Är dagens bilpriser rimliga?

Tidigare kunde även biltillverkare dynga ut mängder med billiga småbilar för att få ner de genomsnittliga utsläppen från bilflottan. Nu räknas det istället per bil, då gäller det att få ut så mycket vinst(pris) per bil istället. Tror nästan alla biltillverkare tagit bort de minsta/billigaste bilarna ur sortimentet.

Haha jaa går säkert bra men haft så mycket otur själv kanske med extremt dyra arbeten

Vi står i beslut att byta 2st bilar och jag har därför också funderat i dessa termer av “rimlighet”. Jag tänker så hör:

År 2018 köpte jag, från handlare, en V70 2014 som gått 9k mil. Då fick jag betala 190k. Omräknat till dagens peng motsvarar det ~242k enligt SCBs prisomräknare. Gjorde ett litet sök genom bytbil idag för att se vad som finns där ute. Sammanställer i en tabell.

Modell Mil Årsmodell Ålder vid inköp Pris (2025 års nivå) Kommentar
V70 ~9k 2014 4 år 242k (190k) Vår bil
V60/CC ~8k 2018 7 år 245k Mindre bil, egentligen ej relevant
V90 ~10k 2021 4 år 300k Likvärdig V70
V90 ~17k 2019 6 år 250k Likvärdig V70 men äldre och gått längre

Man kan säga att om vi idag vill göra motsvarande bilköp som vi gjorde 2018, så behöver vi betala ca 300k, d.v.s. 60k mer än vad vi betalade 2018.

Om vi istället vill lägga samma pengar, så får vi välja mellan

• En mindre bil, som är 2-4 år äldre än den vi köpte senast
  • Samma storlek, men 3-5 år åldre samt gått 50-100% längre

Här finns lite subjektivitet inblandad då jag jämför mellan olika modeller (som jag tycker är motsvarande). Är en V90 60k “bättre” än en V70? De får filosoferna avgöra:) Jag tycker inte det. Det har blivit dyrare tycker jag. D.v.s. man får betala mer för “samma”.

För referens kollade jag upp vad det kostar att köpa vår andra bil idag. Då tar man bort subjektiviteten något. En V60 2015 med ~14k på mätaren inköp 2020. En sådan kostar ca 220k att köpa från bilhandlare. Jag fick ge motsvarande 215k i dagens pengar räknat. Så att köpa en bil, som idag är snart 10 år gammal, kostar lika mycket som när jag köpte den 5 år gammal.

1 gillning

Är lönerna på 2018 köpkrafts nivå så är det alltså lika stor del av lönen som går till bilköpet idag som 2018? 300→400k så blir det ca. 4% per år i löneökning. Kanske inte orimligt. Frågan är om 400k räcker för motsvarande bil idag?

Edit, med inlägget ovan i åtanke, man får hålla tungan rätt i mun mellan köpkraft och inflation. Inflationen har varit 27% enligt inlägget ovan, så exemplet 300k→400k ligger lite över, men det är nog känslan att bilar ökat relativt mycket.

Nej, jag tycker inte alls priserna på bilar är rimliga tyvärr. :confused:

Jag köpte en nästan 3 år gammal golf combi mildhybrid, eller bytte in mot min något äldre Passat. Låg skatt och väldigt tyst och skön att köra. Inget att skämmas för på uppfarten. Android auto via bluetooth ger gratis nav och allt lull lull du kan tänka dig som direkt kopplar upp sig när du sätter dig i bilen. Vad mer behöver man egentligen? Runt 250 tusen går de för idag. Ska du lägga 100k extra för att kunna stänga bakluckan genom att vifta med foten eller tryckknappar för att ställa in sätet, som bara tar längre tid?

Man ska ha det allt bra ställt om man lägger en halv mille eller mer på en bil idag. Många jämför sig med folk som har tjänstebil eller liknande och ska ha samma. En jädra fälla det där. Skulle tro att hälften som kör omkring i en tesla har den via jobbet och den andra hälften ångrar att de köpte den. Men det är bara vad jag tror.

5 gillningar

Det är inget vidare kul att köpa bil på dagens marknad. Tycker det även avspeglar sig i utbudet där min känsla är att antalet nästan nya bilar (1-3 år) med under 5000 mil på mätaren är väsentligt mindre än för 5 år sedan. Tror många köper och behåller helt enkelt :slight_smile:

1 gillning

Jag räknar på kostnad över bilens livscykel i min ägo, inte inköpspris.

Sen har jag visserligen en Tesla som förmånsbil, men det är mest av praktiska skäl eftersom det inte är så förmånligt längre, men vi har även en privat bil i familjen. Köpt ny. En Tesla. :scream:

Ångrar inga av bilarna. Så konstigt det kan vara.

3 gillningar

Hur länge tror du att kommer äga din Tesla inköpt ny privat? Vilken modell har du köpt?

Om man tittar på ren köpkraft bilar

Exempel: Sverige 2018–2025

2018: Medelpriset på en ny bil var ca 300 000 kr. Medelinkomsten låg runt 420 000 kr → bilen motsvarade ~70 % av årsinkomsten → relativt begränsad köpkraft.

2025: Bilpriser har ökat, men även inkomsterna. Om medelpriset är 450 000 kr och medelinkomsten 520 000 kr → bilen motsvarar ~87 % av årsinkomsten → köpkraften har minskat något jämfört med tidigare, trots högre inkomst.

Men generellt är köpkraft den reala disponibla inkomsten som backat ca 7 år

Vet inte men nybilsgarantin är till 4 år så kanske 3,5. Eller längre om inte våra behov ändras.

Model 3 Performance 2024 ”Highland”.

Har Model Y LR 2025 som förmånsbil.

Köpkraft är ju i förhållande till vad du ska köpa. Jag tänkte att du menade att köpkraften var densamma som 2018 för bilar.

Men jag tror också att den sjunkit sen 2018 för bilar.

Haha. Men då har du iaf hälften av din totala mängd teslor via jobbet. Aldrig hört talas om någon som har två. Det omkullkastade hela min teori.

Ja, alltså jag har ju en fru som också nyttjar bilarna så vi kör en var :grinning_face_with_smiling_eyes:

Tänker om 70% av medelinkomsten 2018 räckte till en ny bil då som kostade 300K.

Så skulle motsvarande gälla idag 2025 skulle ny bil idag kosta 70% dvs drygt 360K

Men den medelbilen kostar 450K idag dvs 87% av årslön.

Dvs en inflation på 50% på 7 år och realt 25% under samma tid.

1 gillning