Han måste ju köra bilen själv så han kan svänga förbi och köpa in grejer till en tiondel av priset han ger dig. Testa nån gång gärna att föreslå att du köper in materialet han ska använda efter att ni kommit fram till ett pris, det brukar inte vara populärt. När det gäller hantverkare önskar jag att det vore
Haha snart lär de ta ut parkeringskostnader för de står på ens egna uppfart.
Ja de har nog en standard de kör bara utan att fundera. Ska kontakta dom och se vad de säger. För är ju rätt löjligt.
Bilbranschen är bättre där, där tar de betalt för reparationen och det är skitsamma för kunden var delen befinner sig eller hur många timmar det tar. Eller om mekanikerna har ätit frukost eller får gratis kaffe på jobbet. Du har ett pris som du får. Sen om det tar 10 min eller 3 timmar är skitsamma.
Ingen dålig idé. Värdeminskningen av bilen sker ju de facto på dina ägor. Självklart ska du stå för det.
… hantverkarlogik
Medellön för en låssmed 32000kr (inget att skryta med). Hade jag varit hantverkare hade jag startat eget. Företaget jag anlitade har en omsättning på 274 miljoner. Om jag inte gör det själv nästa gång kommer jag anlita ett mindre bolag. Att jag tog passera var för att bostadsrättsföreningen anlitar dom.
Anlitar man ett större företag så är nog orderflödena uppsatta med en standardprocess där framkörningsavgift och minimumdebitering är satt från början.
Lite dålig jämförelse kanske men de kostar ju mer för samma sträcka sedan. Samt att vissa har ett rullande lager.
Samtidigt klagar ingen på it tekniker eller annan konsult som tar 3000kr/h normal arbetstid+ moms.
Haha! W.O.R.D!
Precis! Och ingen klagar på nån framkörningsavgift heller…
Inga standard IT-konsulter har timpriser i närheten av det. Snarare i nivå med timpriset som låssmeden i den här tråden tar.
Och de tar ingen framkörningsavgift. ![]()
Det stolpskott som betalar 3000/h för en it-tekniker kan ju knappast betraktas som myndig. En it-tekniker, med lön kring 45, har ju max 850 i timmen, men utan “framkörningsavgift” eller för den delen särskilt mkt marginal på eventuellt material.
Jag kan tycka att det är viss skillnad på att debitera ett företag 850:- för en arbetad timme jämfört med en privatperson som betalar med skrattade pengar.
Gäller även IT/IT-konsulter.
Bara att acceptera va de säger. All makt hos Tengil/IT
Jag kan väl egentligen tycka att en startavgift kan vara vettig för ett hantverksjobb (och många andra) som täcker en del kostnader som man har oavsett hur lång tid jobbet tar. Detta kan ju framkörningsavgift ses som. Att både ta framkörningsavgift och en minimitid på 1 h hade jag nog också reagerat på men visst, kanske behövs för att det är svårt att beräkna tidsåtgång eller annat.
Det vi blivit irriterade på är när hantverkaren kommer kl 15 ena dagen och debiterar framkörningsavgift och sedan återkommer nästa dag eftersom jobbet inte hann bli klart och då tar ytterligare en framkörningsavgift även om det inte hade behövts om han kommit tidigare den första dagen. Det kallar jag snarare dålig planering och borde inte belasta kunden.
Vi har också varit med om att framkörningsavgiften inte var en fast summa utan beroende på körsträckan som den anställde hade från hemmet till kunden. Det var extra upprörande eftersom företaget som vi anlitade låg på samma adress som jobbet som skulle utföras. Och inte nog med det så var det två hantverkare som skulle jobba tillsammans och eftersom den ena bodde 2 mil åt ett håll och den andra 2 mil åt ett annat håll så blev det dubbel framkörningsavgift baserad på två mil vardera! Trots att de mycket väl hade kunnat dela bil om de istället utgått från kontoret.
Personligen skulle jag sagt att det var ett lågt/normalt pris. Jag hade inte hoppat ur skorna för fem öre.
Värdera den tid det skulle tagit dig själv att byta låset.
När jag själv utför hantverkarjobb, så tar det väääldigt lång tid. Det blir billigare när man ser på de pengar man betalar, men frågan man måste ställa sig är om dessa timmar är mer värda än mitt eget jobb som löneslav. I mitt eget fall, så är det alltid värt att anlita hantverkare, men det är bara jag själv.
Fast folk är väl sällan 100% upptagna? Äger man en TV kan man väl lika gärna fixa lite hemma också.
Givetvis så kan man göra saker på sin “fritid”. Frågan är då hur man värderar den tid som man inte arbetar. Om man värderar den till noll, så ska man givetvis byta låset själv.
Kostar att vara anställd och driva firman.
Själva priset är ju inte 3178 kr för arbetet de var ju 1300 kr (850 + 450)
Sen är de ju bara bra att han var effektiv och löste på 5 min istället för dra ut på tiden. Dricka kaffe, fika, käka mackor. Bajsa på din toalett utan att använda toa borste
Fakturera för hela dagen + resetid.
Ibland så åker dom ut till dig först, för att identifiera problemet. Sen drar till grossist. Chillar lite med gubbarna. Åker tillbaks till dig och sen fakturerar från att dom åkte hemifrån ![]()
![]()
Dom flesta hantverkare tar väl 800 kr i timman när man anställer vitt så det verkar rimligt. + Moms.
Sen just lås är ju inget man byter ut så ofta sä hade förväntat mig att dom skulle ta högre pris.
Precis. Det finns ingen som betalar sådana fantasipriser för en it-konsult. 850-900kr/h är ungefär så långt jag kan sträcka mig, mycket mer än så betalar inte mina kunder. Och då får de en civilingenjör med närmare 30 års arbetserfarenhet. Spelar ingen roll om det handlar om en akut “brandsläckning” eller ett utvecklingsuppdrag. I det sistnämnda fallet blir timtaxan snarare ännu lägre i värsta fall.
Jag blir nästan lite provocerad när jag får höra hur himla avancerat och utbildningsintensivt ett hantverkarjobb är, och så kommer en ung kille på 20 år som tar högre timpenning, som jag dessutom måste betala privat, än vad jag själv kan ta ut när jag debiterar ett företag. Känns inte helt rättvist alla gånger.
Konstigt sätt att resonera vid prissättning. I princip alla jobb går ju snabbare att utföra av någon som har det som yrke. Men det betyder ju inte att de alla bör ha timpriser i nivå med en civilingenjör med 30 års arbetslivserfarenhet eller högre.
Annars kan du ju resonera likadant för varor: Hur lång tid skulle det ta att utveckla och producera en mobiltelefon om du skulle gjort det själv från scratch, och vad skulle det kosta? Troligtvis skulle det ta tusentals manår och kosta många miljarder. Så då borde din mobil prissättas i nivå med det?
Det är precis så jag gör.
En enkel (mycket grov) kalkyl:
Hantverkare: 850kr/h + resor.
Måste betalas privat med skattade pengar.
Själv debiterar jag 850kr+moms. Oskattat.
Räkna med skatt, försäkringar, löpande kostnader, pensionsinbetalningar, lite buffert etc, blir ungefär 300kr/h kvar för mig, skattat och klart som jag alltså ska använda för att betala hantverkaren.
Jag kan alltså i runda slängar vara tre gånger långsammare än en hantverkare innan jag går back på att göra jobbet själv.