Är denna portfölj på Avanza bra? | Fick feedback om FOMO från Reddit

Hej! Tänkte kika med er experter ifall min portfölj är bra, eller om jag komplicerat den lite och endast ska köra på avanza global? Ska självklart vara 70% 10,10,10 men behöver omfördela vid årsskiftet

6 gillningar

Välkommen tillbaka till forumet!

Tycker att det ser alldeles utmärkt ut - givet de förutsättningarna vi brukar prata om i forumet. Dvs. långsiktigt sparande (10 år), man tror på forskningen, vill ha en bred exponering med lite övervikt mot Sverige. En bra portfölj för byrålådan. :rofl:

Sedan brukar jag alltid rekommendera:

För att veta vad man håller på med. Men i övrigt:

5 gillningar

Hej Jan! Vad kul att du svarat på mitt inlägg. Ja jag har buffert och sparande i räntefonder vid sidan av, detta är pensionssparande / mitt i livet sparande som jag trycker in 5-10k i månaden på! Var någon på reddit som ifrågasatte min ”fomo” och att de enda som finns forskning på är en global index, så ville dubbelkolla att jag är på rätt väg. Tack för lästipset, ska genast kika igenom :heart_eyes:

4 gillningar

Ah. Ok, fattar. Du får gärna visa dem på Reddit följande bild:

Så genom att lägga till:

• Handelsbanken Global Småbolag
  • Avanza Emerging Markets

så kommer du närmare global index än att bara äga Avanza Global som är de blå rutorna. Sverige kan man diskutera, men det är rimligt tycker jag att ha 10% i Sverige enligt diskussionen här:

Världskartan är från tråden:

2 gillningar

Är detta den färskaste kartan med fördelning? Jag har gått efter 2021 års tror jag när jag satte ihop min portfölj med ca 60% USA, 6% Japan osv… Bör man omfördela för att uppnå dessa procent om de är mer aktuella eller kan man låta det vara?

Nej. Den har något år på nacken. Det skiftar ju kontinuerligt. Så här såg MSCI World ut per 30 september 2024:

4 gillningar

Vill man vara ännu mer noga, så har man ju hela “constituents”-listan här:

2 gillningar

Toppen. Jag hade ägt den där.

1 gillning

Vad kul! Då är jag ju på rätt väg. Mycket snack nu dock om avanza global och deras olika förändringar, ska man ändå köra på och sitta still i båten?

2 gillningar

Det är fortfarande en jättebra fond. Det är lätt att glömma bort att vi blåser upp jättesmå detaljer till stora diskussioner här i forumet. :slight_smile:

Vi är många i forumet med den fonden och är nöjda med den.

3 gillningar

Ja det kan bli petigt ibland. Får helt enkelt försöka sova gott med dessa val! Tack för hjälpen

Förutom Sverigeövervikten som är onödig (din exponering mot Sverige i olika forner är redan troligtvis enorm) så är det en fin portfölj som du kan låta ligga lång tid framöver orörd.

Ja jag kommer ha kvar den. Man kan byta framöver om det visar sig att ett bredare index också presterar bättre.

Framförallt så är AG nu svinbillig på riktigt. Och jag gillar lågprisprodukter.

@Ateist_investor På Fondo få du DNB Global Indeks för 0,11.

Jag får AG för 0,09.

1 gillning

@Ateist_investor Jag har båda fonder men mer av nysparandet kommer att gå till DNB snarare än till AG. Sedan AG gjordes om har den 815 innehav jämfört med 1 500 för DNB. DNB är alltså mindre exkluderande (mindre ESG). Empirin säger att DNB kommer att stiga mer över tid.

Hehe ok, vi får se om det blir så.

1 gillning