Att svara på det kräver ett långt inlägg hoppas dungar överseende med det!
Efter att mina föräldrar skildes träffade min mamma en ny man där hemmaförhållandena lämnade en del att önska.
Det förekom mycket droger, hemmafester med bråk och våld.
Jag blev slagen i stort sett varje dag i 3 år, utöver slag så förekom ofta fysisk o h psykisk misshandel av grövre slag. Jag blev skendränkt och drönkt på riktigt flera gånger till jag blev medvetslös, jag kunde bli förvägrad sömn, tvingad att stå under långa perioder, ibland ingen mat under hela dagar, jag blev skjuten i benet, klippt i och stucken lättare med kniv. Jag behövde operera mig flera gånger under den här perioden och fick flera brutna ben.
Efter det både och mamma i skyddad boende med skyddad identitet under lång tid ( trots att min mamma var delaktig i det som skett iallfall de lite mildare inslagen). Under den perioden fortsatte viss misshandel men framförallt ökade den psykiska, min mor började också mp sämre och sämre och jag behövde till stor del ta hand om mig själv, tex fick jag ofta själv se till att mat, rena kläder etc fanns hemma och se till att jag kom i tid till skolan.
I 9an fick jag eget boende med tillsyn och istort sett tagit hand om mig själv sen dess även om jag naturligtvis fick hjälp ekonomiskt tills jag var vuxen.
Tack vare det fick jag kämpa med mitt mående men höll ihop det skapligt. Var iallfall en fungerande vuxen lyckades jobba skaffa familj.
Då förlorade jag en dotter som gick bort vid 1 år ålder.
Det blev för mycket och slutade fungera som människa, djup deppresion och stor ångestproblematik, fick diagnosen komplex ptsd och ADHD . Försökte ta livet av mig och under en 4 års period spenderade jag 2,5 år på en psykiatrisk intensivvårdsavdelning.
Vården jag fick gav inte nämnvärda resultat trots så många fantastiska människor jag träffade under tiden från vårdbiträde till läkare. Att samhället tilläts mig vara sjuk och sjukskriven var dock väldigt värdefullt.
Efter att ha fått vård och tagit del av den under flera år började jag fundera på alternativa lösningar, träning upplevde jag fungerande och startade med det som bas, jag började läsa så mycket jag orkade i början minuter per vecka, jag läste psykologi, filosofi , neurologi och allt annat jag trodde kunde hjälpa .
Här var början till den filosofi jag idag bygger liv på, jag blev bättre och bättre framförallt filosofi hjälpte mig enormt med nya perspektiv.
Hur mitt sätt att leva gjort mig till en bättre person? Först och främst har det gjort mig till en fungerande människa men jag har också tydligt definierat jag vad jag tycker det innebär att vara en bra människa och vad mina värderingar är och vad det innebär att leva efter de värderingarna i praktiken.
Jag är psykiskt starkare och friskare än någonsin och fysiskt starkare och friskare än någonsin, jag är ärligare, mindre girig, modigare, tryggare i mig själv, mer hjälpsam och givmild, jag håller mig själv ansvarig för allt jag gör, tänker och känner, jag hjälper människor av princip , finns möjlighet till att hjälpa så är grundregeln för mig att göra det. Jag skänker och bidrar till välgörenhet, jag blir konstant bättre på de egenskaper jag anser vara negativa, egoism, vara dömande, inte vara ärlig mot mig själv eller min omgivning, leva efter mina värderingar även när det i stunden inte är gynnsamt för mig ( riktig integritet helt enkelt)
I grunden var det principer som krävdes för att bli någorlunda fungerande och sen frisk. Men de fungerade så extremt bra att det fanns ingen anledning att stoppa där.
Jag kan idag se allt som hänt något positivt för mig, jag tvingades till att göra val, ta beslut och leva med intention, börja ställa krav på mig själv, analysera det jag gör och inse att allt somhänder och hänt mig
, allt jag gör, tänker och säger är mitt ansvar( allt som skett är naturligtvis inte mitt fel men mitt ansvar), att ta fullständigt ägarskap över mig själv för överlevnad. Vi lever i en så curlande värld och nästan ingen är tillräckligt missnöjd för att orka göra det , för det är obekvämt till en början första 6-12 månaderna är känslomässigt besvärliga. Sen blir allt lättare och lättare och tillslut blir inget längre riktigt jobbigt.
Lämnar vi det mer subjektiva ”bättre” så har gått från skuldsatt till ekonomiskt oberoende, istort sett inga fungerande relationer till många väldigt väl fungerande och starka, jag är några in i mina 40 vältränad som en eltiridrottare 15 år yngre, jag bidrar till min omgivning och samhället jag lever i, listan kan göras väldigt lång. Det finns inte något som inte utvecklats.
Från jag började arbeta på det här med ett första utkast till hur jag lever mitt liv och där jag är idag, från en icke fungerande, deprimerad, överviktig, allmänt ohälsosam, väldigt få nära relationer, generellt en ganska kass person tills idag tog det dryga 10 år. Mer målmedvetet och uppoffrande levande ca 3-4 år . Resten av tid har varit enkel och njutbar där processen bara får ha sin gång. För en vanlig person som inte börjar på minus kan den lite ansträngande fasen säkert halveras.