En del på dessa forum har en fäbless för att föra ut personliga ståndpunkter utan att kunna försvara de med forskning. Därav den kollision som uppstår, när många här (inklusive undertecknad) inte vill uppmuntra människor att gambla bort sina pengar i ren okunskap.
Det kallas kanske att vara riskavert. Jag ser det som en fin gest och hjälp till de som kommer hit och ber om råd att lära sig mer. Efter ett tag när kunskapen byggts upp kan personen börja satsa sina pengar på tillgångar med mer medveten risk.
Medvetenhet och kunskap är nyckeln att hantera risk med. Inte att chansa och hoppas på det bästa alternativt använda ad-hoc baserade kortsiktiga ageranden.
Ja, det gör han. Och det gör jag också. Men det gäller ju för spararen som inte vill eller kan vara aktiv (de flesta alltså). Buffet själv handlar inte index för han säger att diversifiering späder ut avkastningen. Så är det ju såklart.
Anser du blankare och Bitcoin-fantaster vara representativa för investerare i allmänhet så är jag inte förvånad att du tycker andra på forumet verkar vara riskaverta…
Jag är mycket riskavert. Men jag löser det inte med diversifiering utan med aktivitet. Det finns många olika sätt att riskhantera på. Viktigast är ändå att man verkligen gör det.
Allt är relativt. För en snubbe som gamblar på rysk roulette så är ju krypto löjligt säkert.
Sen beror väl lämpligt risk även på om man är 20 år och satsar 1000 kr eller man är 50+ och har 10 Mkr i matchen. Viss skillnad i hur mycket man hinner laga hålet före inkomsterna tar slut.
En annan parameter är kanske om man tidigare i livet redan förlorat större delen av kapitalet en gång, och kanske är mindre road av att göra det igen. Bränt barn du vet
Jag är egentligen väldigt riskavert och skulle helst köpa guldtackor och ruva på dem som en äggsjuk höna men jag inser ju att det är en dålig plan. Jag tycker att jag har en rimlig risk i mitt sparande utifrån mina förutsättningar. Jag tjänar mindre och kan mindre än de flesta användare här och det behöver tas med i riskbedömningen. Jag har också haft och har i viss mån fortfarande hälsoproblem och kan därför inte heller räkna kallt med att alltid kunna jobba heltid. Att jag förlorar mina surt förvärvade slantar kan således ge värre konsekvenser än för någon med andra förutsättningar vilket i sig är en risk. Att handla med enskilda aktier blir liksom i praktiken mer riskfyllt för mig än för nån som ändå tjänar 80k i månaden och har ett obelånat boende.
Du är väldigt fixerad vid att märka mig (oss). Utan att värdera något beskriver jag mitt sätt att hantera risk på och nämner att det finns olika sätt. Hur kan jag vara mer objektiv? Vad är det som triggar dig hela tiden?
Så är det, men vi verkar vara medvetna om det i olika stor utsträckning. Jag ser extremt sällan någon skriva om det när det gäller sitt egen sk humankapital tex. Det verkar antas vara konstant.
Att ni påstår en massa saker, som i detta fallet, att man sänker risken genom snabba byten mellan aktietillgångar (underförstått på momentum). Utan någon form av uppbackning. Det är vad som stör mig.
Bara för att jag säger att kyrkotuppen är gjort av kryptonit så är det ju inte sant. Men det är ju där vi hamnar om vi inte fakta kollar varandra.
Detta sker varje dag i olika trådar att påståenden kräver någon form av uppbackning. De flesta brukar t.o.m. självmant lägga fram stöd för det man säger. Det verkar som det bara är ni som inte riktigt vill det. Varför vet jag inte.
Det är väl 100e gången detta är upp från er båda. Därav denna minen
Släpp detta nu. Du är numera den som snabbast och oftast drar fram denna gamla konflikten som alla andra förmodligen har tröttnat på och inte vill se mer av. Släpp det och gå vidare!
Jag håller med dig. Är också fysiskt skör efter flera olyckor och därefter har mitt humankapital starkt påverkats. Så jag är inte villig att ta stora risker med mitt sparande.
För rent krasst så sitter myndigheter på domedagsknappen när det gäller min vardagsekonomi. Jag blev själv utförsäkrad under en period för att reglerna kring sjukskrivning inte var förankrade i verkligheten och många under pågående behandling blev utan ersättning. Det kommer nog alltid finnas kvar i mig, att när som helst så kan jag stå utan försörjning.
Nu när jag är mer påläst än jag var då, så sitter jag med bättre förutsättningar och kunskaper. Så kommer fortsätta vara försiktig med mina placeringar. Men jämför jag med många andra, så är sparkonto och guldtackor nergrävda i skogen inte heller säkert. Så allt beror på perspektiv och vilka mål man har i livet.
Så indexfonder, buffert, lite Lysa och en minimal lekhink är precis lagom risk för mig. Jag bör klara de flesta livsstormar, men ingen kan gardera sig mot allt. Även om flera olika banker, lite kontanter och en långsiktig plan hjälper mig att må ok!
Jag hade inte dragit upp ”den gamla konflikten” om ni
Slutade marknadsföra de påstående ni gör om och om igen
Eller
La fram stöd för er tes.
Jag förstår att du och PP tycker ni gärna ska då skriva vad ni vill på ett internet forum utan att få mothugg. Men det är ju inte riktigt så det funkar, här eller på andra forum.
Vet inte riktigt hur jag uttryckte mig för att du skulle tolka det så, men nej det anser jag inte. Som jag skrev så tror jag de flesta äger några aktier.
Men något som slagit mig när jag läser i tråden är att kanske gemene man/kvinna här på forumet tar mer av ett aktivt beslut kring “hela” sin ekonomiska situation och på ngt sätt investerar stora delar av den jämfört med den genomsnittlige aktiespararen som kanske förvisso tar lite mer risk med sina få innehav men å andra sidan har resten av pengarna stående på lönekontot och i helhet kanske tar mindre risk.
Så kanske är ni/vi inte så riskaverta ändå i jämförelse
Du har absolut ingen rätt att komma med påståenden du hitintills inte backat upp och låtsas komma undan genom att hänvisa till “gammal konflikt”. Du får faktiskt respektera och acceptera att andra kommer och är i sin fulla rätt att kritisera dina påståenden som du inte backar upp.
Ju det stämmer @emilv . Bara -7% sämre än global indexfonden i år .
Men vissa klararar av det bättre med marknadstajmning inte minst på den här RT forum . Jag hade inte turen på min sida i alla fall eller dålig magkänsla? Nu blir jag förbannad på mig själv igen ! Tack för det @emilv
Hur man ser på risk är inte samma för alla. Har du nyligen börjat månadsspara ligger den största risken i att sluta spara.
Om du är i den andra änden av skalan, där ditt nysparande är bara en väldigt liten del av kapitalet, eller du kanske inte alls nysparar längre, då får du tänka annorlunda och mer tänka på att skydda det du har.