Är inte 3178 kr oskäligt för en låssmed som bytte lås på 5 minuter?

1 gillning

Ja, sedan ca år 2000. Sedan dess har timpriserna i stort sett stått stilla i 20+ år. Säger ju lite om framtidsutsikterna för de som väljer att utbilda sig till ingenjör.

1 gillning

Vad borde det kostat om du fick bestämma priset?

Positivt ändå att det tog 5min, tänk om han varit där i 5h istället.

1 gillning

Eller vissa jurister (till och med advokater).

1 gillning

Även om han gjorde jobbet på 5 min, men tog betalt för 1 timme, dvs 12 gånger mer än effektiv tid?

Så frisören som klipper dig på 30 min borde ta betalt för 12x30 min = 6 h istället. Sen borde du vara glad för att han gjorde det på 30 min istället för 30 h.

3 gillningar

Finns ju en anledning till varför folk är utbildade med erfarenhet. Inget att gnälla om. Finns mycket folk i denna värld som inte ens kan slå i en spik eller laga en punka på ungens cykel. Dom personerna är dock duktiga på andra saker oftast och drar in pengar så det räcker för att ta in folk till saker dom inte kan själva. Polaren har trädfällarfirma. Är samma där. Det kan vara ett skitsvårt träd som är en risk att fälla. Han skickar offert på vad han tycker är rimligt med bortforsling för just det jobbet. Säg 6lax plus moms. Så gnäller dom när det ligger nere på 10 min. Men dom tänker inte hur mycket utbildningar han gått, försäkringar han har, hur mycket tid efter det tar för bortforsling och pris för deponi. Klart folk ska ha betalt. Annars kan man ju glo youtube och eventuellt lösa saker själv. :laughing:

7 gillningar

Ja, hade han varit där 5 timmar och jobbat och man fått en räkning på 50 timmar tror jag de flesta varit ganska missnöjda.

(Sedan tog ju inte jobbet 5 min av hans tid. Han behöver ju kvittera ut prylarna ur lagret och så ska någon hålla rätt på lagret och beställa hem prylar. Förvisso kan någon mena att det ingår i priset 850/timme).

1 gillning

Jag är utbildad inom en klassisk ingenjörsgren och där är det få som inte har minst 15 års erfarenhet som har ett liknande arvode.
IT verkar ju vara en helt annan värld av någon anledning.

Hej, håller med dig att vissa branscher är mer hutlösare än andra, en Liten jämförelse, du ringer en traktor som kommer o skottar din gårdsplan när det kommit mkt snö tar 5min, du betalar för en timme, typ 850 kr allt som allt. Traktorn kostar ca 2,5 miljoner i inköp! O jobbet var inte inplanerat.

2 gillningar

Tänker du att låssmeden ska åka gratis, dvs ge bort sin tid det tar att resa, bjussa på drivmedlet och skatt, försäkring och slitage på bilen?

3 gillningar

Beror på hur långt det är. Men om jobbet tar 5 min, så kanske 15 min körtid borde ingå i den 1 timme de har som minimumdebitering. Kostnad för årlig försäkring, slitage och fordonsskatt är försumbart utslaget på så kort andel av den totala årliga körsträckan.

Nu råkar jag veta exakt varifrån låssmeden åkte då han sa att han skulle komma direkt när han var klar på det andra stället, det vill säga från en plats som ligger mindre än 2km från där jag bor. Tiden det tog att köra borde faktiskt ingått i min h. Dvs 5 extra minuter. Sen slitage, drivmedel hade varit ok, tror dock inte det når upp till 450kr :grin:

Jour hade varit dyrare. Då hade det säkert kostat 3-4k bara för att åka dit+ material sen moms.

Äntligen en “kul” tråd.
Är själv hantverkare och anlitar andra att göra sådant jag inte klarar av själv.
Vissa saker är lätt att vara efterklok och tänka “var det så enkelt, det hade jag lätt klarat själv”.
Men då kommer man alltid tillbaka till slutsatsen - ja det är enkelt eftersom personen visste hur han skulle göra.

Om du själv tyckte att det var så enkelt Utbilda dig då till låssmed, nästa gång är det ett elfel Utbilda dig till elektriker o.s.v
Det du kommer upptäcka är att det går åt väldigt mycket obetald tid att utbilda sig och sedan tid att bli erfaren för det jobb som ska utföras.

Det är samma sak i alla branscher oberoende av om du går till läkaren, får bilen reparerad eller avloppet rensat.
Vissa branscher är ju dock stadsfinansierade så där märker du inte kostnaden på samma sätt.

En liten tankeställare:
En kollega löste ut ett brandlarm så brandkåren kom.
Han försökte ringa och återkalla utryckningen.
Brandgubben gick in stängde av larmet och åkte.
När fakturan kom var den på 15 000:- för två minuters jobb.
En summa som man gladeligen betalar för man vet att de kan sitt jobb…

11 gillningar

Så kör ju alla hantverkare eller liknande. När du beställer taxi får du ju en utkörnings avgift fast den står runt hörnet. Kan ju skilja på storleken på avgiften dock.

1 gillning

Inte alla taxi som har framkörningsavgift, såvida inte det är någonstans i ödemarken utanför stan du vill bli hämtad. Ibland startavgift dock, men knappast några 500 kr.

I tex Malmö kan du få taxiresa inom centrala stan för totalt 109 kr med fastpris (eller från 65 kr ibland vissa tider om du har tur). Liiite dyrare i tex Stockholm dock. :wink:

Tycker det är rimligt.
Du har beställt: resa, arbete och material.
Du får betala för : resa, arbete och material

Mycket pengar för ett litet jobb däremot, varför gjorde du det inte själv på 30 minuter?

2 gillningar

Taxi var ju ett bra exempel, med avgiften i fråga skulle det vara billigare om hantverkaren åkte taxi. Det säger ju en del. Hantverkaren har en kostnad per dag inkl vinstmarginal på max 500, förmodligen mindre, för bilen.

Svaret är alltså, betala inte för resan. Det är ju absurt. Men också, fråga skojare vad de tar i timmen innan man beställer. Minskar risken att bli blåst.

Finns massor av fantastiska hantverkare i Sverige som man gärna betalar med rimliga priser. Det ska vi inte glömma bort. Men finns massa skojare också. Som den här låssmeden.

Hantverkare är tyvärr svindyra. Det är därför jag drar mig för att anlita hantverkare, jag försöker göra allt själv i största möjliga mån. Hantverkare anlitar jag bara i undantagsfall.
Jag håller med dig, det är oskäligt. Även om det kanske tar lite längre tid för mig att göra det själv så tjänar jag fortfarande på det. En hantverkartimme kostar oftast tyvärr mer än vad jag själv kan debitera till mina kunder. Jag jobbar som It-konsult och systemutvecklare.
Har aldrig riktigt förstått varför hantverkare kostar så mycket. Folk är uppenbarligen berädda att betala.

2 gillningar