Om jag får vara lite jobbig @Jakke – bear with me 
A) LF Global indexnära är en bra fond för en ganska global aktieexponering. Den följer MSCI World, essentiellt I-länderna. För högre diversifiering vill du istället välja en global aktieindexfond som följer MSCI All Country World. Dessa fonder ger dig ofta i krokarna +50 % antal antal innehav.
Men inte ens då får du med Nya Tillväxtmarknader/Frontier Markets (som t.ex. är en av anledningarna till att Optis 100 % aktieportfölj blir så otroligt diversifierad, ger exponering mot ca 99 % av världens handelsbara aktiekapital). Så för maximal exponering behöver du välja till en till fond som ger dig detta (finns mig veterligen inte i ett paket, kan ha fel). Och sen rebalansera dem över tid såklart.
B) Du får fortfarande bara en exponering mot aktier, ett av de fem stora likvida tillgångsslagen (enligt oss bör sägas). Du kan få samma förväntade avkastning men med en högre säkerhet (smalare utfallsrymd) / till en lägre risk om du diversifierar över alla tillgångsslag (aktier, råvaror, krediter, realräntor, nominella räntor). (Exempel: Opti 9 med 75 % aktier och 25 % övriga fyra tillgångsslag, har haft väldigt nära MSCI Worlds avkastning från 2000 till idag men till ca 25 % lägre volatilitet/risk. Efter avgifter såklart.)
Ett tillägg, till din poäng, är dock tidshorisont. Om man vet att man inte ska röra pengarna på en mycket lång tid (tänk 15+ år) – och man faktiskt har disciplin att hålla det
– då är en global aktiefond till ett lågt pris en bra grej. Men även då hade jag personligen valt en som följer ACWI, trots högre kostnad.
//Jonas, VD Opti

.
. Även om jag vet ändå att det är bara slumpen som kommer avgöra vilken fond kommer gå bättre långsiktigt. Det borde vara liten fördel till Spp aktiefond Global med en del tillväxtmarknad index.