Man förklarar en aktivitet med en icke-aktivitet, som om det skulle beskriva något öht. När man frågar om visionen efter FIRE blir det knäpptyst och omöjligt att vidareutveckla någon form av narrativ. Det går inte ens klämma ur sig att man ska promenera och baka bullar så man kan bilda någon form av narrativ kring det. Vad man får ut av det och vilka moment man gillar mest, ifall man försöker minska friktion i köket eller på promenaden. Eller kanske sätt att överbrygga friktionen med typ stövlar och regnkläder.
Man tar inte upp - som du - pilotdrömmar och bygga eget flygplan, utan hela livet verkar kretsa kring att INTE GÖRA EN VISS SAK. Arbeta. När det inte går att precisera något öht får man tillslut bilden av att personen ska sitta och dregla på en pall, i en tom lägenhet, 24/7 eller bli en total grönsak som aldrig går ur sängen och bara stirrar i taket dygnet om. Man kan ju ta en planlös strandpromenad vid ett sommarhus på Kreta, men det är faktiskt någonting. Inte ingenting, alltså. Man kan bli fårfarmare och självförsörjande på ved, helt utan tidsuppfattning och schema - men det är fortfarande NÅGONTING.
Dessa saker är inspirerande att lyssna på och gratis att dela med sig av. Men det är ofta som när man kommer tillbaka från sommarlovet och klassföreståndaren frågar vad man gjort. Majoriteten sitter som djur eller - ja, grönsaker. Bluddrar lite möjligtvis. Den mest artikulerade sjuåringen kanske får fram ett “ingenting” och det är där diskussionen brukar landa med FIRE-människor upplever jag. Sry om det blir lite av ett rant, men vad i helvete liksom. Vad gör man på ett diskussionsforum om man inte kan eller vill utveckla minsta lilla. En eloge till @angaudlinn som faktiskt kunde ge en övergripande inblick i livet efter fire i “Fire på svenska” som vad jag förstår bestod av kulturupplevelser i form av film- och muskikkonsumtion, skapande, umgänge och matlagning (och i viss mån yoga och promenader?). Kräver såklart ingen detaljerad plan, men det är ju mer än ingenting och är såklart en medveten livsdesign på något sätt.
Jag har läst Walden av Henry David Thoreau. Den boken hade kunnat bestå av en mening; Jag jobbade inte. Istället går han in på hur han valde platsen för att bygga ett litet hus, vilka han träffade där, miljön runtomkring, och hur han odlade sin mat, vad han tänkte och observerade medan han gjorde allt detta. Det är viss skillnad i informationsutbyte om man säger så.
Och om man säger t.ex. “resa” kan man ju utveckla. Vart, hur, vad gör man där, med vem och varför i någorlunda detaljrikedom.
Jag har ett par kärnminnen som inte kräver en plan, men som ändå inspirerar mig och formar min fritid och vad jag vill efter arbetslivet; ett specifikt tillfälle då jag helt försjunken i ett tekniskt projekt glömde tid och rum. Jag upplevde total närvaro och “flow” när jag var på gränsen till vad jag klarade av mentalt. Och en gång när jag helt kravlöst gick barfota ner till båten med en kaffe för en morgontur då hela sjön och staden var öde och ljummen på sensommaren. Det är upplevelser jag blev ganska “hög” av och kan gå rätt långt för att återuppleva. Det är ju ett tydligt mål på ett sätt, men vägen dit ser inte likadan ut varje gång. Man vill ta spontana turer på nya platser och slukas upp i nya engagerande tekniska utmaningar. Eller kanske nå samma känsla på helt nya sätt. För mig har det blivit en kombination där jag skapar tekniska utmaningar som sänker tröskeln för naturupplevelser och spontana äventyr. Hur enkelt kan jag packa och förflytta mig utan att sakna något eller bli frustrerad.