Hej kÀra forumvÀnner,
Jag har pĂ„ sistone funderat mycket pĂ„ pyramidspel. Eller snarare: Vad Ă€r det som gör nĂ„got till ett pyramidspel â och Ă€r det alltid nĂ„got dĂ„ligt? Det började som en trivial tanke, men ju mer jag grĂ€vde, desto mer började verkligheten skava. Var gĂ„r grĂ€nsen mellan en klassisk âMLM-scamâ, ett religiöst vĂ€ckelsemöte i Utah, och⊠ett indexfondssparande?
Alla bygger ju pÄ en slags implicit tro pÄ framtida inflöden. I pyramidspelen handlar det om nya rekryter. I religionen om evig belöning efter livet (vilket Àr ett slags avkastning). Och i indexinvesteringar om framtida tillvÀxt som kommer frÄn⊠ja, just det, mÀnniskors fortsatta konsumtion och arbetsinsatser i ett system som Àr beroende av exponentiell tillvÀxt.
Eller?
Jag vet att detta lĂ„ter flummigt. Men min fundering Ă€r seriös. I stokastisk analys (t.ex. Brownsk rörelse med drift) antar man att framtiden Ă€r statistiskt beroende av historien, men ocksĂ„ att den saknar ett âmĂ„lâ. Trots det agerar vi investerare ofta som om indexen har ett moraliskt eller naturligt rĂ€ttmĂ€tigt öde att âgĂ„ upp pĂ„ siktâ. Ăr inte det⊠lite sektlikt?
Jag menar inte detta som kritik. Jag sjÀlv mÄnadssparar med andakt och tÀnder ett vÀrmeljus för Avanza Zero varje söndag. Men ibland undrar jag: Àr det egentligen skillnad pÄ att tro pÄ lÄngsiktig marknadsavkastning och att tro att vÄr plats i himlen Àr bokad bara vi rekryterar tvÄ nya sjÀlar till vÄr lilla grupp?
Eller som en vÀn till mig uttryckte det under en vinfylld diskussion om optionsteori:
âAllt Ă€r ett pyramidspel, men vissa Ă€r mer socialt accepterade Ă€n andra.â
Jag Ă€r förstĂ„s fullt medveten om att det finns skillnader â reglering, transparens, historik etc. Men kĂ€nslomĂ€ssigt, psykologiskt, kanske till och med filosofiskt â hur mycket av vĂ„ra ekonomiska modeller Ă€r egentligen kulturellt kodade trosuppfattningar snarare Ă€n hĂ„rda fakta?
Kanske Àr det dÀrför jag ibland kÀnner mig mer trygg i en sannolikhetsfördelning Àn i ett prospekt. För normalfördelningen krÀver inte lojalitet. Den krÀver bara att du spelar tillrÀckligt mÄnga gÄnger.
Jag vill verkligen höra era tankar. Ăr jag ute och cyklar bland granarna? Eller finns det nĂ„got i detta att nysta i?
Allt gott,
KĂRLEKTILLSAMMANS