När är man miljonär?

Sparar för att bli miljonär. Men när är man det? Ska värde låsta i fastigheter räknas in? Ska lån dras av eller kan man strunta i det och räkna enbart sitt kapital?

Personligen tycker jag att allt kapital man har räknas, oavsett om det sitter på ett bankkonto eller är bundet i bostad.

4 gillningar

Jag räknar bra likvida tillgångar.

23 gillningar

Ett svar är när man har en miljon i tillgångar med avdrag för skulder. Fast den här definitionen har ett problem. Vad är egentligen en tillgång? Den allmänna pensionen? Bilen som står på uppfarten? Sakerna som står i lådor på vinden som man teoretiskt skulle kunna avyttra på Blocket?

Personligen går jag på investerbart kapital. Det blir lättast så.

5 gillningar

Ingår pensionen i dessa miljoner? Detta är mentalbokföring som kan diskuteras evigheter.

Det rimliga är väl tillgångar minus skulder=tillgodohavande (förmögenhet).
Med tillgångar menar jag främst, banktillgodohavande, värdepapper, bostäder och pensionstillgångar

1 gillning

När du sparat 2.4 medianårslöner.

1 gillning

Nu gör jag en hobbygissning, men jag tänker att det är ens totala tillgångar som avgör om man är miljonär eller inte. Visst är likvida tillgångar värdefulla på ett annat sätt då det är pengar som man faktiskt har snabb tillgång till och kan använda, men har du en fastighet som är värd 1 miljon och att den faktiskt går att sälja för 1 miljon (och du kan bo någon annanstans) så är du god för 1 miljon. Sen kan nog begreppet definieras olika men är nog mest av betydelse när man ska jämföra/ranka olika individers förmögenheter.

Själv hade jag dragit av lånen.

Sen är 1 miljon ingen magisk gräns utan det kanske är viktigare att tänka i termer av rikedom, d.v.s. vad pengarna kan göra för att göra ditt liv rikare. Hur mycket pengar som gör en rik är individuellt och beror ju på vad man har som mål med sitt sparande. FIRE-kalkylatorn som finns på RikaTillsammans kan ibland var en bättre måttstock på hur rik man är i just sin egen situation, än att strikt räkna miljoner. Miljonär är nog mer ett begrepp för att kunna jämföra sig mot andra, medan rikedom kan användas för att jämföra var man är nu och var man vill vara ekonomiskt i framtiden. (Sen är ju miljonen en jämn och fin summa som nog används som en milstolpe av många).

Jag tänker personligen att det ger mer att tänka i termer av hur mycket pengar/tillgångar jag behöver för att uppnå mina egna ekonomiska mål, snarare än om jag uppfyller definitionen för miljonär som kan vara något flytande beroende på hur man definierar det. Som så mycket annat kokar det ner till semantik.

Allt gott.

1 gillning

När du växlar en dryg hundralapp till Libanesiska pund :money_mouth_face:

8 gillningar

Det finns inget korrekt svar, bestäm själv.

Jag räknar bara aktier+fonder+pengar på sparkonto-vinstskatt men det är bara mitt sätt att räkna och inte facit.

9 gillningar

Jag tror det är ungefär så de flesta skulle tänka eller svara om man frågade random folk på stan.

1 gillning

Jag är random folk men tycker att begreppet miljonär är ganska ointressant eftersom en miljon inte längre är supermycket pengar.

5 gillningar

En miljonär är en person som har en förmögenhet (tillgångar minus skulder) på minst en miljon valutaenheter.

Tillgångar är väl allt som kan realiseras förr eller senare.

Blir en definitionsfråga i slutet av dagen. Spelar egentligen ingen roll. Viktigaste är väl att man sparar långsiktigt och lever ett sunt liv i övrigt. :yum:

3 gillningar

Håller med. Om nu målet ska sättas i absoluta termer känns dollarmiljonär som ett tydligare stretch-mål som iaf för mig indikerar samma nivå på rikedom som ”vanlig” miljonär indikerade för många år sedan.

För egen del tänker jag såhär:
Tillgångar som kan omsättas i likvider inom rimlig tid + tjänstepension/IPS - skulder = förmögenhet.

2 gillningar

Jag personligen tycker att man ska skilja på en förmögen person och en miljonär…

Förmögen - En person som äger tillgångar (fastigheter, investeringar, kontanter etc.) värda minst en miljon efter avdrag för skulder.

Miljonär – En person som har en miljon i kontanter eller lättillgängliga investeringar (exempelvis aktier), exklusive fastigheter och företag.

Äger du skog för 5 miljoner och jobbar på Ica i kassan är du inte miljonär utan förmögen men du kan bli miljonär om du säljer skogen…

Pension och liknande som många räknar in är ju pengar man kanske aldrig får tillgång till (dör i förtid) därför räknar jag inte det heller…

Dvs har du tillgång till minst en miljon utan att förändra ditt liv är du miljoner…

Men alla har olika åsikter i frågan har jag märkt med den gemensamma nämnaren att man alltid vill framställa sig själv i bästa dagen (skryta) och anpassar sin definition utifrån det… Har till och med hört folk säga att dom är miljonärer för att dom väntar på ett arv!! (Snopet om det finns ett ogynnsamt testamente eller om du dör innan)

11 gillningar

Håller med. Kan du skaka fram 1 miljon i cash på några få dagar. Då är du det!

2 gillningar

Det kan väl “vem som helst” skaka fram med ett blancolån? :upside_down_face:

2 gillningar

I vilken värld kan “vem som helst” få ett blancolån på en miljon…? Förmodligen i en värld befolkad av miljonärer… :upside_down_face:
Om du äger tillgångar (aktier, fonder, sparpengar etc) som går att avyttra på kort tid värda minst en miljon kan du kalla dig miljonär. Privat pensionssparande kan inte avyttras förrän tidigast från 55 år och inte på kortare tid än 5 år, så det räknas inte in. Fastigheter minus lån kan räknas för den som har bråttom att få kalla sig miljonär …:smiley::sunglasses:

Vem som helst som har tillräckligt med inkomster för att kunna betala tillbaka det, men jag la till citationstecknen och uppochner smileyn för att markera att jag inte riktigt menade vem som helst.

Poängen var mer att klassificeringen “man är bara miljonär när man kan skaka fram en miljon inom några dagar” haltar lite, eftersom under rätt förutsättningar kan man skaka fram en miljon snabbt även fast man har kapitalet bundet.

T.ex. någon som har en bostad värd 4Mkr och ett lån på 2Mkr skulle under definitionen inte vara miljonär. Men om den bara har tillräckligt med inkomster kan den ta ett blancolån på en miljon, och vips så var den miljonär.

Hur man skall räkna beror väl mest på vad man vill mäta, ska man jämföra med andra är nog den totala nettoförmögenheten som är den mest intressanta.

1 gillning

Sidonotis - Är förvånansvärt svårt att få Blanko lån på mer än 250k även med stora inkomster och bostad. Termen blanko betyder ju att det inte är kopplat till någon säkerhet.