Är man miljonär på intjänad pension?

Hej!

Ny på det här grymma forumet och tänkte ställa en fråga jag funderat på från tid till annan. Ser ni er som miljonär om ni har en intjänad pension (minpension.se) som överstiger 1 miljon kronor? I sådana fall borde många svenskar vara miljonärer utan att dom tänker på det?

Mvh,
Jonne

Absolut, då tvingar staten dig att spara till pensionen istället för att slösa. Alla kan bli miljonärer med ränta på ränta effekten. Om man börjar jobba vid 20 års ålder och sparar 1000 kr per månad tror jag det blir i runda slängar 4 miljoner till pensionen med 7% avkastning. Öka till 4000 per månad och det blir 16 miljoner etc :slight_smile: Gäller bara att börja tidigt och hålla i.

Förstår ränta på ränta-effekten väl :slight_smile: Tänker inte på eget sparande utan om den allmänna pensionen och tjänstepensionen kombinerat överstiger 1 miljon kronor att man kan se sig själv som miljonär. Det är ju pengar man inte kommer åt förrän väldigt sent i livet när man ska ta pension. :thinking:

Nja, vet inte om miljonär är en grej, handlar ju mer om dollarmiljonär när man jämför tex länder i statistiken. Tror inte pension räknas in där tyvärr…

1 gillning

Nej.

(20 tecken kräver lite extra text!)

I så fall vore jag (ca 55 år) mångmiljonär bara genom intjänad pension. Men dessa pensionspengar räcker inte ens till att upprätthålla nuvarande inkomstnivå om jag knegar på i tio år till.

Begreppet miljonär har tappat sin ursprungliga betydelse. När en vanlig Volvo kostar en halv miljon och ett ordinärt hus kanske fyra miljoner beroende på ort/område, ja då inser man att en miljon inte är mycket pengar idag.

2 gillningar

Som vanligt är väl svaret “det beror på”. Är syftet med sammanställningen att jämföra dig med någon i t.ex. USA så kanske vissa delar av intjänad pension, typ tjänstepensionen, måste räknas med.

Men det är ju också så som många ovan skriver, att en miljon kronor inte är så mycket att det är en signifikant förmögenhet längre.

Pensioner är inte fritt kapital, inte ens när du har uppnått erfordrad ålder kan du plocka ut all din pension i klump för att köpa något miljonärsattribut.

Nej jag skulle inte räkna in min pension som min tillgängliga förmögenhet. Inte heller en bostad. Jag skulle inte se mig som miljonär förrän jag hade ett kapital på typ sparkonto, fonder, aktier, räntor som uppgick i en miljon kronor. Kanske även skulle räkna bort lån dessutom så om jag har 1 miljon på kontot men lån på 100k så är jag inte miljonär.

Så, för att vara jobbig och motvals.

Man är absolut miljonär i den matematiska betydelsen. Alla som säger något annat kör en mental bokföringsgrej. Vilket naturligtvis är okej, men strikt balansräkningsmässigt kan inte svaret vara något annat än ja.

Den intressanta frågan blir istället - vad är det vi menar när vi säger miljonär.

3 gillningar

Förr i tiden när man var miljonär så betydde det att man var riktigt rik. Idag har penningvärdet holkats ur. Skulle jag sluta jobba och behålla min familjs kostnader skulle inte 1 miljon räcka många år. En miljon är inte längre mycket pengar i det avseendet.
Skall du köpa ett boende kommer du inte långt heller i våra 3 största städer.

Skulle nog säga att har du borde ha tillgångar på mer än 5 miljoner efter att du räknat bort skulder, OCH en hög inkomst per år så man kan ha lite lyx i vardagen. Jag tycker inte att man är en riktig mijonär om man tappar titeln för att man måste spendera på mat, boende, och kläder. Så jag tycker inte riktigt man kan räkna pensionen. Fast i och för sig. Får du en si sådär 50000-100000 i pension efter skatt varje månad så kan du leva lyxliv. Då kan du ju leva som en “miljonär” resten av livet. Jag tror det kanske handlar om det. Hur mycket du kan spendera och hur många år du kan spendera de pengarna.

Jag har en del pengar, men jag kan inte köpa vad jag vill.
Jag klarar inte av att ersätta de pengarna jag spenderar med min nuvarande lön/kapitalinkomst.
Därför försöker jag få pengarna att växa mer först, så att inte kapitalet äts upp.

Undrar vad de kallade “miljonärer” i Spanien, Italien, Polen innan Euron.
Kanske man skulle vara Miljardär i de länderna för att vara rik.

3 gillningar

Precis det är dethär jag menar. Blir lite mer av en filosofisk fråga istället för en matematisk fråga, vilket var tanken med hela inlägget att just skapa en diskussion. Visst kan jag ha 1 miljon kronor på banken och kalla mig miljonär men samtidigt ha lån på bostad och bil så mitt nettovärde eller totalt kapital understiger 1 miljon som @MattiasA90 är inne på. Pensionen är ju lite samma sak, man kommer ju inte åt hela miljonen, den portioneras ju ut och du kommer aldrig ha tillgång till hela beloppet.

1 gillning

En relaterad diskussion på ämnet finns här:

2 gillningar

Jag räknar inte pension när jag tänker på mitt totala tillgängliga kapital eller ekonomiska mål.

Jag ser det inte så, för jag har ingen möjlighet att få ut dem idag och får inga heller om jag dör innan pensionsdagen.

Sedan är termen “miljonär” meningslös idag. En miljon räcker ju inte särskilt långt. Vad är det, ca 4 årslöner efter skatt för en medelinkomsttagare? Det blir lite löjligt som mått på rikedom rent generellt.

Eftersom jag inom 15 månader fyller 55 år så räknar jag med tjänstepensionskapitalet efter skatt i mitt tillgängliga kapital och även den allmänna/PPM i min löpande/framtida likviditetsbudget om jag kallar det så.

Dvs de ingår som konkreta ekonomiska parametrar i mitt liv nu och framöver som jag ser det precis som allt annat kapital (Allt omräknat med bedömda framtida skattekonsekvenser)

3 gillningar

Ja, inte ens miljonär i USD är jättemycket idag.
Ett kedjehus i Linköping kostar lätt 7 MSek.

1 gillning

Snyggt! Planerar du att gå i pension vid 55 års ålder? :slight_smile:

Säg det till V, då kanske man får betala förmögenhetsskatt på pengar man inte ens har och ännu värre i värsta fall inte ens kommer få :wink:

Du kan kalla mig psykiskt irrationell om du vill, men jag tycker inte att jag är miljonär om jag inte har fri förfoganderätt över pengarna.

Dessutom, pensionskapitalet som jag inte lever upp i den allmänna pensionen kommer inte stå med bland tillgångarna i mitt dödsbo.
Hade staten ansett att pengarna var min egendom hade de givetvis inräknats i dödsboet.

1 gillning