Är fin bil livskvalitet?

Livskvalitet är att slippa ha något med bilar att göra. Bannlys gärna all biltrafik från de större innerstäderna så jag inte längre behöver drabbas av åbäket.

1 gillning

Vet inte om jag vågar har rätt uttala mig efter min biltråd på 800 inlägg, men det som jag tänker också på en gammal bil vs ny är säkerhet. Visst fysik spelar roll men det är enorm skillnad mellan min gamla v70 från 2009 och vår Tesla Model Y. Jag hade aldrig förlåtit mig om något hade hänt och jag vetat att jag hade snålat på en bil men fick bekosta det med hälsa. Så för mig är där en hygienfaktor i det.

Sedan tror jag att man någon gång i livet ska våga gå unna sig givet att man har råd och det går i linje med ens önskningar.

Men annars, ja, det är superdumt med en dyr bil. :wink:

8 gillningar

För mig är det livskvalitet att slippa äga bil, och då var jag ändå extremt bilburen från 18 år till cirka din ålder. Sen såg jag ljuset :slight_smile:

Gå, cykla, buss, metro, tåg, hyrbil, taxi, Uber och allt får plats på ett litet kort i fickan så jag inte behöver ha ett ton plast/stål/aluminium som står och tappar i värde 95% av tiden utanför porten. Men så satte vi också i en livssituation där vi inte behöver framföra transportmedlet.

Bara som ett ”out of the box” alternativ om det är ett alternativ :slight_smile:

6 gillningar

Jag har alltid kört med bilar på max 50000 kr.
Nu när jag är nybliven pensionär med huset sålt och pengar på banken unnade jag mig en underbart fin Mercedes-Benz E 200 cabriolet att köra med på sommaren!
Vilken bil och vilken gläde!

4 gillningar

Som småbarnsförälder prioriterar jag en säker (både driftsäker och säker för passagerarna) och bekymmersfri bil.
Därav har leasing varit attraktivt för oss, kommer antagligen fortsätta med det nästa år när vårt nuvarande avtal går ut, eller så köper vi ny.
En ny bil behöver inte innebära fin bil.

Köp en fin tio år gammal Toyota.
Köp dessutom en Porche, gammal Mustang eller vad du nu gillar om du är bilintreserad.

Att ha en dyr fin bil till vardags är bara att slänga pengar i sjön och du får ju inget upphetsande under 1,5 mille.

Skulle aldrig låna till en vardagsbil.

Har så jag kan köpa en ny flådig bil men jag kör min v70 från 2012 med 23k mil på mätaren. Funkar kanon och allt får plats i den.

940 om du vill ha en problemfri bil som du kan lita på. Bonus är dessutom att den är väldigt billig också. En till bonus är att den är väldigt rymlig, snygg och cool. Dock svårt att hitta fräscha modeller med få mil på mätaren så man får vara på hugget.

1 gillning

Det där känns som ett av biltillverkarnas favoritförsäljningsargument. Det är förstås relevant till en visst nivå.

Skulle gissa att det finns bättre ställen att lägga pengarna om man värnar om sin egen och familjens hälsa. Kanske till exempel luftrenare, familjeterapi eller jobba mindre (då har man tid att köra lite långsammare!).

Men visst känns det bättre att köra sonen i vår V90 mot Suzuki Swiften vi hade…

2 gillningar

Så länge man inte krockar med en modern och säker bil så.

1 gillning

Ja, säkerheten är väl inte topp där i jämförelse med nya men beror ju på hur man kör också. Är det nästan bara i stan då man 90 procent av tiden ligger i hastigheter mellan 30 och 50 så är det inte alls lika viktigt.

Är den? Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Skämt åsido, jag hittade den där när jag gjorde en snabbsök på 940 på blocket, medelpriserna verkar ligga nånstans 20-50k, är det verkligen billigt för ~30 år gamla bilar?

Luftrenare i Sverige är helt meningslöst om man inte är pollenallergiker

1 gillning

Spårar till lite OT men mängden damm min luftrenare fångar märks inom 24h. Om man brye sig om det är ju en annan fråga.

Håller med. I mina ögon är det också en ganska “svensk” argument, jag vet inte varför, jag har inte hört det i något annat land. Till en visst nivå så är vissa bilar säkrare än andra, jag hade också känt mig säkrare i en v90 än i en Twizy, men att en Tesla ska vara säkrare än en v90 köper jag inte.

Självklart är fin bil livskvalitet om man tycker nåt annat så har man inte kört en bättre bil alternativt att man inte gillar bilar.

Obs fin bil är inte senast Kia Ceed.

För mig bidrar det till livskvaliten att ha en tillförlitlig bil som jag kan lita på att den fungerar. Man kan aldrig vara helt säker på det men en nyare bil kan ändå öka tillförlitligheten.

En “fin” bil ökar inte min livskvalite.

Om en nyare bil som fortfarande har garanti kvar går sönder är det också stor chans att man får en lånebil under verkstadstiden så att man ändå kan ta sig till jobbet.

1 gillning

Vad är ”fin bil” då?

För mig så kokar det ned till

• driftsäkerhet
  • säkerhet, aktiv och passiv
  • komfort och körupplevelse
    medan jag misstänker att många väger in utseende och någon form av image/status och viktar detta mycket högre än t o m säkerhet. Det i sig säger väl rätt mycket om folks prioriteringar, typ ”nej jag vill hellre ha en BMW 3-serie med feta fälgar än en Volvo som är mätbart bättre om jag skulle krocka med barnen i bilen”.

Ja det är den delen som är väldigt individuell, och vad som passar den enskilda bäst. Men grunden är ändå att fin bil är livskvalitet oavsett vad människor lägger in i begreppet ”fin bil”. För mig spelar driftsäkerhet mindre roll, köper du hyfsat ny bil så håller de flesta. Hade aldrig valt tex en Toyota, Kia etc pga driftsäkerhet.

Sen finns det en för kärlek till Volvo i Sverige att den ska vara så extremt säker jämfört med annat, vilket inte är sant. Femstjärnor i NCAP är väl viktigaste parametern. Utomlands så ser man knappt Volvo bilar.

Volvo service är rätt dyrt också.

Om man tycker att tex en Volvo, Kia, Toyota ger samma körupplevelse som en BMW, Mercedes, Audi, Porsche så kan man inget om bilar.

Utseende på bilen är också en viktig parameter för mig, hade inte varit livskvalite för mig när jag känner att bilen jag äger är ful. På samma sätt jag inte hade gillat ha på mig kläder som är fula.

Vill även tillägga att jag ägt bilar som är fula och skrotiga, men mest pga att jag velat snåla alternativt inte behövt ha en bil som jag använder mycket.

2 gillningar

Jag har kört många fina bilar genom mitt jobb. Alla hyrbilar vi får hyra är alla premiumbilar, Mercedes, Audi, Tesla, Polestar, Porsche Cayenne, BMW, osv. Och ja, jag kan hålla med att det är en speciel känsla och dem är riktigt sköna att köra.

Men för min del ger detta ingen livskvalitet då med dessa bilar måste jag hantera stressen som har nämnts ovan. Jag ska vara försiktigt var jag parkerar, man blir nervös om man ser den minsta lilla repa, jag kan inte ställa bilen var som helst i flera dygn, osv. och då är bilarna inte mina och det är inte jag som står för den ekonomiska risken, men den stress är inte värt det.

1 gillning