Är korrelation kring inflation - höjda räntor - svalnande bostadsmarknad så stark att det går att tajma det?

Ja, jag föreställer mig att det säkert finns vissa segment av bostadsmarknaden, typ sekelskifteslägenheter i centrala Stockholm, som är relativt immuna mot räntehöjningar av den enkla anledningen att de som konkurrerar inom de segmenten ändå är tillräckligt kapitalstarka för att det inte ska ha någon större betydelse.

När det gäller de mindre extravaganta prissegmenten så håller jag med om att en räntehöjning förmodligen kommer dämpa efterfrågan. I princip så kan ju folk försöka kompensera de ökade räntekostnaderna genom att sluta konsumera andra varor än just bostäder också, men jag föreställer mig att bankernas lånekalkyler ändå kommer sätta vissa gränser här som blir svåra att ta sig runt.

Problemet är ju dock att en räntehöjning inte bara kan dämpa efterfrågan, utan också utbudet. Om folk inte längre har råd att uppgradera sig till nästa nivå så kommer de väl inte heller vara så sugna på att sälja bostaden som de redan äger. Och om folk slutar sälja så kommer ju den dämpade efterfrågan också motverkas av det dämpade utbudet.

Om räntan skulle stiga till väldigt höga nivåer så kommer ju så klart botten gå ur till slut. Men som jag antytt i en del andra trådar så tror jag personligen inte Riksbanken kommer vara tillräckligt aggressiva i sina räntejusteringar för att det ska öppnas några bottenlösa hål än på ett tag. Tror då mer på att de kanske kommer fippla lite med räntan på marginalen och att vi får en samhällsekonomi som går i sidled några år som resultat.

I vilket fall så var min poäng mest bara att det förmodligen är en ganska dålig idé att försöka tajma bostadsmarknaden baserat på räntan, och kanske särskilt om det gäller centrala Stockholm.

2 gillningar