Är den traditionella 60/40-portföljen död?

Beträffande 60/40-portföljen är jag faktiskt benägen att hålla med om att en ”mellanmjölkslösning” med blandade löptider för ränte­delen kan vara en bra rekommendation för gemene man. Detta trots att jag länge kämpat hårt för att uppmärksamma de portföljteoretiska fördelarna med långa stats­obligationer i forumets många (och långa) räntetrådar, vilket till slut ledde fram till min räntetriangel. Med tiden har jag dock insett att enkelhet och beteende­mässiga aspekter väger tyngre än teori, och de flesta når inte längre än till ”nivå 1” i räntetriangeln. 60/40-portföljen får ändå anses vara en nybörjarportfölj.

Är man däremot så pass intresserad att man behärskar mer avancerad portföljteori, tycker jag att det är synd att begränsa sitt universum till enbart aktier och räntor – särskilt eftersom 60/40-portföljen presterar svagt under perioder med hög inflation (klassiska exempel: 1970-talet och 2021–22). Här kan till exempel råvaror med fördel adderas.

Så svaret på trådstarten är enligt mig nej – 60/40-portföljen är inte och kommer aldrig att dö som nybörjarportfölj, men det finns definitivt bättre alternativ för oss som är mer insatta.

Nu blev jag ju nyfiken - du får gärna posta det i allväderstråden! Du skrev ju några välformulerade kritiska inlägg i april som jag kommenterade, är det fortsättning på den diskussionen?

3 gillningar