Är FI/FIRE verkligen ett rationellt mål för gemene man?/ Kan alla bli FIRE?

Vilken månadsutgift behöver du klara för att gå i FIRE?

Märklig fråga, utveckla så ska jag försöka svara.

30% savings rate tar dig till FIRE enligt 4%-regeln på mindre än 30 år. Det är bara matte.

1 gillning

Du verkar ha en annorlunda situation än mig så jag är uppriktigt nyiken på vad du behöver för att nå FIRE. Månadskostnad tänker jag är ett användbart mått.

Du påstod ju bla följande tidigare utan att förklara närmare:

Du får annars gärna beskriva dina behov på ett sätt som passar dig.

Allt jag menar är att spara 25-30% av en svensk medelinkomst inte kommer att ta dig till ett FIRE efter mina mått mätt, inte ens om du lyckas spara 50%. Det behövs mer än ett sparande från en normal lön då allt är dynamiskt, inflationen kan återigen stiga till 12 %, börsen kan gå sidledes i 10 år, dina investeringar i fastigheter kan misslyckas, dina långa räntefonder kan kollapsa, guldpriset kan fördubblas eller kollapsa, värdet på Bitcoin kan halveras medan värdet på XRP kan tiofaldigas etc. Räkna aldrig med att de närmaste 10 åren kommer att ge samma avkastning för samma investeringar som de föregående 10 åren. Du måste ta stora risker och ständigt skifta mellan olika tillgångar för att ens ha en chans. Försök att betala av alla dina skulder och spara ihop till din första miljon efter att ha betala din skatt på kapitalvinsten och ta det därifrån. Det är sällan teorin stämmer med verkligheten. Jag kan tillägga att jag tog den osnitslade vägen över sparande och snålande, följt av skattefria utlandsjobb och eget företagande. Det existerar ingen gratislunch, inte ens en teoretisk.

Du inser att sparkvoten är direkt kopplad till din utgiftsnivå? Med oförändrad lön innebär högre sparkvot nödvändigtvis lägre utgifter. Lägre utgifter = lättare att nå FIRE.

En höjd sparkvot innebär dels att ditt FIRE-kapital ökar snabbare, men också att hur stort kapitalet behöver vara för att nå FIRE minskar.

4 gillningar

Att spara till FIRE med en svensk normallön är inget annat än en illusion hur du än vänder på det.

Mycket tyckande, inte så mycket matematik.

6 gillningar

Det behövs endast erfarenhet och sunt förnuft för att identifiera en illusion.

Livets hårda skola? :sweat_smile:

1 gillning

Inte nödvändigtvis.

Så är ca 36% av slutlön fullt rimligt att förvänta sig för de som som inte sparat extra privat till pensionen? Om inte, vilken procentsats är mer rimlig?

Om det ens är i närheten av den procentsatsen så blir det ju hur som helst helt galet. I så fall kommer de flesta få bättre pension via garantipension tror jag. Då faller ju hela systemet, eftersom det inte inte lönar sig att arbeta vs leva på bidrag vad det gäller vilken pension man kommer få.

Har inte satt mig in i 4%-regeln och kan ha helt fel men bygger inte matematiken på “historisk avkastning” och tidigare tidshorisonter?

FI/FIRE är ur ett samhällsperspektiv knappast eftersträvansvärt då det innebär att produktiva människor har klivit ur samhällsproduktionen som ju är grundbulten i vårt välstånd.
Egoistiska kapitalister kan nog sträva efter det men inte vi andra som ser oss själva och vår gärning som något större än just bara oss själva.

1 gillning

Systemet har redan fallit. Jag har rätt till garantipension om jag väljer att ta ut den eftersom jag har jobbat utomlands i många år. Detta trots att jag lever bekvämt under FIRE. Rättvist? Absolut inte, de som inte behöver garantipension ska naturligtvis inte ha någon.

1 gillning

Jag pumpade beloppet till 20 miljoner för att få er uppmärksamhet. Det kanske räcker med 15 miljoner, inte vet jag men heller ingen annan. Poängen är att förutsättningarna är dynamiska och de flesta glömmer att de ska betala skatt på sina kapitalvinster och eventuella utdelningar.

Gör de? Källa på det?

Absolut och källan är forumet. Lägg ner lite egen tid så kan du själv finna.

”Do your own research”? :sweat_smile:

1 gillning

Du ska få samma svar jag ger min dotter när hon ber om min hjälp och jag inser att hon endast är lat.
“Gör det själv, annars lär du dig aldrig och förblir en okunnig medelmåtta.”