R&D för att ta fram elbilar samt att priserna för batterier fortfarande är relativt högt ger höga priser på nya modeller. Det som skaver är att många av dessa nya bilar går på företagsleasing vilket kanske är okej om det är en tjänstebil som primärt används i tjänsten och som är ett måste för att utföra sina arbetsuppgifter(ex resande säljare). Men när det blir en ren förmån och branschen bygger sin nybilsförsäljning på att företag skall förse sina anställda med bilar så tycker jag det blir fel och det underlättar även att hålla priserna uppe. Företag är oftast mindre priskänsliga än privatpersoner.
En std bil som 2018 kostade 300K landar idag på ca 400K.
Lönerna för många är dock kvar på 2018 nivå köpkraft. Därför är restvärdet väldigt bra på 2018 bilen idag.
Ser inget konstigt eller fel i detta, lönerna kommer ikapp inom några år.
När jag var 18 (för 30 år sen) lät det exakt likadant ifrån farsans generation…lite kul att vissa saker inte förändras.
Ska byta bromsar och belägg på vår elbil (2020) års modell snart, inga konstigheter alls.
18 000 mil med 3 elbilar sen 2019 har gett följande:
Byte av strålkastare pga svagt ljus från DRL-ljusen - gjordes hemma i garaget av utskickad mekaniker, kostade inget och tog 30 minuter.
Byte av motor på bakaxeln en gång - gjordes på verkstad på en arbetsdag.
Det enda som gjorts på mina bilar under dessa år som absolut behövts göras av servicemekaniker är att byta ut en motor. Ett motorbyte kanske något gemene man gör hemma i garaget med en ICE-bil men själv skulle jag inte fixa det ![]()
Bromspedalen rör jag en handfull gånger om dagen, främst vid parkering. Övriga inbromsningar löser man med motorbromsen och som en ren bonus så skickar man samtidigt energi tillbaka till batteriet.
Dyra i inköp ja, dyra/omöjliga att hålla igång. Nja…
Problemet med bromsarna är att de används för lite i regel, så de får bytas nästan lika ofta ändå. Fick byta fram redan efter 4000 mil pga att ena belägget kärvat fast och var tunna som potatischips. Så trots att den lämnas in på service årligen så är jag över bromsarna vid hjulskiftena på den bilen också numera.
Men oavsett så är det som på en vanlig bil. Faktum är att när jag tittar på hjulupphängning på elbilen är det i princip precis likadant ut som på min första bil, en 9000 ifrån -87…
Apropå att byta motor så känns det som betydligt enklare på en elbil (iallafall på våran) så den är betydligt mindre, färre delar att byta, sjukt gott om plats att jobba osv. Gäller att hålla koll på högspänningskablarna bara…
För mycket AC/DC kan helt klart leda till the Highway to hell.
Ja precis!
Minns när jag var barn och mina föräldrar pratade om att någon bil med insprutning skulle man inte ha. "Bara massa elektronik som kan strula.#
Inte många som är intresserade av motorer med förgasare idag förutom till gräsklippare och motorsågar.
Visst finns det fler funktioner ju nyare bilarna blir, men saker förbättras också. Rostskyddet är ju en sådan tydlig sak (där jag i och för sig upplever att förbättringen avstannat).
Med elbilarnas intåg får vi också mycket mindre komponenter då man slipper all avgasrening och växellåda tex.
Eller kanske till och med gått tillbaka. Tänker tillverkarna att vi inte ska ha bilarna lika länge i framtiden?
Det som gör mig tveksam, och det gäller både elbilar och vanliga, är alla skärmar och datorer. Hur ska det funka när en skärm lägger av på en äldre bil? Om den ens finns i lager kommer den förmodligen vara skitdyr. Leta på skroten annars? Känns inte som det kommer gå att ha en bil tills den är drygt 17 år som är medelåldern för en bil som skrotas idag.
Ja, elbilarna är nog bättre än IC-bilarna. Det är klart jag inte vill ha tillbaks skitiga, farliga bilar. Men om man nu skall ha förbränningsmotor så var de ganska solida för 20 år sedan. Säkra, hyfsat snåla och ganska miljövänliga. Jag anser att en bil skall hålla minst 30 år och 50 000 mil. Annars är den en onödig miljöbelastning.
Jag har dock ingen bil sedan 8 år. Min Crescent är suveränt tillförlitlig och billig i drift.
Går o köpa id4 för 200-300k beroende på miltal.
Otroligt billigt med tanke på vad man får. Tror många underskattar hur billiga begagnade elbilar är. Skulle aldrig våga köpa en bensinbil som gått 20k+ mil däremot
Det jag tycker många missar eller underskattar vid köp av bil är andrahandsvärdet. Elbilarna är billiga att köra men eftersom de utvecklas snabbt, blir andrahandsvärdet svårt att förutspå.
Köpte en Volvo v90 för 3-4 år sedan, kört 6000mil. Kollade värdet på den, för några veckor sedan. Ligger ungefär 30000-40000kr under vad jag gav för den. I Sverige har ju Volvos kombibilar alltid varit eftertraktade vilket givet ett bra andrahandsvärde. Visst, de är inte direkt upphetsande men det är en annan fråga ![]()
…och jag har aldrig ägt någon som gått under det. ![]()
mm.. tror du skrivt om volvo v70 tidigare, Tror en volvo v70 fortfarande är en bil som ger en bra totalekonomi, särskillt med tanke på utrymme och säkerhet.
Kommer garanterat att finnas begagnade skärmar att köpa, dock är ju vissa integrerade rätt ordentligt och inte helt enkel att byta. Dock går de ju sällan sönder, det blir rätt få drifttimmar jämfört med en datorskärm tex, som på en arbetsplats kommer upp i lika många drifttimmar på 1-2 år som en bil gör på 10 år.
Så vissa grejer kommer att vara lite knepigare, det säger jag inte emot, men mycket handlar om kunskap också. Inte helt lätt att få en förgasarmotor att gå rätt heller om man inte hållt på med den typen av motorer.
Edit
Kollade mina fordon på lagabasen, och inga problem att hitta skärmar där. Varierade en del i pris beroende på vilken skärm det gäller, huvudinstrument panelen kostade 10-15 på elbilen, så inte helt gratis. Den mindre kostade 2500.
Till vår äldre bil ifrån 2011 fanns det massor av begagnade skärmar.
Varför inte så om jag får fråga? Dieslar är mer risk i så fall med partikelfilter och de nya utsläppskraven som är på ingående
Leuxs RZ och Toyota BZ4x är bra bilar, men den första generationen (de båda får en facelift med bättre batteri osv nu till 2026) är dåliga elbilar (främst i formen av dålig räckvidd och begränsad snabbladdningsförmåga).
Om man inte kommer snabbladda så ofta eller har behov av >30 mils räckvidd under vintern så är BZ4x ett rätt bra alternativ i övrigt, givet hur mycket billigare de blivit på senare tid.
Det finns t.ex. en BZ4X AWD från 2022 till salu från en officiell Toyota-återförsäljare för 340 tkr på blocket just nu, det är mycket bil för pengarna då man får med 10 år/20000 mil garanti. Jämför med en Polestar 2 som kostar lite mer för samma miltal (awd, ~6000 mil) men där har du inte alls samma garanti eller förväntad hållbarhet.
EDIT: Finns en Lexus RZ 450e AWD Executive från 2023 med 2200 mil ute för 450 tkr också, det är VÄLDIGT mycket bil för pengarna. Också från officiell återförsäljare.
Det här snacket om skärmar är jättekonstigt. Skärmar har funnits i bilar i över 20 år nu, och det är sällan ett problem att de går sönder. Finns hur många lyxbilar som helst från sena 00-talet som har fullt fungerande skärmar.
Visst, en bil från 2008 kanske funkar utan skärmen till skillnad från de senaste årets bilar, och visst är det svindyrt att byta skärmen, men det är liksom inte ett vanligt problem att skärmen dör.
Det är mycket snack om folk som köpt bilar innan 2022 och nu har samma värde i bilen trots X antal mil.
Den kalkylen är inte märklig utan rätt lätt att klura ut. Det är även lätt att förstå att det inte är den situationen man ska räkna framåt:
Låg ränta, dvs billigt allt annat kostar mindre i kedjan från tillverkaren. Högre avkastningskrav idag.
Legala krav på bilar som säljs idag. Fler system.
Bonusen från Bonus malus försvann.
Detta har inneburit: Många då 3 år gamla bilar skeppades till kontinenten och såldes vidare, lätt att göra arbitragevinst på bilarna. Det innebar färre begagnade bilar för de som ville köpa beg 2022 och framåt.
Långtgående svag valuta i Sverige, ytterligare ett lätt sätt att sälja en bil med reellt värde till kontinenten och få många svenska stålar.
Det innebär såklart att de bilar som finns kvar idag i Sverige i gott, begagnat skick, är färre än vad som annars hade varit och priserna således består. Samma gäller för räntornas påverkan och bonus-malus. Man får inte tio-tusentals rabatt på en ny bil längre.
Det enda “positiva” för lägre begagnat priser är väl egentligen att det inte går att få ränteavdrag på blankolån på begagnade bilar. Det vet dock bilhandlarna om så de smider nog när stålet är varmt. Vi kommer väl se samma sak när momsen halveras för livsmedel. Utan att lägga politik i det så kan man gott säga att marknadsaktörerna anpassar sig när reglerna ändras. Utfallet är nog ungefär samma.
Tack för tipset, ska kika på en sådan. Förstod inte riktigt vilka årsmodeller du menar är första generationen.
Alla BZ4x och RZ som finns just nu är första generationen. De floppade, men främst pga. dålig räckvidd - annars är det rätt svårt att hitta klagomål om man kollar på recensionerna.
En facelift släpps till 2026. Den har nya motorer, lite större batteri och lite styvare chassi.
2022-2025 är gen 1.
Facelift “modellår” 2025- är gen 2.
Scrollar ner lite så ser du generationer och modeller. På andra mer komplexa bilmodeller så finns det många fler modeller/generationer.