Är inte 3178 kr oskäligt för en låssmed som bytte lås på 5 minuter?

Det är nog ett fast pris på resan och de som bor 2 km och 2 mil bort får betala samma.

Tänker du att pizzerian också ska ta 500 kr i utkörning? Deras bilar slits väl lika mycket med det resonemanget.

Vad är det jag betalar för när jag anlitar en hantverkare? Jag struntar väl i dennes kostnader och livspussel, det relevanta för mig är ju vad tjänsten/produkten kostar.

2 gillningar

Vinsten på bilen är inte mycket om man tar 500:-.
Själv jobbar jag i Stockholm med omnejd.
Vårt företag är miljöcertifierat och många kunder kräver att vi kör utsläppsfritt vilket gjort att vi bara har elbilar.
Min bil vet jag att leasingen kostar ca 10 000kr i månaden på. Utöver den kostnaden tillkommer bränsle, däck, service, underhåll (tex maskintvätt några gånger i månaden) och parkeringsavgifter.
Sedan är man inte 100% debiterbar utan ca 80% är normalt.
Lägger du ihop alla kostnader ser du snabbt att bilkostnaden ofta överstiger 500kr per arbetad timme.

Att åka taxi kanske funkar för en kontorsråtta som inte behöver något med sig men i verkliga världen så funkar det inte.
Dels får du alltid väntetid på taxin, dels kan du inte få med alla verktyg och smådelar du normalt har med dig och har du inte med “allt” och måste åka och handla så har du ytterligare väntetid. Och väntetiden får då kunden betala för.
Jag skulle aldrig betala för en massa väntetider för att en hantverkare åker taxi och inte har med alla grejer, men du kanske tycker annorlunda? Vilket du visst får göra…

8 gillningar

Hade det varit ok för dig om kunden erbjöd sig att komma och hämta dig och dina grejer? Borde vara win win.

Hade kanske varit ok om kunden stått där precis när låssmeden skall åka och kunden har allt mtrl i sin bil. Men det kommer inte vara uppfyllt.

2 gillningar

Kan kanske klämma in packning av bil i den timmen jag betalar för? Halvtimme packning, en kvarts körning, byte av lås på fem minuter och tio minuter över. De tio minuterna kan jag bjuda på :wink:

Lättkränkt hantverkare. Gillar inte tjänstemän heller :grin:. Lustigt att exemplifiera med elbil också. Varför inte köra Bentley istället. Taxi var alltsä ett exempel att det är konstigt att det blir billigare, trots att det sitter en förare i den, inte en rekommendation :rofl:

Det är inte helt ovanligt att man kan få höra lite gnäll om priser som musiker. Jag själv är trumpetare och spelar från tid till annan fanfarer på invigningar eller festligheter. Normaltaxa för det är runt 3000sek på faktura.

Jag har aldrig gjort det själv, men det finns en skröna vars poäng är att musikern i fråga fick skicka en specificerad faktura pga gnäll från arbetsgivaren. Fakturan löd ungefär så här:

• Reseräkning 18,5kr/milen
  • Spela fanfar 100kr
  • Att ha lärt sig spela trumpet 2900kr

För en yrkesman kan ju jobbet vara enkelt och gå snabbt, och kan man göra det själv så är det ju sparade pengar. Men det är väl ofta erfarenheten som kostar och säkerheten att det blir gjort rätt och riktigt.

5 gillningar

Hur länge ska hantverkaren bo hos dig då tänker du?
Eller hur tänkte du?

1. Du kör till hantverkarens arbetsplats. Ca 30 min.
  2. Väntar på hantverkaren. 15 min.
  3. Packar bilen. 15 min.
  4. Kör hem till dig. 30 min.
  5. Kör hantverkaren tillbaka. 30 min.
  6. Lastar ur bilen. 15 min.
  7. Kör hem. 30 min.

Summa 2 h 45 min. Tappad intäkt vid arvode på 850 kr/timme = 2337 kr.

Hur då?

Redogörelsen var väl tvärtom ganska rationell.

1 gillning

Man får inte glömma att alla dessa hantverkarna som är ute och utför jobben även ska täcka upp OH-kostnader, VD, administration, lokaler m.m.

Arbetsfordon är ingen billig historia det heller. Fordonsskatten på dessa är ofta skyhög, inte att jämställa med en taxi.

Sedan skulle kan man ju kunna dissekera vilken yrkesgrupp som helst och tycka att alla löner är oskäliga.

Jag tänker ofta själv att de flesta tjänar ohemult mycket men så verkar det som att min referenspunkt sitter fast en sådär 20 år tillbaka i tiden.

Det beror ju på vilken beläggning du kan få.

Om du kan spela fanfar på 10 min och tar 3 kkr för det, och göra det kontinuerligt under dagen blir det rätt saftig dagpenning. 6 spelningar per timme, 8 timmar per dag, 3 kkr per spelning: 6x8x3=144 kkr/dag. :wink:

Problemet är bara att det inte går att få vidare bra beläggning på sådana jobb i praktiken. Kanske ett jobb om dagen, eller två? Frågan är då vad musikern gör resten av dagen. :thinking: :yawning_face:

Sen vad det gäller hantverkare är situationen annorlunda. De kan ju vanligtvis få nära full beläggning på dagarna.

Nästa gång någon klagar, erbjud dem att hyra trumpeten :grin:

6 gillningar

Givetvis, för majoriteten är denna typ av jobb bonus, men ska ska likväl låta bra och rätt osv.

Haha, ja, det är ju en ide😅

Vet inte hur mycket ett låshus väger men 3200 borde ge runt 150kg av rostfrittstål?

Här riskerar du att ha betalat ett pris/kg i närheten av silver trots att du inte fått ädelmetall. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

har läst igenom tråden och det mesta har väl sagts, jag har en fråga bara.

Vilket pris hade enligt dig varit rimligt?

Dessa jobb är larvigt dyra. Jag hade en blandare som droppade och rörmokaren sa att det var samma pris att laga den gamla som att köpa en ny och montera, ca 3500:-.

Jag mailade tillverkarens kundservice, bifogade bild på blandaren, och frågade vad felet var. Jag fick då numret på delen jag skulle byta. Köpte ett specialverktyg för 100:- samt utbytesdel för ca 400:- och bytte allt på 5 min.

6 gillningar

1000 spänn i timmen skattefritt tycker jag rätt bra, jag tjänar iof (på det här forumet) blygsamma 300 kronor i timmen brutto.

Tillägg

Som redan har påpekats så är det mycket andra kostnader som hantverkstimmen ska täcka, och I ts fall blev det “dyrt” eftersom låssmeden råkade vara nära och jobbet gick lätt. Nästa gång är det 30 minuter resväg, runddragna skruvar och annat jävulskap och jobbet tar 45 minuter istället , men till samma pris.

Som med allt annat i livet, antingen lär man sig att göra det själv eller så betalar man någon annan att göra det åt en.

Anlitar själv extremt sällan hantverkare, men i ts fall så förstår jag att det kostar så mycket, även om det känns dyrt när man bara ser till de 5 minutrarna och 1 minut framkörning.

Men ts har iallafall lärt sig att om man lägger 5-10 minuter på youtube så inser man om det är något man kan göra själv eller inte.

2 gillningar

Jag tänker ingenting angående vad en person som kör ut pizza vill betalt. Vad jag vet är att en pizzautkörare är inget rullande reservdelslager som en hantverkare många gånger är…

2 gillningar

Jag är inte direkt händig, men bytte ut ett trasigt låshus själv. Dock bytte jag inte mot en likadan utan till ett elektroniskt (Doorman).
Var inga stora problem.

Anser att jobbet inkl material inte borde kostat mer än 2000:-.