Det är dags för mig att byta elbolag då senaste årets kampanjpris löper ut.
Jag bor ensam i en tvåa och förbrukar (i snitt) drygt 100 kWh/månad så priset är inte det absolut viktigaste. Att slippa månadsavgiften kan vara mer lönsamt för mig. Tänker rörligt avtal.
Efter en snabb googling tycks Fortum med gratis månadsavgift i ett år passa mig, men omdömena om dem är verkligen negativa.
Nej, jag har inte hört något särskilt om dem tidigare så blev väldigt ställd att 70% av omdömena på Trust pilot gett dem lägsta betyg…
Därför jag undrar här.
Fortum fungerar bra för mig, inga problem öht. Men sen har jag inte behövt kontakta kundtjänst heller. Modern app (för ett elbolag) och enkelt att betala.
Har inte gjort någon djup undersökning men jag får intrycket att många elbolag får negativa recensioner på grund av fondelen som många bytte till för att undvika spikarna i förbrukning. Slog ju inte så väl ut förra året…
Jag har mycket dålig erfarenheter. Tog ett halvår och 50 påminnelser att betala tillbaka 900 kr som jag hade rätt till.
Blev lovad av kundtjänst många gånger att få utbetalning. Mycket irriterande.
Skulle inte rekommendera till min värsta fiende.
Jag försökte byta till Fortum för att ta del av ett erbjudande och gav dem fullmakt. Slutade med att flytten hade fastnat hos någon avdelning (hörde inte ett ljud om detta från dem på två månader dock).
Första gången jag hörde av mig till kundtjänst (på morgonen) så blev jag, efter att ha suttit i kö en bra lång stund, vidarekopplad in i en telefonväxel som inte hade öppnat än och samtalet avslutades.
Andra gången så satt jag i kö en timme innan samtalet lades på automatiskt av dem.
Skickade då mail till dem och sade att jag ville avbryta flytten. Inget svar på det.
Så 0/10 i kundupplevelse.
Upplands Energi, som jag är kund hos, får dock 9/10 i kundupplevelse, även om de inte har några superba erbjudanden rent prismässigt.
Har varit kund hos Fortum i snart 10 år och har bara gott att säga om dem. Billiga och bra flexibla avtal, kanonbra hemsida och app för förbrukning, avtal, avier etc. smidigt vid flytt osv.
Om man fastnar på omdömen på Trustpilot, Reco etc så bör man inte heller välja någon av storbankerna (SHB, Swedbank m.fl.) för bolån och lönekonto.