Ah. Ok, fattar. Du får gärna visa dem på Reddit följande bild:
Så genom att lägga till:
Handelsbanken Global Småbolag
Avanza Emerging Markets
så kommer du närmare global index än att bara äga Avanza Global som är de blå rutorna. Sverige kan man diskutera, men det är rimligt tycker jag att ha 10% i Sverige enligt diskussionen här:
Jag har nu läst flertalet trådar på rikatillsammans och försökt sammanställa argument för och emot home-bias för de som vill ha koll men inte orkar tråla sig igenom dessa.
Detta är alltså inte mina argument utan de som jag hittade i trådarna.Vill ni lägga till, förtydliga eller rätta misstag i listan gör gärna det i tråden eller direkt här eftersom det är ett wiki-inlägg.
Tar gärna emot förslag om hur man kan slå ihop vissa av resonemangen då vissa kan vara väldigt lika.
Argument för en övere…
Världskartan är från tråden:
Mest som referens då vi från tid till annan diskuterar skillnaden.
Allmän beskrivning
MSCI ACWI (faktablad )
The MSCI ACWI captures large and mid cap representation across 23 Developed Markets (DM) and 26 Emerging Markets (EM) countries*. With 2,990 constituents, the index covers approximately 85% of the global investable equity opportunity set.
MSCI World (faktablad )
The MSCI World Index captures large and mid-cap representation across 23 Developed Markets (DM) countries*. With 1,600 cons…
2 gillningar