Konstigt. Dödar man någon genom våld så räknar jag det som mord. Men, men, USA är speciellt.
Då får du bli politiker i Sverige så du kan ändra våra lagar att passa din egen godtyckliga definition av mord.
+4
Mord är, enligt svensk lag i brottsbalken, ett uppsåtligt (avsiktligt) dödande av en annan människa.
Det jag skrev, slår man medvetet ihjäl någon, eller skjuter ihjäl någon så är det mord.
Men det är OT, så lämnar det här.
Nej det skrev du inte.
De flesta fall av domestic violence med dödlig utgång är dråp, inte mord.
Jag tror mest det handlar om skådespel. Konflikterna verkar mer eller mindre vara skapade av astroturfing och späs på av media.
I det riktiga inbördeskriget fanns det ju något reellt och materiellt på spel. Produktionsmedel, exportberoende, syn på självständighet och inflytande.
I jämförelse är dagens bråk bara en storm i en tekopp. Absurt högt tonläge om otroligt perifera företeelser. Men självklart kommer enskilda galningar se det som förevändning att “stå upp” för något och utöva våld.
Det verkar dock vara planerat. Skytt på ett tak 200m bort, inte någon som spontant tog upp sin concealed carry och sköt.
Så ett mer avancerat motiv än ”jag är arg just nu” bör finnas.
Fast kallar inte USA det för murder first degree (mord) och second degree (dråp)? Det matchar mer som det används i dagligt tal än de svenska legala termerna. Det är lätt att se @Melwa s poäng där.
Sedan finns manslaughter också som är mer på nivå att ens slarv/dumhet orsakade att någon dog (vållande till annans död?).
(fritt ur minnet)
Jo det finns och stämmer.
Därför skrev jag flest mord står kriminalitet för i USA, inte höger våld (numera ändrat inlägg av den som hävdade det) eller domestic violence.
Javisst, men kanske inte en politisk motståndare för det. Det är min poäng. En meningsmotståndare kanske? Politisk motståndare i USA brukar betyda att det är det andra partiets anhängare som ligger bakom, eftersom det i allt essentiellt är en tvåpartistat.
Jag tror t ex inte det faktum att han precis besvarade en fråga om vapen och masskjutningar är en tillfällighet.
Intressant take på vad som händer och har hänt därborta under en längre tid…
Med det sätt som landets högsta ledare pratar om politiska motståndare, med hån, förolämpningar och lyteskomik, kan man väl inte förvänta sig att folkets ska kunna uppträda på ett socialt acceptabelt sätt heller. Varför ska dom inte få bete sig som presidenten? Det låter ju helt skevt när the Donald i sitt tal säger att demoniseringen av politiska motsåndare måste sluta. Han kan ju börja hos sig själv då. Det finns ju ingen politisk debatt längre där. Allt är bara pajkastning och förolämpningar.
Sedan tror jag inte att tvåpartisystemet och det otroligt märkliga antingen-eller-valsystemet (som dessutom helt lagligt går att manipulera) gynnar nyanser av åsikter. Antingen tycker man si eller så. Inga mellanting.
Anser man att Trump är värre än Hitler är det inte så konstigt att mörda honom och hans följare. Det blir snarare en plikt. Man måste skydda demokratin från de förment demagogiska meningsmotståndarna.
Liknande tankegångar ledde till protesterna vid kapitolium med.
“Some gun deaths”
“God given rights”
“I think it’s worth it”
Men som sagt, jag tror inte det innebär att det kommer ett inbördeskrig snart. Däremot kan jag förstå t ex västkuststaterna som bär mycket på sina axlar och får mycket skit tillbaka just nu för att de generellt röstar blått. Det är lätt att fundera på alternativen över ett glas California Red en ledig lördageftermiddag efter basebollmatchen med knatteligan. Jag fattar det…
Nja, det där tror jag inte på. Du kommer ha svårt att hitta Republikaner som genuint ogillar Kirk.
Jag gillar för övrigt Charlie Kirk, tycker det var intressant att se hur han debatterade på olika campus - han respekterade sina meningsmotståndare, han supportade inte hat. Duktig på att debatera.
Du har ett extremt svenskt perspektiv här. Rätten att inneha vapen är något som få svenskar tycks kunna relatera till.
Om du ska ha kvar det andra tillägget i konstitutionen måste du acceptera att det kommer att leda till att några människor dör. Till följd av olyckor och planerat våld. All form av vapenrelaterat dödligt våld kommer inte att försvinna om det andra tillägget skrotas. Jag tycker han talar klarspråk och har tagit ställning efter att ha reflekterat över konsekvenserna av sitt ställningstagande.
Det är väl precis så usa:s utrikespolitik går till så invånarna har väl tagit lärdom från sina egna politiker
Bryter ut på 250 årsdagen för independence day.
4 juli 2026.
Kom ihåg var ni hörde det först
Ojdå, så hela röda gänget är plötsligt MAGA-dårar? Det tvivlar jag starkt på.
Bra isf. Synd att han tyckte att hans eget öde var värt det, för den gudomligt givna rätten att bära vapen.
Konstigt? Jag bor ju här. Vapenvåld är inte sexigt.
Ja, som Kirk. Mrn vad ska jag med det tillägget till? Kan man modda sin konstitution så kan man göra det igen.
Självklart inte. Men med fler privatäga vapen än invånare och högst vapendödlighet i västvärlden undrar man ju lite hur jävla bra det är.
Så bra. Få hoppas jag det finns skjutbanor där han är nu.
Om det inte framgått: Det finns duktiga debattörer i alla läger, men de kan ha knasiga idéer trots denna fötmåga.