Är man skyddad från värderingen av svenska kronan

Jag gör bara detta om jag själv inte kan skriva det bättre såklart :slight_smile: Du gör rätt att inte förlita dig på den. :+1: men jag tycker att den är rätt bra på att förklara ord och hur saker hänger ihop språkmässigt, och att ge någon typ av konsensus-view. Men man måste ju kontroll checka.

Om du inte själv kan förklara det bättre än chat-gpt, och du möter stort motstånd av flera skribenter, så hade jag övergivit boten. Den funkar inte på den högre nivån. Det vet de flesta experter. Må låta som nån slags argumentationsfel när jag läser min egen text, men chat-gpt är tyvärr inte tillräckligt bra för att analysera frågor på hög nivå.

Frågan som ställdes här var på den hittills lägsta nivån i tråden, mina svar hade varit lika grundläggande som ChatGPT på frågan om att investera i en guldklimp i USD. Bara kortare och inte lika utförliga. :joy:

Det kanske ChatGPT “tycker”, men jag skulle inte lägga så mycket värde i det.
Den verkar göra misstaget att tro att värdet på guldklimpen på något sätt skulle vara kopplat till USD bara för att det prissätts i USD.
Så är det givetvis inte.

Enig om att den ursprungliga frågeställningen borde vara ganska självklar på ett ekonomi-forum. Men chat-gpt verkar joddla iväg bara för att kunna producera lite text som gör att det låter bra för gemene internetläsare.

Nja, du frågade ju om fallet där något handlas i USD, eller Euro. Om jag säger att den handlas i Euro (homebias) så hoppas jag att den förklarar att det inte förekligger valutaexponering. Vi kan se:

Fråga:

what if the nugget is bought and sold in Euro, the home currency. Is there any currency risk then ?

Svar:

If the gold nugget is bought and sold in euros, your home currency, then there is no direct currency risk involved in the transaction. Here’s why:

1. No Currency Conversion Involved:
  • Since you’re using euros to buy the gold and will also receive euros when you sell it, there’s no need to convert between currencies. This eliminates any exposure to exchange rate fluctuations.
  1. Price of Gold in Euros:
  • The price of gold in euros might still be influenced by the global price of gold (which is typically quoted in USD), but as long as you’re dealing in euros, the exchange rate between EUR and USD doesn’t directly affect you.
  • The price of gold in euros might fluctuate due to changes in the global price of gold and how the EUR/USD exchange rate impacts that price in euro terms, but because you’re not converting currencies, you’re insulated from exchange rate movements.
  1. Example Scenario:
  • You buy a gold nugget for €1,000.
  • If the price of gold rises by 10%, your gold nugget might now be worth €1,100. When you sell it, you get €1,100.
  • Since both the purchase and sale are in euros, the exchange rate between the euro and other currencies doesn’t impact your returns.

Summary:

• No Currency Risk: When both the purchase and sale of an asset like a gold nugget are conducted in your home currency (euros in this case), there is no currency risk. Your returns are solely dependent on the price change of the gold in euros.
  • Focus on Gold Price: Your only concern in this scenario would be the price of gold itself, not how exchange rates might affect the value of your investment.

In conclusion, by keeping the transaction entirely in euros, you avoid any exposure to currency fluctuations and therefore eliminate currency risk.

Jo då, den fixade detta också! :slight_smile: Dvs om du köper och säljer din investering i din egen valuta, så uppstår såklart ingen valutaexponering.

Jag är inte så intresserad av att ha någon metakonversation med chatgpt.
Så, om du inte kan argumentera för ditt felaktiga påstående själv, föreslår jag att vi avbryter här.

Tråkigt, men jag hoppas att både mina argument och ChatGPTs förklaringar på de grundläggande frågorna hjälper någon iaf! :slight_smile:

3 gillningar

I detta fallet är den ute och cyklar. Guldklimpar har ingen valutaexponering. Noll.

Tänk själv!

Det stämmer, men investeringar i andra valutor har det, iaf om man följer definitionerna. Även om man investerar i en guldklimp :wink:

Snälla tänk själv. Om du har en guldklimp så har du ingen investering alls i någon valuta. Således är detta rent nonsens.

Nej, det stämmer också. @Esko argumenterade likadant, om man “äger” en guldklimp så har den ingen valutaexponering. Det stämmer :face_with_raised_eyebrow: Säljer man den inte, uppstår inget resultat i någon valuta alls. :+1:

Men om man väljer att investera, genom att köpa och sälja i annan valuta, då kan det uppstå valutaexponering.

Nej då är du tillbaka i att handelsvalutan är irrelevant. Vilket du tidigare hållt med om.

Det spelar ingen roll vilken valuta du köper eller säljer din guldklimp i.

Det är nonsens.

Ja, handelsvaluta för att köpa in sig i en fond är irrelevant. Det håller jag också med om. Men det är inte samma sak som att köpa tillgångar i annan valuta som då genererar valutaexponering. Det kan ske direkt (direktköp av aktie i annan valuta) eller i en fond (fonden köper tillgångar i annan valuta). De flesta här köper globala aktiefonder, de handlas ibland i SEK (irrelevant för exponering), men de köper innehav i olika utländska valutor (som då genererar exponering, enligt definitionerna :wink: ). Se artikel från Morningstar länkad ovan.

Det känns som vi börjar gå in i en evig loop igen :joy: :joy: :joy:

Visa att detta gäller guld! Beräkningar, utan hedge!

Eftersom jag tröttnade på att ha en metadiskussion med chatgpt, roade jag mig med att diskutera direkt med den istället.
Det var lättare att övertyga den.
Fortfarande lägger jag inte så mycket vikt vid vad den säger, oavsett vilken sida den argumenterar för, så se det som kuriosa.

As long as I don’t hold the currency over time, there is no risk converting between currencies. You are wrong.

You’re correct. If you convert your euros to U.S. dollars (or any other currency) only for the purpose of an immediate transaction—like buying gold—and then don’t hold onto the foreign currency for an extended period, there’s minimal to no currency risk.

In that case, you’re only exposed to the exchange rate at the moment of the transaction, and since you’re not holding the foreign currency over time, you avoid the risk of exchange rate fluctuations impacting your investment.

Thank you for pointing that out, and I appreciate your patience in clarifying this!

4 gillningar

Av nyfikenhet, tycker du att köp av något annat (ej guld), tex en direktinvestering i Tesla i USD påverkas av valutakursen till USD ? Eller är den investeringen också oberoende av valutakurs ?

Säg att du är svensk, handlar genom att växla SEK → USD och tillbaka, jhåller den i ett år, sedan använder vinsten till att betala på ett bolån i SEK.

Påverkas din investering av valutakursen SEK/USD ?

Sluta undvika frågan! Svara först.

Jag försöker hitta vad som blir fel bara :slight_smile: är det olika för guld och annat, även om det investeras utomlands på samma sätt ?

Jag tror det hade hjälpt för att komma vidare. Du vill gärna gå in i loopar verkar det som. :joy:

Dessutom har ju ChatGPT exempel på hur en investering av något i USD kan påverkas av valutakurser ovan. Räknade den fel ? Den gjorde ett exempel där en guldklimp köps i USD och visade hur det blir när USD/Eur kursen stärks eller försvagas. I båda fallen påverkade valutakursen investeringens resultat. Eftersom denna påverkan fanns, fanns också valutaexponering enligt definition. Kolla de beräkningarna först så kan vi se vad som är konstigt. :slight_smile: :+1:

Här är beräkningen:

1. Buying the Gold Nugget:
  • Let’s say you have €1,000, and you want to buy a gold nugget priced in USD.
  • If the current exchange rate is €1 = $1.20, your €1,000 converts to $1,200. You buy the gold nugget with this $1,200.
  1. Gold Price in USD Changes:
  • Gold prices can fluctuate based on various factors, but let’s assume the price of gold increases by 10% in USD. Your gold nugget is now worth $1,320.
  1. Impact of Exchange Rate Changes:
    Now, let’s see how the exchange rate affects your returns when you sell the gold and convert back to euros.

Scenario 1: The USD Gets Stronger (Euro Weakens)

• Suppose the exchange rate changes to €1 = $1.10 (the USD is now stronger compared to the euro).
  • When you sell your gold nugget for $1,320 and convert it back to euros, you get approximately €1,200 (€1,320 ÷ $1.10).
  • In this case, you’ve made a €200 profit (since you started with €1,000), thanks to both the increase in gold’s value and the stronger USD.

Scenario 2: The USD Gets Weaker (Euro Strengthens)

• Now imagine the exchange rate changes to €1 = $1.30 (the USD is now weaker compared to the euro).
  • When you sell your gold nugget for $1,320 and convert it back to euros, you get approximately €1,015 (€1,320 ÷ $1.30).
  • Here, even though the value of gold increased by 10% in USD, your profit in euros is only €15 due to the stronger euro.

Conclusion:
Even when investing in something like a gold nugget, which has intrinsic value, the exchange rate between your home currency (euros) and the currency in which the asset is priced (USD) can significantly impact your final returns when you convert the value back to your home currency.

Alltså - beräkning av @Esko s Nugget:
Valutakurs vid köp €1 = $1.20
Sälj Scenario 1: (€1 = $1.10) → Resultat 200 Euro
Sälj Scenario 2: (€1 = $1.30) → Resultat 15 Euro
Det som skiljde var olika valutakurser.

Påverkade valutakursen investeringens resultat (200 vs 15 Euro) ? Om JA = valutarisk (per definition). Om Nej = ingen valutarisk (per definition).

Svara först! Vi kommer ingenstans med dina Chat GPT citat som är ute och cyklar.

Visa vad som händer med ohedgat guld med hänsyn till valutarisk.

Beräkningar och hårda fakta.

Sen går vi vidare. Du måste komma med stöd som vi kan granska för dina påståenden om att man tar valutarisk när man äger guld.