Är man miljonär på intjänad pension?

Skräckscenario :scream: Man vet aldrig vad dom får för sig härnäst :rofl:

Jag förstår det emotionella. 100 procent.

Utifrån ett bokföringstekniskt perspektiv så är inte “fri förfoganderätt” ett villkor. Om du sätter pengarna på ett låst bankkonto i 36 månader, plockar du också bort dem från balansräkningen under den perioden? De 15 procent som är låsta i ett boende? Aktier som läggs i en tidsbunden obligation? Aktier under lockup? etc…

Det är ett vanskligt spår att gå om man börjar villkora pengarna…

2 gillningar

Undrar vad de kallade “miljonärer” i Spanien, Italien, Polen innan Euron.
Kanske man skulle vara Miljardär i de länderna för att vara rik.

Ja faktiskt. TV-programmet “Vem vill bli miljonär” hette “Vem vill bli miljardär” i Italien innan de gick över till Euro.

Red: Det var ett TV-program som var poppis på 00-talet. Gudars, jag är gammal.

Rent konkret har det väl ingen betydelse vad man kallar sig, men jag har själv som en irrationell motivation för mitt sparande att se att det står över en miljon på internetbanken så att jag kan kalla mig miljonär. Helt koko, jag vet, men bara man inte har tråkigt, så.

4 gillningar

Att påstå att andra som har en annan åsikt är emotionellt motiverade är lågt, Jan!:confounded:
Är det på den låga nivån vi ska diskutera på?

Allmän pension är inte mina pengar för staten bestämmer villkoren ev förfogande utan något val från min sida och staten tar pengarna jag inte tagit ut när jag dör.

Eftersom staten anser att de har rätt att ta pengarna jag betalat in när jag dör så är den allmänna pensionen inte en del av mitt ägande

Den allmänna pensionen är snarare att betrakta som en försäkring än något jag äger.

Personligen skulle jag räkna in endast tjänstepensionen och inte den allmänna biten. Men håller med om att “miljonär” är inte riktigt samma grej längre som det var förr, speciellt om man tar hänsyn till tjänstepension.

1 gillning

Vi räknar på två sätt

• Totalt kapital inkl pensioner och bostad (minus lån)
  • Fritt kapital dvs pengar vi kan lägga vantarna på typ idag, cash, aktier/fonder som kan likvideras och ta ut cash

Sen får var och en köra med sin definition :slight_smile:

För att inte bli helt till sig i trasorna så kan det vara bra att sikta på 1 Mkr när man är ung men långsiktigt sikta på 1 MEUR.

Min känsla är att 1 MEUR är idag vad 1 MKR var när man var barn på 70 talet … tyvärr :slight_smile:

3 gillningar

1 Mkr 1970 motsvarar 8.5 Mkr idg

1 gillning

Ja en miljon kommer man inte långt på idag. Men när man var liten tyckte jag det var häftigt att göra om någon hade en miljon. Så sjukt mycket pengar tyckte jag när jag var liten.

När man har en miljon kronor på kontot att disponera hur fan man vill, då är man miljonär i min mening.

3 gillningar

Se där ja, magkänslan var bara 15% off :joy:

1 gillning

Kanske kan Big Mac indexet tillämpas? När man kan köpa en miljon Big Mac, då är man miljonär (och rik).

1 gillning

Sorry! Det var inte menat nedlåtande eller att det skulle landa dåligt. :cry: Jag själv lägger inte någon värdering i det ena eller andra. Jag tycker ju emotionella svar är lika viktiga som de rationella / matematiska.

Jo, det är dina pengar eftersom staten har en skuld till dig och du har därmed det som en tillgång. :wink: eller hur tänker du?

Fast räknar du in pensionen så , så måste du ju räkna att du fàr noll i pension annars blir det ju dubbelt .

Gillar detta tänk! Att ha 1 miljon kronor som ung är ju faktiskt mycket pengar. :slight_smile:

1 gillning

Nej du äger inte dina inbetalade pensionspengar, du har betalat för en statlig försäkring:

Haha, spännande diskussion (som egentligen inte spelar någon som helst roll förutom att den är kul).

Om man inte ska ha med försäkringar i sin balansräkningar, gäller det kapitalförsäkringar också? Det är också en försäkring… :wink:

…och sedan kan man röra till det och blanda in köpkraft, priser på varor osv. Farfars nya Volvo Amazon kostade ca 20 k då. Mina föräldrar köpte hus 1971 för ca 150 k. Tar man det gånger 8,5 får man 170 k respektive 1275 k när en standard-Volvo idag kostar X antal hundra papp och husen där idag byter ägare för runt 5 mille. Vilket i sig bara bevisar återigen hur meningslöst begreppet miljonär är för någon som inte bara ska bada i pengarna i sitt valv. :slight_smile:

Intjänad pension är ingen tillgång. Det visar bara hur mycket som har betalats in till din pension. Den delen som är till allmänpension kallas av pensionsmyndigheten för pensionsrätter. Man kan vara miljonär i pensionsrätter eller pensionspoäng. Det är lika lite ditt eget kapital som din andel av statens nettoförmögenhet som motsvarar ca 200 000kr per svensk medborgare.

På samma sätt som att en bostadsrätt inte är en tillgång eftersom det bara är en andel av bostadsrättsföreningens tillgångar (mark och fastighet)?