Är det en risk att ha mycket pengar i en enda fond eller borde man sprida på flera förvaltare av samma fondtyp?

Och likt kryptonit kan den som är väldigt bekant med det bli kraftigt försvagad av det också. :wink:

Kunde du se in i framtiden på något sätt? Följde du dina egna råd?

Öppna kontot hos Degiro så faller man under Tyska skyddet enligt deras hemsida:
“I det osannolika fallet att de segregerade tillgångarna inte kan retuneras till kunder, faller tillgångar under det tyska investerarskyddet som kompenserar förlust av icke-retunerade tillgångar upp till 90% (högst 20 000 EUR) händelsen.”

1 gillning

Hej,
Blev inte riktigt klok på vad kontentan blev här. Kanske jag missade det. Men efter många tankar och viss vånda har jag börjat avveckla min portfölj med enskilda aktier och börjat köpa på mig LF Global index. Eftersom jag har sparat och investerat i några år så är det en betydlig summa som ska placeras, därför vill jag riskminimera utan att bete mig som om jag har foliehatt på mig. Därför undrar jag om det är till någon nytta om jag istället för att ha 100% av innehavet i LF Global index på Avanza ska dela upp det, exempelvis så här:

1/3-del i Avanza global hos Avanza
1/3-del i LF Global hos min husbank exempelvis LF
1/3-del i DNB Global Indeks S hos Nordnet

Och slutligen ut ett säkerhetsperspektiv, ska det vara i en ISK eller KF?

Det mesta talar för att det är lika säkert att ha en fond med allt innehav i.

Jag personligen har två globala fonder. Tänker att det skadar inte och med hänvisning till Murphys lag.

På en ISK så står aktier på dig personligen. I en KF så är det ett försäkringsbolag som äger aktierna så ur ett säkerhets perspektiv så är ISK bättre.

Nu hålls pengarna separerade i försäkringsbolagen och finansinspektionen ska verifera detta. Vi får bara hoppas på att de inte gör som med Bernard Madoff där myndigheten ringde upp honom och frågade om allt var som det skulle och var nöjda med det.

Jag har också börjat fundera på detta för globalfonds-delen, egentligen gör det ju inget att ha flera bortsett att det ser lite plottrigt ut i portföljen.

Idag har jag Länsförsäkringar global index som bas i portföljen, ca 60% andel, resten i Sverige och tillväxtmarknader.

Jag tror att jag ska plocka in DNB Global Indeks S också med nedan motivering, vet någon bättre tar jag gärna tips.

Om någon av globalfonderna av någon anledning blir låst en tid, t.ex. p.g.a. konkurs för fondförvaltaren eller annat, har man sannolikt tillgång till medlen i den andra globalfonden.

DNB Global är registrerad i Norge, det skadar inte att ha fonder registrerade i två länder(?).

DNB Global har inte ESG-exkluderat lika hårt som Länsförsäkringar och följer inte samma globala ESG-index.
Diversifieringen borde bli högre med denna, lite lägre koncentration i de tyngsta bolagen (Apple m.fl.).

Avgiften är i princip samma.

Avanza vill jag inte plocka in nu, jag tycker inte om att de i totalavgiften inte presenterar skatteineffektiviteten som kommer av att den underliggande fonden är registrerad i Luxemburg.

Övriga globalfonder är något dyrare men det kan ju ändras. Om några år kanske det blir till att plocka in en tredje men man kommer nog ganska långt med två(?).

Egentligen borde man väl även ha innehaven på olika banker men det känns som ett större ingrepp, tycker att det är bökigt att inte se helheten på ett ställe.
Dessutom kan det finnas fördelar med att bli private banking-kund, få rabatt på bolån, värdepapperskredit etc. om man har det samlat på ett ställe kontra att splitta upp det.

2 gillningar

Risken som finns är om företag eller anställd skulle utföra en olaglig handling samt gå i konkurs så är man bara skyddat upp till 250 ksek.

Sure risken är nog extremt liten men den finns alltid.

1 gillning

Jag har delat upp på 3 fondförvaltare samt tre olika fonder.

Lysa
Avanza (avanza global)
Nordnet (lf global)

Det går så lätt att starta upp ett konto på en till bank så jag ser ej nackdelen med att ha fonder på 3 olika ställen.

Dock håller jag med om att man kan diversifiera in i absurdum men att ha allt hos en fondförvaltare ex lysa skulle åtminstånde ej jag könna mig bekväm med.

2 gillningar

Det kan ju exempelvis vara smidigt med överblicken man får hos en av de bättre interfacen, här är t ex Avanza fortfarande steget före i mitt tycke. En annan anledning kan ju vara om man inte har tillräckligt med kapital för att kvalificera till t ex Private Banking eller andra förmåner.

Bra poäng.
Men den där överblicken ser jag nästan som en nackdel hehe men det beror ju på hur man fungerar som individ för dom som vill ha järnkoll på ens investeringar varje månad/vecka så är det ju bekvämt att ha allt samlat.

Även om det fanns en app som samlade alla mina tillgångar på ett ställe där priset på alla tillgångar uppdaterades en gång per dag så skulle jag nog tacka nej till den appen jag föredrar att vara “lyckligt” ovetande över hur mina tillgångar går under året.

Jag brukar göra en liten snabb överblick en gång per år där jag sammanställer allt mer än så vill jag ej ha koll.

Just i skrivande stund så har jag ingen aning om mina investeringar är 300k ner eller upp och vill ej veta försen slutet av december :slight_smile:

Men det är klart jag har ju ett litet humm över hur tillgångarna gått men ej på mer detaljerad nivå :slight_smile:

Rätta mig om jag har fel. Men det verkar som att investerarskyddet endast omfattar själva banken som har alla fonder, i mitt fall Avanza. Alltså om Avanza går i konkurs.

I så fall hjälper det inte med flera fonder?

Men som sagt extremt liten risk att detta sker,

1 gillning

Så enligt denna tråd är den negativt att ha för stor andel av sitt kapital i en enda global indexfond.
Bättre att dela upp i LF global index och Avanza global? Vad tycker ni?

1 gillning

Jag tycker det inte… Möjligtvis att jag skulle tänka annorlunda om det rörde sig om löjligt stora belopp. Typ 10-tals miljoner.

1 gillning