Är man miljonär på intjänad pension?

Jag måste nog faktiskt hålla med @Zaphod här.

Bostadsrätt är tekniskt sett ett ägt lösöre. Alltså i någon mening mer att likställa med att äga en andel i en juridisk person eller fond.

Pensionsrätterna kan bli värdelösa om staten ändrar villkoren. Staten blir att en avtalspart mot dig som den andra avtalsparten. Medans andelägandets motpart är istället det du faktiskt äger (juridisk person).

Jag håller med om att det är en skillnad. Min poäng är mer att det blir hårklyverier att prata om vad som är och inte är en tillgång utan att också prata om vad siffran på den totala förmögenheten ska användas till.

Ska man t.ex jämföra förmögenheter mellan Sverige och USA så blir det konstigt att räkna som att en stor del av lönen bara försvinner.

Det blir ju lite extra festligt om man inte ser ITP1 tjp som en tillgång. För då är löneväxling som att bränna upp pengarna för man får ju då bokstavligen ingenting i ökad nettotillgång för det man stoppar in varje månad.

Däremot kan man ju välja att inte räkna med det i sin planering, det känns som en rimligare approach än att låtsas som att det inte är riktiga pengar bara för att det ligger i en försäkring.

2 gillningar

Känns ju rätt märkligt om man inte skulle räkna med det i planeringen för framtiden. Vad skulle anledningen vara att växla bort en del av lönen i så fall?

Den försäkringslösning som går att välja för PPM saknar väl efterlevandeskydd, eller?

Jag tycker personligen att man ska räkna med Tjp i sin planering också, men som nämns av andra ovan så kan man ju välja att sortera bort den när man räknar på saker som inträffar t ex innan 55 års ålder.

Fast samtidigt blir ju Tjp ofta så stor att den borde påverka beslut man tar långt innan 55 års ålder också.

En bostadsrätt har du bestämmanderätt över och den kan säljas och omvandlas till valuta. Samt den kan pantsättas och ärvas.
Pensionsrätterna har man ingen som helst bestämmanderätt över, dom kan inte överlåtas, säljas eller pantsättas. Det enda sättet att omvandla pensionsrätterna till valuta är att bli pensionär och därefter bli gammal. Utbetalningstakten bestäms av staten. Och villkoren för pension bestäms av staten och kan ändras.
Den värdeökningen som rapporteras på pensionsrätterna är inte kopplade till någon förvaltning utan i inkomstpensionssystemet bestäms värdeförändringen normalt av den procentuella ökningen i inkomstindex. Detta index följer i sin tur den genomsnittliga utvecklingen av de förvärvsarbetandes inkomster.

Bestämmanderätt, när du vill sälja och använda pengarna till konsumtion, det har jag även i min kapitalförsäkring (även om pengarna formellt ägs av Nordnet så länge de sitter i kapitalförsäkring).

Fri förfoganderätt över pengarna pengarna tycker jag är en förutsättning för att man ska kunna räkna in dem som sina egna.

Allmänna statliga pensionsförsäkringen och ex villaförsäkring, bilförsäkring m fl minskar risk för att bli fattig.
Man ska ha dem för att minska risken för fattigdom, men man blir inte miljonär av dem.

Utbetalningstakten i den allmänna pensionen går i viss mån att påverka av individen (stoppa, starta igen, 25,50,75 eller 100%).
Tjänstepensionen är ofta mindre flexibel.

Jag ser inte den allmänna pensionen (exklusive PPM) som en tillgång.

Men jag anser att man ska räkna med den i sin beräkning för sitt framtida kassaflöde.

2 gillningar

Som en obligatorisk försäkring där premien dras automatiskt från lönen varje månad helt enkelt?

Nu tänker jag högt, men eftersom vi har avtalsfrihet i Sverige (två parter är fria att sluta vilka som avtal som helst mellan varandra), skulle man i teorin kunna sälja sin allmänna pension? T.ex att jag skriver på ett kontrakt där jag lovar att föra över alla mina framtida pensionsutbetalningar till någon annan, mot att jag får en klumpsumma redan idag.

Skulle nog säga att dollarmiljonär är ganska vedertaget och då är du ännu närmare på din känsla

1 gillning

Som sagt, inflation är en skatt som alla betalar!

#endthefed