Beror ju helt på vad man skulle göra istället. Om det nu bara blir 1-2 timmar mindre tv-tid så är det ju ett rätt lätt val tycker jag.
Om man vänder på det, är det värt de tusenlapparna för att sitta och kolla på Netflix?
Blir en rätt dyr film…
Beror ju helt på vad man skulle göra istället. Om det nu bara blir 1-2 timmar mindre tv-tid så är det ju ett rätt lätt val tycker jag.
Om man vänder på det, är det värt de tusenlapparna för att sitta och kolla på Netflix?
Blir en rätt dyr film…
Håller helt med!
Och ditt exempel förutsätter att man har ett jobb där man kan jobba de timmarna extra.
Har man inte den möjligheten så är det ju 3000 spänn (om vi tar ts exempel) som försvinner på kontot, oavsett vad man har för timlön själv.
Jag konstaterade att om jag ska lämna in min bil för ett kamremsbyte, så kan jag istället ta ledigt en vecka ifrån jobbet, göra bytet på en dag hemma och sen vara ledig 4 dagar. Det blir samma kostnad ungefär.
Apropå att värdesätta sin fritid.
Plus att man kanske tycker om jag göra saker själv, man känner att man har gjort nåt man kan vara stolt över, samt att man slipper känslan av att ha blivit blåst.
Jag bor på en gård från 1800-talet med en massa hus som naturligtvis kräver en del jobb. Det hade varit omöjligt att anlita hantverkare för varje grej som behöver fixas. Det är billigt att bo såhär, men det kräver såklart att man kan göra det mesta själv. Jag tycker alltid det är lite roligt när folk säger “jag renoverar huset” men egentligen menar de att någon annan gör det, de betalar bara för jobbet.
Att det enbart tog 5 minuter är en bra sak i min lilla värld.
Tycker det låter väldigt rimligt. Låshuset är ju vad man måste betala för och sen jobb och framkörning är ju klart att han ska ha betalat för också. Tyvärr kostar bilen också mer än han önskar sig, med alla skatter, bränsle underhåll osv. Sen vet jag ju inte hur du bor men bara att hitta en parkeringsplats kan ju ta en evighet i en storstad.
Ja men det här stämmer tycker jag. Ifall jag lagt 10 år på att vara låssmed eller programmerare så kanske jag kan lösa ett problem på 5 minuter som tar 10 timmar eller mer för någon annan, då ska jag ju få betalt för de 10 åren jag lagt på att lära mig göra det på 5 minuter, inte straffas för att jag ”gör det för snabbt och enkelt”.
Ska man be om ursäkt och få liten peng för att man bemästrat ett område?![]()
Krävs ingen utbildning eller lång erfarenhet för att byta ut ett låshus till en likadan.
Men om man nu vill använda sig av en låssmed med lång erfarenhet så ska man betala för det. Annars lär inte låssmeden åka ut på enkla jobb.
Ska påtala det för min chef när jag kommer tillbaka till jobbet efter nyår.
Jag tänker bara jobba 5 min idag, resten blir fika, men jag tidrapporterar såklart 8 timmar. Jag vill utväxling för att jag lagt 5 år min utbildning, som du säkert förstår.
(Raljerande) En IT konsult har i min värld aldrig kunnat lösa något på 5min dock. Först ska det göras förstudie på 30-40 timmar. Och bara första mötet tillsammans debiteras fullt det också.
Samt en konsult har väl ofta sin dator och sina kläder att betala för. En hantverkare behöver oftast en stor jäkla bil, parkering, verktyg mm.
Tydligast tecknen på att hantverkarna inte verkar leva loppan på konsulters bekostnad tycker jag dock det är i ”vad har du för lön/lön 30-35år”-tråden där IT-gänget + konsulter ständigt radar upp löner på 60-200tkr. Har nog inte sett en enda hantverkare över 50tkr? (Men kan ha fel)
Så när jag pendlade 10 mil ToR till min förra kund varje dag så teleporterade jag dit? Jag behöver alltså ingen bil? ![]()
Kan vara bolagets ägare som blir “rika”?
Eller så har hantverkaren eget bolag och plockar ut utdelning istället? Eller så jobbar hantverkaren svart på sin fritid och drar in många sköna tusenlappar utan att skatta?
Helt omöjligt att veta vad som är enkelt eller inte för någon person som aldrig arbetat som låssmed, samma med programmering, en oinvigd person har ingen aning om något tar 5 min eller 10 timmar.
Om du bara visste hur lite en programmerare jobbar vissa dagar… Speciellt när ingen har koll på vad denne gjort utan bara är glad att det är löst.
Man kan ju säga att det tog 2 veckor fast att det tog en timme, ingen har en aning och helt omöjligt att dubbelkolla utan erfarenhet, vilket kunden sällen har.
Det beror ju helt och hållet på vad man gör som IT-konsult. Det är ett mycket brett begrepp.
I mitt fall kan ett uppdrag innebära allt från ett 10-minuters jobb, t.ex. hjälpa en kund med en skitsak, till ett utvecklingsjobb som varar i typ 10 år.
Den där förstudien du pratar om kan förekomma, vill kunden ha en förstudie så får de en förstudie. Det är inget konstigt med det.
Haha,exakt så gjorde jag för 18 år sedan och har nu haft egen byggfirma i 16 år och har inget att klaga på:pray:![]()
![]()
On du skapar 8 timmars värde på 5 min så borde din chef inte ha några invändningar
Haha exakt de dom gör. Tyvärr så premieras det väldigt sällan om man jobbar snabbt, går man till chefen och säger att man är klar, så får man bara mer att göra utan ekonomisk kompensation eller hittepå uppgifter som ingen bryr sig om. Bättre jobba snabbt och sedan göra något annat med tiden som blir över.
Du jobbar på fel ställe då ![]()
Kanske är inom offentlig sektor, viktigaste är att lägga fokus på det som syns högre upp, då löser sig det mesta ekonomiskt och karriärmässigt oavsett om man jobbar någon timme per dag effektiv tid ![]()
Toan, hallen eller köpcentret en timme bort (två timmars tid extra debiterat), hur ska du ha det?