Är man miljonär på intjänad pension?

Pensioner är inte fritt kapital, inte ens när du har uppnått erfordrad ålder kan du plocka ut all din pension i klump för att köpa något miljonärsattribut.

Nej jag skulle inte räkna in min pension som min tillgängliga förmögenhet. Inte heller en bostad. Jag skulle inte se mig som miljonär förrän jag hade ett kapital på typ sparkonto, fonder, aktier, räntor som uppgick i en miljon kronor. Kanske även skulle räkna bort lån dessutom så om jag har 1 miljon på kontot men lån på 100k så är jag inte miljonär.

Så, för att vara jobbig och motvals.

Man är absolut miljonär i den matematiska betydelsen. Alla som säger något annat kör en mental bokföringsgrej. Vilket naturligtvis är okej, men strikt balansräkningsmässigt kan inte svaret vara något annat än ja.

Den intressanta frågan blir istället - vad är det vi menar när vi säger miljonär.

3 gillningar

Förr i tiden när man var miljonär så betydde det att man var riktigt rik. Idag har penningvärdet holkats ur. Skulle jag sluta jobba och behålla min familjs kostnader skulle inte 1 miljon räcka många år. En miljon är inte längre mycket pengar i det avseendet.
Skall du köpa ett boende kommer du inte långt heller i våra 3 största städer.

Skulle nog säga att har du borde ha tillgångar på mer än 5 miljoner efter att du räknat bort skulder, OCH en hög inkomst per år så man kan ha lite lyx i vardagen. Jag tycker inte att man är en riktig mijonär om man tappar titeln för att man måste spendera på mat, boende, och kläder. Så jag tycker inte riktigt man kan räkna pensionen. Fast i och för sig. Får du en si sådär 50000-100000 i pension efter skatt varje månad så kan du leva lyxliv. Då kan du ju leva som en “miljonär” resten av livet. Jag tror det kanske handlar om det. Hur mycket du kan spendera och hur många år du kan spendera de pengarna.

Jag har en del pengar, men jag kan inte köpa vad jag vill.
Jag klarar inte av att ersätta de pengarna jag spenderar med min nuvarande lön/kapitalinkomst.
Därför försöker jag få pengarna att växa mer först, så att inte kapitalet äts upp.

Undrar vad de kallade “miljonärer” i Spanien, Italien, Polen innan Euron.
Kanske man skulle vara Miljardär i de länderna för att vara rik.

3 gillningar

Precis det är dethär jag menar. Blir lite mer av en filosofisk fråga istället för en matematisk fråga, vilket var tanken med hela inlägget att just skapa en diskussion. Visst kan jag ha 1 miljon kronor på banken och kalla mig miljonär men samtidigt ha lån på bostad och bil så mitt nettovärde eller totalt kapital understiger 1 miljon som @MattiasA90 är inne på. Pensionen är ju lite samma sak, man kommer ju inte åt hela miljonen, den portioneras ju ut och du kommer aldrig ha tillgång till hela beloppet.

1 gillning

En relaterad diskussion på ämnet finns här:

2 gillningar

Jag räknar inte pension när jag tänker på mitt totala tillgängliga kapital eller ekonomiska mål.

Jag ser det inte så, för jag har ingen möjlighet att få ut dem idag och får inga heller om jag dör innan pensionsdagen.

Sedan är termen “miljonär” meningslös idag. En miljon räcker ju inte särskilt långt. Vad är det, ca 4 årslöner efter skatt för en medelinkomsttagare? Det blir lite löjligt som mått på rikedom rent generellt.

Eftersom jag inom 15 månader fyller 55 år så räknar jag med tjänstepensionskapitalet efter skatt i mitt tillgängliga kapital och även den allmänna/PPM i min löpande/framtida likviditetsbudget om jag kallar det så.

Dvs de ingår som konkreta ekonomiska parametrar i mitt liv nu och framöver som jag ser det precis som allt annat kapital (Allt omräknat med bedömda framtida skattekonsekvenser)

3 gillningar

Ja, inte ens miljonär i USD är jättemycket idag.
Ett kedjehus i Linköping kostar lätt 7 MSek.

1 gillning

Snyggt! Planerar du att gå i pension vid 55 års ålder? :slight_smile:

Säg det till V, då kanske man får betala förmögenhetsskatt på pengar man inte ens har och ännu värre i värsta fall inte ens kommer få :wink:

Du kan kalla mig psykiskt irrationell om du vill, men jag tycker inte att jag är miljonär om jag inte har fri förfoganderätt över pengarna.

Dessutom, pensionskapitalet som jag inte lever upp i den allmänna pensionen kommer inte stå med bland tillgångarna i mitt dödsbo.
Hade staten ansett att pengarna var min egendom hade de givetvis inräknats i dödsboet.

1 gillning

Skräckscenario :scream: Man vet aldrig vad dom får för sig härnäst :rofl:

Jag förstår det emotionella. 100 procent.

Utifrån ett bokföringstekniskt perspektiv så är inte “fri förfoganderätt” ett villkor. Om du sätter pengarna på ett låst bankkonto i 36 månader, plockar du också bort dem från balansräkningen under den perioden? De 15 procent som är låsta i ett boende? Aktier som läggs i en tidsbunden obligation? Aktier under lockup? etc…

Det är ett vanskligt spår att gå om man börjar villkora pengarna…

2 gillningar

Undrar vad de kallade “miljonärer” i Spanien, Italien, Polen innan Euron.
Kanske man skulle vara Miljardär i de länderna för att vara rik.

Ja faktiskt. TV-programmet “Vem vill bli miljonär” hette “Vem vill bli miljardär” i Italien innan de gick över till Euro.

Red: Det var ett TV-program som var poppis på 00-talet. Gudars, jag är gammal.

Rent konkret har det väl ingen betydelse vad man kallar sig, men jag har själv som en irrationell motivation för mitt sparande att se att det står över en miljon på internetbanken så att jag kan kalla mig miljonär. Helt koko, jag vet, men bara man inte har tråkigt, så.

4 gillningar

Att påstå att andra som har en annan åsikt är emotionellt motiverade är lågt, Jan!:confounded:
Är det på den låga nivån vi ska diskutera på?

Allmän pension är inte mina pengar för staten bestämmer villkoren ev förfogande utan något val från min sida och staten tar pengarna jag inte tagit ut när jag dör.

Eftersom staten anser att de har rätt att ta pengarna jag betalat in när jag dör så är den allmänna pensionen inte en del av mitt ägande

Den allmänna pensionen är snarare att betrakta som en försäkring än något jag äger.

Personligen skulle jag räkna in endast tjänstepensionen och inte den allmänna biten. Men håller med om att “miljonär” är inte riktigt samma grej längre som det var förr, speciellt om man tar hänsyn till tjänstepension.

1 gillning

Vi räknar på två sätt

• Totalt kapital inkl pensioner och bostad (minus lån)
  • Fritt kapital dvs pengar vi kan lägga vantarna på typ idag, cash, aktier/fonder som kan likvideras och ta ut cash

Sen får var och en köra med sin definition :slight_smile:

För att inte bli helt till sig i trasorna så kan det vara bra att sikta på 1 Mkr när man är ung men långsiktigt sikta på 1 MEUR.

Min känsla är att 1 MEUR är idag vad 1 MKR var när man var barn på 70 talet … tyvärr :slight_smile:

3 gillningar

1 Mkr 1970 motsvarar 8.5 Mkr idg

1 gillning