Är U:et i USA i riskzonen?

Känns som USA blir mer o mer splittrat, är landet så “United” egentligen.
Mordförsök på Trump och igår sköts Charlie Kirk . . är landet påväg att splittras helt?

Hur stor ÄR risken för inbördeskrig egentligen?

2 gillningar

Inte så troligt i nuläget. Den federala makten och dess våldskapital är stort. Men det som hänt de senaste åren hjälper ju inte att hålla nationen samman iaf. Det är ju ett nationsbygge med stora skillnader.

Tankar om Cascadia och liknande är ju inte nya.

2 gillningar

Det är helt galet vad västvärlden har utvecklats till. Man kan inte gå och mörda sina politiska motståndare bara för att man inte har samma åsikt. Sjukt tragiskt. :anguished_face:

7 gillningar

Har hänt värre saker i Sverige med. Tyvärr blir det tråkiga historier när fel personer får tillgång till vapen.

Sen har inte vi en president som förlöjligar och försöker spärra in sina motståndare. Ledarnas agerande spelar såklart in.

Fortsatta konflikter lär pågå, men tror inte de är på gränsen till inbördeskrig än.

1 gillning

Dom har skjutningar hela tiden, enda skillnaden är att denna raporteras mer. Kirk har själv sagt att några skjutningar om året är värt det för att behålla andra tillägget i konstitutionen. Så jag har svårt att sympatisera.

Tror USA’s delnkng beror mycket på att de har ett 2 party system. Men jag tror inte vi kommer se något inbördeskrig. Dock tror jag landet redan har förlorat sin status som världsledare. Den är enbart kvsr pga masströghet.

8 gillningar

Om det nu är en politisk motståndare som sköt. Poängen är väl att det är ett stort problem att lagligt vapenförsedda skjuter på varandra i ett land som påstår sig värna det fria ordet.

1 gillning

Det beror nog till stor del på sociala medier. Det blir upptrissade känslor och “echo chambers”. Och bägge sidor utmålar den andra sidan som djävulen.

Jag kan bekräfta att det är rätt polariserat. Jag undviker att diskutera politik för om man erkänner att man gillar låga skatter (dvs är republikan) så tror folk att man är genuint ond och rasist.

Tror inte att hatet är lika illa åt andra hållet dock. Det är mest blåhåriga tanter på vänstersidan som är riktigt hysteriska.

9 gillningar

Jag som inte har konspiratoriska drag till vardags undrar ju ändå.

Var det en utländsk agent?
Smart sätt av Ryssland, Kina eller Nordkorea att förvärra inhemska konflikter. Som gör att mindre fokus läggs på Nato och dylikt.

Var det en republikan?
Ett sätt att försöka demonisera demokraterna, så länge man inte blir påkommen.

Var det en demokrat?
Kanske mest attraktivt som logiskt val, men frågan är om de skulle slänga sin ”grupp” under bussen medvetet.

Var det någon som bara ogillade något han sagt?
Inte helt otroligt, många uttalanden kan slå mot en öm nerv.

1 gillning

Vem vet? Ett retoriskt inbördeskrig har de väl redan. Mer splittrat än på väldigt länge.

För min del så kan de gärna få bli ännu mer protektionistiska och bygga olika sorters murar och på så sätt hålla sin skit inne hos sig själva.

Om mordförsöket på Trump ens var ett riktigt försök och inte bara iscensatt.

På ämnet håller jag väl med om att det nog är lång väg att gå innan det blir splittrat även om Trump det absolut största hotet med tanke på retoriken, stödja stormningen Kapitolium med mera.

4 gillningar

Högerextrimister är väldigt överrepresenterade när det kommer till politiskt motiverade mord i USA. Så det här får du nog fundera ett varv till på.

9 gillningar

Så olika man kan se det. MSM har ju utmålat Trump som djävulen i tio år eller nåt. Det är väl det som startade polariseringen. Och fact checker osv som varit rena skämtet.

4 gillningar

Nej det blir inget inbördeskrig.

Dock oerhört ledsamt med Kirks frånfall.

1 gillning

Det är felaktigt.

De allra flesta mord i USA är gängmord.

2 gillningar

Nej, polariseringen har mer eller mindre alltid funnits men sedan har Woke-vänstern och MAGA-högern har gjort polariseringen till politik istället för ett fenomen som existerar parallellet eller som en bisats inom politiken.

1 gillning

Jag syftade på politiskt våld, inte våld/mord generellt. Kanske var otydligt.

1 gillning

Den polariseringen började långt tidigare och är nog snarare skälet till att någon som Trump väljs från början.

10 gillningar

Nja.
Enligt nationella siffror så är väl mord inom nära relationer, familjen och anhöriga vanligare än gängmord idag? Även om det troligen är olika på olika orter.

Charlie Kirks sista ord blev väl “gang violence”?

Flest mord i USA står brottslighet/gängbrottslighet för.

Inkluderar man dråp så verkar det som nära relationer är högre.