När fakturan avviker mer än några få procent mot vad man kommit överens om. Men om man gillar att gambla kan man ju alltid bjuda hem lite hantverkare och låta de gå loss utan att fråga först.
Jag är händig och hyfsat teknisk.
Bytte två lås hemma från gamla Assa till senaste variantens Yale doorman. Första låset tog under en timme varav minst hälften att ta bort det gamla skitlåset. Andra låset tog sex timmar eftersom det gamla låset strulade, karmen och låskistan inte lirade och jag hade allmän oflyt och säkert klantade mig också i min övertygelse att jag som civilingenjör minsann inte tänker ringa nån jävel i blåställ för att fixa det här… hade min otekniske svåger eller random tumme-mitt-i-handen gubbe försökt så hade dörren fortfarande inte gått att låsa.
Så låsmanövrar kan lätt springa iväg. Man betalar inte för effektiv tid, man betalar för garantin att kunna låsa dörrfanskapet innan mörkrets inbrott.
Eller så kan man göra som min ”händige” granne, som prompt skulle montera garageport själv. Det slutade med att han nästan klämde armen av sig, och att han fick åka till Bauhaus och köpa OSB-skivor för att bomma igen garaget tills en riktig installatör kunde komma…
Ja, jag har ju inte monterat hundratals och har inte erfarenhet av hur illa det kan gå. Gjort det en gång och det gick bra.
Kollade upp instruktionerna innan och ansåg mig klara av det själv. Ersatte ett standard ASSA lås vilket gjorde att jag utgick från gynnsamma förhållanden.
Men ersätta ett låshus mot en likadan bör inte skapa några stora problem då måtten ska vara samma.
Installera Doorman på en dörr man inte sett i förväg kan sluta i en massa jobb om allt inte passar och man måste bearbeta dörr eller karm. Här anser jag att det är relevant att debitera mer, speciellt om man ska ge en offert i förväg.
Framkörningsavgift, bilersättning, servicebil kärt barn har många namn.
I avgiften ingår bil. Att hantverkaren ska ta sig till kund och därifrån, kunna ha med sina verktyg och handla material.
Det finns en del jobb dit man kanske samåker och därmed bara har en bil (en framkörning).
Om den pengen skulle bakas in i timpengen (vilket vissa gör) så blir den pengen dyrare och då framförallt om man åker fler i samma bil.
Sedan får man ju lägga till risken att om man gör jobbet själv, råkar beställa grejer som inte passar så man får skicka tillbaka eller åka och byta.
Vet inte hur många gånger genom åren jag varit på jobb där kunden själv prompt skulle köpa materialet själv då det blev billigare och det sedan visar sig att kunden beställt fel saker som inte passar eller går att montera.
Antingen får man åka därifrån och debitera ställtid eller själv åka och köpa rätt grejer.
Det är även det en anledning till att det kostar lite mer.
En fundering i sammanhanget är att det är egentligen väldigt konstigt att alla utbildningar till hantverkare är så o-populära att det inte blir fulla klasser.
Med tanke på hur många som gnäller över hantverkarnas kunskaper och timdebiteringar och att man själv minsann kan bättre så tycker man ju att det borde vara fler elever där än vad som ska bli kontorstomtar och räknenissar
Okej tack för förklaring. Förstår fortfarande inte varför man ska betala för det. Att hantverkaren ska ta sig till kunden är väl en självklarhet och ska ingå i priset. Hur ska annars hantverkaren få kunder?
För mig blir det som servitören ska ha 100kr för att leverera tallriken på bordet från kocken, det ska liksom ingå i servicen.
Nu vill en installatör ha 400kr från mig i framkörningsavgift för att köra 500m från butiken hem till mig. Är ju bara provocerande.
Tänk om jag fakturerat min arbetsgivare och sagt behöver framkörningsavgift för att komma till jobbet är ju orimligt
Jo men förstår inte varför man inte specifiera det också då. Varför just framkörningsavgift?
Det är ju något som alltid har gjorts och då fortsätter alla med det för det är så det görs i branschen. Tycker personligen man ska baka in det i priset för det blir bara provocerande att specificera upp det.
Blir även något som många ”glömmer” att nämna när de pratar pris utan sen får man se det på fakturan som kommer i efterhand.
Hehe. Classic!
Ibland betalar vi inte för tiden utan för erfarenheten.
Vissa av mina klienter tycker det gick för fort för att betala priset för en mixning. Problemet är att det är många tusentals timmar bakom dessa få timmar det tog för mig att leverera en Tiptop mixad låt. Så priset är inte alltid tidsmässigt relevant, utan snarare kopplat till ett resultat.
Det förstår jag, har bara svårt att förstå framkörningavgifter när man bor i samma stad eller typ 500 m från butiken som jag. Samt det enda man behöver är en skruvmejsel och skruvar. Kan plocka upp honom själv ska nog föreslå det. Eller så kan han promenera
Då får man ju höja timpriset eller planera bättre.
Mitt problem är inte timpris, utan hittepå-avgifter som gör det svårt att få en överblick och gör det svårt att jämföra för mig som kund.
Jag som kund struntar väl i hantverkarens dyra leasing, att alla verktyg ska finnas i bilen, att de har rätt storlek på skorna, att de börjat dagen med en rejäl frukost och annat irrelevant. Det är väl självklarheter för någon som ska utföra ett arbete?
Ok, kan hålla med, men de kör väl på något standardpris där, men kan hålla med om att det vore inte helt orimligt att betala för dem faktiska tiden.
Om man jämför med ett fast pris på en bil reperation är det ju medräknat att vissa jobb tar längre tid än andra, och kunden betalar för en förväntad snittid för ett visst jobb, men är det hantverkare får man ,(som inte annat överenskommits) betala extra om det tar längre tid.