Är man skyddad från värderingen av svenska kronan

Kan du länka detta igen och visa att en ohedgad guld-etf innebär valutarisk?

Med beräkningar.

Ja, jag ser nu att det finns flera inlägg som påstår detta ovan.
Jag ser dock ingen förklaring som på något sätt skulle påvisa detta samband.

2 gillningar

Om man hedgar en guldfond i EUR borde det innebära att man skaffar sig en valutarisk i EUR som är lika stor som investeringen i guld.

Det är precis det man ser om man ställer upp det. Ohedgad guld-etf ger noll valutarisk. Sen lägger hegden till valutarisk.

1 gillning

Mitt försök till förklaring är som följer, samma som ovan :slight_smile:
(vi bortser som vanligt från fondens handelsvaluta)
Fond1: Handlar Guld cert i USD, uppvisar fondens resultat i USD (följer guldets USD kurs)
Fond2: Samma fond, men variant med hedge mot Euro
Investerare: Använder resultatet från försäljning till att betala bolån i Euro, bor i Euroland (Home Bias).

Vi är alla överens att resultaten är helt olika för investeraren.

Jag hävdade ovan:
Vid investering i Fond 1 är resultatet för investeraren beroende av växelkurs mellan hans home bias och USD (investeringens resultat påverkas av växelkursen) → Definitionen av valuta risk enligt Cambridge English dictionary och Investopedia
Vid investering i Fond 2 är valutarisken (påverkan av växelkursen Eur/USD) mitigerad i form av hedge. Investeringen borde vara oberoende eller endast väldigt lite påverkad av växelkursen. Vi kan säga att valutaexponeringen är minimerad. I så fall föreligger ingen eller endast liten valutarisk enligt definitionen av valutarisk och valutaexponering från Cambridge dictionary och Investopedia.

Och det är det här som jag hävdar är ett felaktigt påstående, oberoende definitionen av valutarisk.
På vilket sätt spelar det roll vilken valuta ETFen visar upp guldets värde i?
Hur påverkar detta investererarens resultat?
När du köper andelar i ETFen är det ju i praktiskt taget guld du köper, oavsett i vilken valuta detta guld presenteras för dig.

2 gillningar

Du menar att resultat för Fond1 är oberoende av växelkursen för investeraren, efter att han växlat sitt resultat till Euro, och gjort betalning på sitt Eurolån ?

Som jag ser det behövs just en valuta hedge för att motverka valutaexponeringen, om vi ska följa definitionerna.

Visst kan man köra med egna definitioner, men då får man ju också en slutsats som är “egen” :slight_smile:

Jag säger att resultatet är oberoende om växlingen som sker är guld->USD->EUR eller guld->EUR.
USD/EUR kursen har ingen inverkan här.
Det du verkar påstå är att den har en inverkan.

1 gillning

Vi var redan överens om att resultaten för Fond1 och Fond2 blir olika, pga valutakurser och hedge i det ena fallet. Hur man växlar på slutet spelar ingen roll, men resultatet med eller utan en hedge gör skillnad.

Jag hävdade att Fond1 är den som har valutaexponering, då det stämmer med definitionen av valutaexponering och valutarisk.

För Fond2 stämmer det också med definitionerna, om man säger att valutaexponeringen är minimerad eller eliminerad.

Tidigare inspel agrumenterade att det var tvärtom, men då lirar det inte alls med definitionerna. :man_shrugging:

Jag vet inte varför du envisas med att blanda in fonden med hedge?
Den är helt ointressant för argumentationen kring huruvida den ohedgade fonden har en valutaexponering.

Är vi överens om att det inte finns någon valutaexponering med att äga en guldklimp?
Är vi överens om att äga guld i (ohedgad) ETF i praktiken innebär att äga guldklimpar?
Om du motsätter något av ovanstående, kan du förklara varför?

Det är ju hedgade guld-fonden som har valuta-exponering :sweat_smile:

Den ej hedgade har bara guld-exponering.

Kan någon berätta hur en hedge generellt går till? De lånar USD och köper EUR för det, va?

Nej det tycker jag inte alls. Fond2 visar ju precis hur en investering i utländsk valuta kan ske utan just valutaexponering !! Det är ju högst relevant.

Det beror på i vilken valuta du köper och säljer guldklimpen, och vad som händer med den valutan i förhållande till din hemvaluta under tiden du håller den (har du en hedge eller inte) enligt de definitioner jag gogglade upp :slight_smile:

En valutaexponering är något som kan finnas i relation till en investering, inte direkt ett ägande. Om du inte tänkt sälja guldklimpen alls, så förekommer ingen valutarisk. Inte heller någon investering :slight_smile:

2 gillningar

Hur i hela friden kan handelsvalutan för guldklimpen, för det är faktiskt det du beskriver här, ha en inverkan på om det blir en valutaexponering eller ej?

Vad händer om du köper guldklimpen för USD, men bestämmer dig för att i ett senare läge sälja den för EUR i stället för USD?

När vi talade om handelsvaluta tidigare, menade vi hur man köper och säljer in sig i fonden. Inte hur fonden handlar med dess underliggande tillgångar.

Jämför då hellre med köp och sälj av en utländsk aktie, ett sådant köp utsätts likså av valutaexponering enligt de definitioner vi hittat. Detta sker för att du måste växla vid köp och växla vid sälj :slight_smile: ditt resultat i din hemvaluta påverkas då av växlekursens ändring under tiden.

Ok, men nu har vi gått vidare till att det alltså spelar roll om man använder USD eller EUR när man stövlar in och handlar sin guldklimp.
Det får du allt förklara. Efter köpet är genomfört äger jag ju varken USD eller EUR, endast en guldklimp.
Hur kan detta bli en valutaexponering?

Tänk i form av en utländsk aktie så kanske det klarnar ? Då jag inte är så bra på att förklara, och det är en väldigt enkel förklaring överlåter jag detta till ChatGPT :slight_smile:

Fråga:

Can you explain this for a complete beginner. If my money is in Euro, and I invest in something in USD, how can the exchange rate impact my result ?

Svar:

Sure! Let’s break it down step by step.

1. Investing in USD When Your Money Is in Euro:
  • Imagine you have some money in euros (let’s say €1,000), and you decide to invest it in something priced in USD, like U.S. stocks or an ETF that tracks gold in USD.
  • To make the investment, you need to convert your euros into USD. Suppose the current exchange rate is €1 = $1.20. So, your €1,000 becomes $1,200.
  1. How the Exchange Rate Can Change:
  • Exchange rates between currencies can change over time. For example, €1 might become worth $1.10 or $1.30 in the future, depending on how the euro and USD perform relative to each other.
  • These changes in exchange rates can affect the value of your investment when you convert it back into euros.
  1. Scenario 1: The USD Gets Stronger (Euro Weakens)
  • Let’s say you invested your $1,200 in a U.S. stock, and its value goes up by 10%. Your investment is now worth $1,320.
  • Now, when you want to sell and convert back to euros, suppose the exchange rate has changed to €1 = $1.10. This means the USD has gotten stronger compared to the euro.
  • When you convert $1,320 back to euros, you get approximately €1,200 (€1,320 ÷ $1.10). Notice that even though your investment grew by 10% in USD, when converted back to euros, the value is the same as your original €1,000 investment. The stronger USD helped you maintain value in euros.
  1. Scenario 2: The USD Gets Weaker (Euro Strengthens)
  • Let’s use the same example, but this time, after your investment grows to $1,320, the exchange rate changes to €1 = $1.30. This means the euro has gotten stronger compared to the USD.
  • When you convert $1,320 back to euros, you only get about €1,015 (€1,320 ÷ $1.30). Here, even though your investment grew by 10% in USD, the stronger euro means you only gained €15 when converted back to euros.

Summary:

• Exchange Rate Impact: When you invest in something in USD, and your money is in euros, the exchange rate can either increase or decrease the value of your investment when you convert it back to euros.
  • Stronger USD/Weaker Euro: If the USD gets stronger compared to the euro, your returns in euros could be higher.
  • Weaker USD/Stronger Euro: If the USD gets weaker compared to the euro, your returns in euros could be lower.

So, the exchange rate can have a big impact on your investment returns, even if the value of the investment itself changes in a different direction.

Som vi läste i definitionen av valutaexponering, om valutakursen påverkar resultatet av investering, så föreligger valutaexponering.

1 gillning

En aktie är en andel i ett företag, detta är inte heller en valuta.
Nu kan dock ett företag ha valutaexponering (enligt cambridge definitionen), varav köpet kan innebära en valutaexponering.
En guldklimp kan inte ha valutaexponering, så tyvärr, det klarnar inte.

Här ställer du ju inte alls frågan som jag undrade över. Jag pratade om att investera i guldklimpar, inte något i USD.

OK, vi kör vidare. Jag hänger på.

Fråga:

what if that “something” that I asked about, is a nugget of gold ? :slight_smile: does anything change ?

Svar:

If that “something” is a nugget of gold, the general principles still apply, but there’s a key difference: gold has a globally recognized value, and its price is usually quoted in USD. Here’s how the exchange rate can impact your investment in a gold nugget if your money is in euros:

1. Buying the Gold Nugget:
  • Let’s say you have €1,000, and you want to buy a gold nugget priced in USD.
  • If the current exchange rate is €1 = $1.20, your €1,000 converts to $1,200. You buy the gold nugget with this $1,200.
  1. Gold Price in USD Changes:
  • Gold prices can fluctuate based on various factors, but let’s assume the price of gold increases by 10% in USD. Your gold nugget is now worth $1,320.
  1. Impact of Exchange Rate Changes:
    Now, let’s see how the exchange rate affects your returns when you sell the gold and convert back to euros.

Scenario 1: The USD Gets Stronger (Euro Weakens)

• Suppose the exchange rate changes to €1 = $1.10 (the USD is now stronger compared to the euro).
  • When you sell your gold nugget for $1,320 and convert it back to euros, you get approximately €1,200 (€1,320 ÷ $1.10).
  • In this case, you’ve made a €200 profit (since you started with €1,000), thanks to both the increase in gold’s value and the stronger USD.

Scenario 2: The USD Gets Weaker (Euro Strengthens)

• Now imagine the exchange rate changes to €1 = $1.30 (the USD is now weaker compared to the euro).
  • When you sell your gold nugget for $1,320 and convert it back to euros, you get approximately €1,015 (€1,320 ÷ $1.30).
  • Here, even though the value of gold increased by 10% in USD, your profit in euros is only €15 due to the stronger euro.

Key Points:

• Gold as a Global Asset: Gold is priced in USD worldwide, so when you invest in gold, you are indirectly exposed to the USD.
  • Exchange Rate Impact: The exchange rate between the euro and USD affects how much your gold nugget is worth when you convert back to euros.
  • Strong USD/Weak Euro Benefits: If the USD strengthens against the euro while you hold the gold, you gain more in euros when selling.
  • Weak USD/Strong Euro Diminishes Gains: If the USD weakens against the euro, your gains in euros may be smaller, even if gold’s value increases in USD.

Conclusion:
Even when investing in something like a gold nugget, which has intrinsic value, the exchange rate between your home currency (euros) and the currency in which the asset is priced (USD) can significantly impact your final returns when you convert the value back to your home currency.

Det verkar som att ChatGPT tycker att växelkursen även kan påverka en guldklimp. Dvs enligt definitionen av valutaexponering så gäller samma sak som tidigare. Den har rätt.

Väldigt oklart varför du hellre förlitar dig på en text-producerande bot som inte kan tänka versus folk som faktiskt försöker hjälpa dig vidare, där du verkar ha gått fel i din tankegång. Lite märklgt kan man tycka.

Jag är i camp; det spelar ingen roll om vilken valuta du köper din klimp i.

5 gillningar