Är det någon som har erfarenhet av att avstå a-kassa?

Jag har avstått a-kassa. Jag är ändå FI och vad jag förstår så är det ett ineffektivt sätt att skaffa jobb. Mitt intryck var som du säger att man skulle fastnat i ett slags bidragsberoende som gör att man mår dåligt över att parasitera på systemet och känner sig allmänt värdelös.

Min bild är att arbetsgivare tar en stor risk när de överväger att anställa någon. Som äldre arbetssökande kan man nog erbjuda viss arbetslivserfarenhet, men också kräva respekt och auktoritet som kan göra en lite irriterande för överordnade. Jag skulle nog försökt vara lite extra ödmjuk. Skulle jag vara 60+ och haft problem med jobb så skulle jag försöka genom enskild firma också. För att minska riken för arbetsgivaren.

Sedan kanske undvikit yrken som kräver lång upplärning eller att man är totalt avgörande varje dag. I sådana yrken blir man en mer osäker pjäs som gammal. Därmed minskar chanserna. Kolla istället flexibla yrken. Vikariat, projekt, konsult

Sammanfattningsvis:

• Skaffa f-skatt eller motsvarande
  • Var ödmjuk inför en ny situation
  • Sikta på flexibla jobb

Har själv inte upplevt problem med att inte ha a-kassa. Kan ju finnas problem som inte jag känner till.

Sedan blir det såklart inte de mest välbetalda jobben, men det kanske är bättre att ha ett jobb. Särskilt om man kan få det lite lugnare/ med begränsat ansvar.