt…
CHAT GPT verkar vara ganska bra på att avge omdöme om biltyp man funderar på att ev köpa. Jag har ett mindre antal bilmodeller inkl motortyp och årsmodell jag har mycket erfarenhet av och hållit koll på ägarerfarenheter från forum etc som jag testfrågat om. AI hade rätt avseende det mesta vad jag kunnat se. Felen verkar komma ex av lite för generella slutsatser ? som i något fall redan åtgärdats i föregående årsmodell.
För mycket vanliga bilmodeller borde omdömena kunna vara ännu mer rätt ? Inte grävt i det mer. Även på vanligt sätt går det typiskt att googla fram mycket utförliga och korrekta bedömningar men då får man gräva själv och lägga ner en del tid.

Bilar är dyrt, och har helt klart blivit dyrare. Jag som har en sparkvot på 40% men samtidigt ett bilintresse i kombination med ambitionen att checka ut från livet med 0 på kontot känner ändå att jag kan unna mig att välja en bil jag verkligen vill ha. Sen har jag ett personalbilsupplägg via jobbet som gör att min arbetsgivare täcker en större del av kostnaden på bilen om jag väljer en elbil istället för en hybrid vilket gör att konsekvensen blir att jag kan köra en dyr elbil till samma månadskostnad som en normalstor och mer prisvärd hybridbil, och då har valet för mig blivit lätt eftersom jag dessutom har möjlighet att ladda till fast kostnad i min brf (1,50 kr/kwh).

Hade jag valt att köpa en ny elbil privat? Absolut inte, ej heller en begagnad med några år på nacken med några få undantag.

Har haft Tesla Model S 2019, Tesla Model Y 2023 och har nu en Bmw i4. Den första låg så långt fram jämfört med allt annat på elbilssidan när jag tog ut den att det var en no-brainer utifrån mina nämnda förutsättningar, och det faktum att Tesla på den tiden var de enda som kunde erbjuda vettiga laddningsalternativ på långresor. Det beräknade restvärdet på en Model S på den tiden var dessutom närmre 55-60% efter 3 år vilket gjorde kalkylen än bättre. Den fasta månadskostnaden var lägre än för en V60 hybrid, och såklart än bättre om man tog in bränslet / elen i beräkningen. Skulle jag köpa en Model S 2019 idag? Nej, dels för att vissa komponenter är underdimensionerade, framförallt hjulupphängningen, men även för att Tesla (och kanske andra, har ingen erfarenhet där) tydligt fasade ut mjukvaruuppdateringarna till äldre årsmodeller efterhand. När jag lämnade ifrån mig bilen i början av 2023 så uppskattar jag att ca 30% av de mjukvaruuppdateringar som Tesla skickade ut var applicerbara på min bil. Resten gällde bara nyare årsmodeller. Model Y känns helt klart bättre byggd än tidigare Teslor men när jag besiktigade den bilen inför återlämning så sa besiktningskillen att de underkänner en stor del av Model 3 / Y pga saker kopplat till hjulupphängningen så jag antar att Tesla inte löst problemet helt än. Motorn på bakaxeln gav dessutom upp efter 500 mil. Den byttes ut på några timmar utan kostnad så inget problem i sig men värt att nämna ändå. Fördelen är att det tydligen oftast sker i början av bilens livstid snarare än när den blivit äldre.

Gällande räckvidd och laddtider så skulle jag säga att allt över 150 kwh/timme funkar bra även på långturer. Min S laddade knappt över 100/timme och dessutom under en väldigt kort tid under laddningen vilket gjorde att jag när jag bytte till en Y som laddar en bit över 200/timme och dessutom har betydligt bättre räckvidd, sparade dryga timmen totalt på sträckan Stockholm - Malmö. Färre och kortare laddstopp. Kör man mindre än 25 mil per dag och har möjlighet att ladda bilen på natten skulle jag säga att man kan ha vilken elbil som helst (kanske bortsett från de absolut minsta som Renault Zoe) utan att oroa sig för räckvidden, sen får man värdera resten utifrån hur ofta och långt man kör när man ska ut på längre äventyr. Att ladda lite längre tid om man bara kör långturer ett fåtal gånger per år är kanske inte så farligt och då kan man också spara pengar på att köpa en elbil som inte är tekniskt i framkant gällande räckvidd eller laddtider. En viktig sak att kika på gällande laddningen är laddkurvan, det viktiga är att den inte sjunker alltför snabbt efter man nått 30-40%.

Jättenöjd med min BMW, bra räckvidd och laddhastighet även om den inte är fullt lika bra som Teslas. Det är också en bil som är baserad på en fossil-version vilket gör att den känns som en vanlig bil, till priset av att man då inte får ett fåtal saker som man får på de flesta renodlade elbilar (bagageutrymme fram det mest tydliga exemplet). Känns mer gediget byggd också.

Klarar man sig utan bagageutrymme under motorhuven och inte behöver den absolut längsta räckvidden eller laddhastigheten så kanske en begagnad BMW iX3 kan va något, den ligger just nu på 380 000 och uppåt på Blocket och i motsats till typ alla andra BMW-modeller så är den välutrustad redan från start. En annan fördel är att den har fysiska knappar till mycket vilket gör att den över tid inte bör va lika beroende av framtida mjukvaruuppdateringar som många andra bilar som är helt beroende av vad som händer på en skärm. Nu när den nya versionen kommer som är i absolut framkant tekniskt så lär den gamla också tappa lite till i värde.

Svårt att ge direkta råd eftersom man har så olika syn på bilar och vad man ska få ut av sitt bilägande, men om man nu tycker att det är en jobbig kostnad att ta men ändå vill ha något finare än basutbudet så är det bästa antagligen att göra en kalkyl på vad en basbil med det absolut mest nödvändiga kostar, och sen göra samma kalkyl på en dyrare och därefter ta ställning till om skillnaden är värt det, snarare än att se totalkostnaden för det dyrare alternativet från start. Baskostnad = Kostnad att ta sig från A till B, som man har oavsett. Allt utöver det = Upplevt högre livskvalitet under tiden man färdas mellan A och B.

2 gillningar

Tack för det utförliga svaret! Alltid bra att få insikter från någon som levt med olika elbilar. Frågar mig ofta om det större batteriet är värt, men börjar man ta in degradering i beaktande känns stora batteriet som ett måste för att behålla andrahandsvärde.

1 gillning

Mobiltelefoner är en klart mycket mer mogen produkt än elbilar så jag skulle inte jämföra dem. Är ju svårt att se att en mobiltidning skulle recensera en ny mobil och skriva att den förskjuter mobilvärldens tektoniska plattor. Nej, min gissning är att elbilarna som kommer från och med nu kommer vara något helt annat och tids nog kommer WLTP på 80 mil och laddning 10-80 på runt 15 min leta sig ner till icke premium också.

Min första Tesla hade gått 12000 mil när jag lämnade tillbaka den, tappade säkert en del kapacitet under den tiden men inte så att det märktes i vardagen. Ska du behålla bilen länge blir det kanske en större fråga men rent generellt vill jag påstå att degraderingsfrågan diskuteras alldeles för mycket sett till vilket problem det är i realiteten. Möjligtvis blir det en större fråga i kombination med bilens förmåga att leverera räckvidd även i vinterklimat. Audis första E-tron-version är t ex klappkass vintertid, tror att min kollega fick ut runt 20 mil på vintern med sin. Så tillägg till mitt förra inlägg är att se till så att bilen har värmepump om man kör mycket och långt vintertid. Har bilen i grunden bra räckvidd blir det kanske inte fullt lika viktigt.

1 gillning

Enligt Claude är TCO över 10 år cirka hälften för en vw id4 gtx för 350’ jämfört med en Porsche Cayenne. Cirka 30kr vs 60kr milen vid 1500 mil per år. Men jämfört med v60n kan jag hålla med om att det kanske går jämnt ut.

Samma här. Jag behöver inte bil, men det hade varit praktiskt att ha en och det hade nog ökat min livskvalitet en del. Jag hade t ex kunnat köra för att hälsa på min föräldrar istället för att ta en ganska opraktisk rutt med kollektivtrafik. Eller lättare hälsa på vissa vänner som flyttat till opraktiskt belägna villor. Men inte för dom pengarna, och jag tycker ändå att jag tjänar helt okej.

Bil verkar numera vara något för folk som måste ha bil, och tillverkarna verkar utnyttja detta faktum maximalt (med reservation för att jag kan noll om bilar).

Ja, bilpriserna är orimligt höga och de har skjutit i taket på bara några få år.

Jag köpte min bil ny i december 2019 för drygt 180 000 kronor. Jag har lagt strax över 7 000 mil. Härom veckan kollade jag på blocket vad min bil med samma årsmodell, utrustning, drivlina och mil skulle kosta. Snittpriset för alla annonser för både privatpersoner och bilhandlare låg på ca 170 000 kronor, det vill säga 10 000 kronor mindre än vad jag köpte bilen för. Jag kan alltså i stort sätt få tillbaka alla mina pengar på en sex år gammal bil med över 7 000 mil på mätaren. Om inte det är ett bevis på att bilpriserna har ökat alldeles för högt, då vet jag inte vad.

Min egen reflektion är att det är sedan den aggressiva marknadsföringen av elbilar och laddhybrider startade som priserna stack iväg. När folk började köpa elbilar var det en lyxprodukt som kostade väldigt mycket pengar för att det var nytt, häftigt och “billigare i längden än en bränslebil”. Handlarna tog tillfället i akt att låta de vanliga bilarna följa med i prisutvecklingen tillsammans med elbilar. Eftersom hypen på elbilar var i högsta fokus och att väldigt många ville ha elbilar (framförallt Tesla) så var det ingen som märkte av prisjusteringarna på de vanliga bilarna – förrän nu när det är dags att uppgradera sina bilar och helt plötsligt inser att oj vad dyrt det var och undrar hur det kunde hända, både el, hybrid och bränsle.

1 gillning

Ligger nog mycket i det du säger… Frågan är då om det finns en risk för korrektion eller om priserna bara stabiliserat sig på en högre nivå… Tycker inte man ser några “billiga” alternativ på bilmarknaden, åtminstone inte som får genomslag i Sverige

Ja, det känns inte jättekul att köpa ny (eller begagnad) bil idag.

Vi köpte en a4 allroad 2017 för snart 6 år sedan med 2500 mil på mätaren för 300 000. Idag tror jag det inte är nån omöjlighet att sälja den för 250 000 med nu 10 000 mil på mätaren. Samtidigt så skulle jag ju behöva köpa ny bil på samma marknad så jag hänger kvar med den tills maskinskademomentet inte gäller längre.

1 gillning

Jag tycker bilpriserna i Sverige börjar bli orimliga från många märken, de flesta kostar väl över en normal årslön.

I Australien har vi tur gällande bilar, här finns runt 50 bilmärken som säljs och de priskrigar rätt friskt mellan varandra. Vi har många nya bilar (främst småbilar men även små suvar) som kostar runt 19-29 000 AUD = 116 - 177 000 SEK, dessa är dock budgetvarianter men många med 7 års garanti från märken som Jaecoo, GWM, MG, Suzuki, Hyundai med flera.

Vill man ha en lite större bil så finns exempelvis BYD Sjölejon 6 för 288 000 SEK eller en ny Tesla Model 3 Standard Range för 349 000 SEK från deras hemsida. Vilket båda är under medianlönen i landet. Samma Tesla Model 3 Standard Range i Sverige går loss på 484 990 SEK.

Så känns som att det är någon lömsk skatt eller annat påslag i Sverige som gör bilarna dyrare generellt än på många andra ställen. Tesla gör väl ändå sina Europeiska bilar i Tyskland?

Biltillverkarna själva hävdar att punkten då en elbil kostar lika mycket att tillverka som en ICE-bil närmar sig med stormsteg och att de snart är där. Det är såklart ingen garanti för att priset ut mot kund korrigeras neråt men det skapar iaf bättre förutsättningar för det.

Sen pågår det diskussioner efter påtryckningar från framförallt tyska tillverkare om att slopa det kommande förbudet för försäljning av ICE-bilar inom EU och om detta skulle hända så kan kanske ICE-försäljningen ta fart igen med konsekvensen att utbudet av begagnat ökar och bidrar till lägre priser på begagnatmarknaden.

Otroligt svårt läge nu med all osäkerhet kring vart bilmarknaden är på väg överlag. Ett garanterat restvärde på någon form av leasing är värt extra mycket just nu, oavsett om det är företagsbil eller privatleasing. Sen får man ju va noga med underhållet så att man inte åker på straffavgifter vid återlämning men det gäller alla bilar även om det blir extra tydligt vid leasing.

Eftersom service normalt ingår i leasingavgiften är man ju extremt slarvig om man inte lämnar in bilen på service när den säger till att det är dags.

Absolut, vet inte om du syftade på min kommentar om underhållet men i det fallet handlar det mer om att undvika lackskador, bucklor, fälgskrap o annat som de är rätt bra på att ta extra betalt för om de finns när man lämnar tillbaka bilen. Samt hålla sig inom avtalat miltal för annars blir det också dyrt vid återlämning.

Ok, då är jag med på vad du menar.

Ja, det är viktigt, men inte alltid man kan påverka själv, tex dörruppslag eller om man har yngre barn som inte alltid är så försiktiga.

Just den konstanta småstressen över småskador som blir kostsamma gör att jag nog inte leasar igen.

Jag läste dock på avtalet noggrant innan gällande just vad som accepterades som normalt slitage, och det var faktiskt över förväntan, bla 8 små och 4 större (det var definierat i mm) stenskott på lackpanel accepterades.

Var inga problem vid inlämnandet, trots lite smårepor både inne och på utsidan, fick beröm för att den var i sånt fint skick. 8 mil kvar på avtalet också.

Nya däck fick vi sätta på, men det var med i kalkylen ifrån början. Köpte billiga kinadäck (vilket jag kollade innan vi skrev på att det var ok)

Bilar kostar vad folk är villiga att betala. Det är bara därför premiumbilar existerar.

Man kan själv välja vilket marknadssegment man vill tillhöra. Många köper några år gamla lågprismodeller med garanti eller leasar lite mindre bilar för några tusenlappar i månaden istället.

Tror det är rätt vanligt för mediansvensken med en så gammal bil att den nätt och jämnt uppnår sitt syfte att ta en till och från jobbet/affären.

Att hosta upp minst mellan 600000 och 1 miljon för en splirrans ny hybridbil av årsmodel 2025 tycker jag är väl saftigt pris för en hybridbil. Man ska inte behöva betala mer än på sin höjd mellan 250000 och 500000 för en splirrans ny hybridbil av den allra senaste årsmodellen, Att biltillverkare samt bilförsäljare höjer priset rejält så har de räknat ut att man håvar in åtskilliga miljoner kronor varje år,det blir vi vanliga konsumenter som får ta smällen via kraftigt höjda priser på hybridbilar när man utrustar bilarna med mycket lull-lull och mer spejsat design på bilarna.

Vad har du för bil nu? Funkar inte den?
Jag ser dagligen bilar på blocket 40000-120000 som är kanonfina.
En enklare bil som är mycket välskött som är 10-15 år gammal är bättre än de nya. De har krånglat till allt så att de nya är extremt dyra/omöjliga att reparera och hålla igång.