Är Fortum så dåliga som recensionerna hävdar?

Det är dags för mig att byta elbolag då senaste årets kampanjpris löper ut.

Jag bor ensam i en tvåa och förbrukar (i snitt) drygt 100 kWh/månad så priset är inte det absolut viktigaste. Att slippa månadsavgiften kan vara mer lönsamt för mig. Tänker rörligt avtal.

Efter en snabb googling tycks Fortum med gratis månadsavgift i ett år passa mig, men omdömena om dem är verkligen negativa.

Bör Fortum undvikas? Några andra tips?

Varför skulle de vara dåliga för? Tror inte alls på det där.

Nej, jag har inte hört något särskilt om dem tidigare så blev väldigt ställd att 70% av omdömena på Trust pilot gett dem lägsta betyg…
Därför jag undrar här.

Vad jag kan se finns det inte ett enda elbolag med bra betyg. Vattenfall, Eon och Ellevio har också extremt dåliga betyg.

Det är väl ingen som går in och recenserar ett elbolag om allt flyter på som vanligt?

Såg att bolagen som är kända för att blåsa folk hade lite bättre betyg, dom har väl köpt recensioner.

2 gillningar

Fortum fungerar bra för mig, inga problem öht. Men sen har jag inte behövt kontakta kundtjänst heller. Modern app (för ett elbolag) och enkelt att betala.

1 gillning

Är man inte bara sur på elnätsleverantörerna som monopolister?

1 gillning

Har inte gjort någon djup undersökning men jag får intrycket att många elbolag får negativa recensioner på grund av fondelen som många bytte till för att undvika spikarna i förbrukning. Slog ju inte så väl ut förra året…

2 gillningar

Kanske det, men det måste vara extremt få nöjda kunder som får för sig att gå in på trustpilot och ge 5 stjärnor.

1 gillning

Japp. Det med.

Tack! Lite lustigt hur det blivit ang hur tolka omdömen :sweat_smile: men här tycks ju ett mönster finnas för elbolag.

Jag har mycket dålig erfarenheter. Tog ett halvår och 50 påminnelser att betala tillbaka 900 kr som jag hade rätt till.
Blev lovad av kundtjänst många gånger att få utbetalning. Mycket irriterande.
Skulle inte rekommendera till min värsta fiende.

Håller med Sigismund. Kundtjänst under all kritik. Lämnade Fortum för ett par år sedan och kommer inte gå tillbaka även om de är billigast.

Med vänlig hälsning,

F

Jag försökte byta till Fortum för att ta del av ett erbjudande och gav dem fullmakt. Slutade med att flytten hade fastnat hos någon avdelning (hörde inte ett ljud om detta från dem på två månader dock).

Första gången jag hörde av mig till kundtjänst (på morgonen) så blev jag, efter att ha suttit i kö en bra lång stund, vidarekopplad in i en telefonväxel som inte hade öppnat än och samtalet avslutades.

Andra gången så satt jag i kö en timme innan samtalet lades på automatiskt av dem.

Skickade då mail till dem och sade att jag ville avbryta flytten. Inget svar på det.

Så 0/10 i kundupplevelse.

Upplands Energi, som jag är kund hos, får dock 9/10 i kundupplevelse, även om de inte har några superba erbjudanden rent prismässigt.

1 gillning

Har varit kund hos Fortum i snart 10 år och har bara gott att säga om dem. Billiga och bra flexibla avtal, kanonbra hemsida och app för förbrukning, avtal, avier etc. smidigt vid flytt osv.

Om man fastnar på omdömen på Trustpilot, Reco etc så bör man inte heller välja någon av storbankerna (SHB, Swedbank m.fl.) för bolån och lönekonto.

1 gillning

Stort tack för ditt svar. Jag får se om jag vågar chansa…men låter ju drygt.

Tack för svar! Förhoppningen är att slippa ha kontakt med kundtjänst, men om det behövs är ju kvaliteten på kundtjänst högst väsentlig…