Är utdelning värdelöst?

Frågan är ju vad du tror blir bättre av detta, jämfört med att bara köpa fonder där du slipper det administrativa omaket med att återinvestera?

1 gillning

Tänkte nog att utdelningen på nåt vis redan var inräknad i aktiekursen och inte skulle sänka priset på själva utdelningsdagen. Investerare påverkar aktiekurser baserat på framtiden och utdelningen är redan känd… Men jag hade fel :slight_smile:

Nej. Du får samma sak och 30% mer administration som inte ger nån skillnad i resultatet.

Om du återinvesterar själv eller låter fonden sköta det (om du kör 100% icke utdelande fond) spelar ingen roll. Det är samma reusltat. Bara mindre jobb för dig än den utdelande.

1 gillning

Om du önskar en kontinuerlig extra inkomst så ska du klart satsa en del av din portfölj på utdelningsaktier, annars inte. Jag lever på aktieutdelningar och ränteinkomster, vilket innebär att jag inte behöver sälja av från portföljen för att leva.

2 gillningar

Utdelning betyder att du på depå betalar skatt på utdelningen direkt. På depå ISK betyder det att du behöver betala courtage för att återinvestera. I en KF behöver du däremot ett litet kassaflöde för att betala skatten. Det kan därför vara bra att ha ett par aktier eller fonder med utdelning där.

Men i det stora hela är det småsummor det gör i skillnad. Utdelning behöver man vara uppmärksam på så fonder/ETF som själva gör återinvestering är smidiga för att parkera pengar på en ISK.

en global indexfond brukar lösa detta åt dig, dvs återinvesterar utdelningarna åt dig.

1 gillning

Jag tycker att såna här utdelningsfonder är bra om man vill ha ett kassaflöde. Det måste (bör) finnas ett definierat syfte med den kassan då, för en.
Om man av nån anledning behöver en sudd pengar varje år, och tidpunkten fonden delar ut passar i tiden, så slipper jag sälja av från nåt. duh

T.ex. så kanske man behöver extra pengar runt 2-3 maj varje år, hint, hint :wink:

Ja så långt har mina tankar gått hittills… nån som har ett tips på en utdelande fond som alltid delar ut under Q1 varje år?

1 gillning

Vad är det som du tycker är så bra, bättre, med detta sätt vs att sälja av lite i lagom tid i förväg (risk managering)? Är det själva jobbet att göra detta som du gillar att slippa…?

Först, främst och avslutningsvis, så är utdelningar aldrig garanterade.

Men för mig har utdelningsaktier fungerat hur bra som helst. Men, utdelningar är aldrig garanterade som sagt.

Jag investerar till 100 % i enbart aktier. Inga fonder/ETF. Men jag gör det fullt medveten om att utdelningar aldrig är garanterade.

Även om utdelningar aldrig är garanterade, så finns det företag som har visat en stor resiliens i svårare tider. Utdelningsaristokrater och/-kungar t ex, som har höjt sina utdelningar i minst 25 respektive 50 år i rad.

Ser vi på konkreta exempel som 9/11, börskraschen -08, covid-pandemin etc, så har ju främst de så “utdelningsaristokraterna” inte bara fortsatt med sina utdelningar, utan även till och med fortsatt att höja sina utdelningar, trots att de tillfälligt har sjunkit i värde på börsen.

Med detta sagt så bör det återigen påminnas om att utdelningar aldrig är garanterade, någon gång från något företag. Så bara för att man investeringar i en utdelningsaristokrat/utdelningsaktie/utdelningsfond, så är en utdelning aldrig garanterat.

Med detta sagt och upprepat, att utdelningar aldrig är garanterade, nu flera gånger…

Ser man till tider då börsen går ned lite mer, har det varit skönt åtminstone för mig att ha en passiv inkomst som inte påverkats drastiskt av börsens volatilitet.

Även om jag själv har behövt vara hemma ett par, tre veckor från jobbet, och fått min månadslön halverad (eller mer reducerad än så).

I sådana situationer så har utdelningarna varit väldigt praktiska att ha till hands för fasta avgifter för boende, mat, el, värme, vatten och andra fasta avgifter.

Med tidens gång har det alltså blivit några tusenlappar varje månad som trillar in på kontot varje månad, skattat och klart. Och som blir fler och fler varje år, och har blivit så varje år nu såhär långt iaf.

Och detta utan att behöva göra något mer aktivt, för mitt passiva kassaflöde. T ex sälja av mitt innehav.

Till skillnad från fack och försäkringar, behövs det aldrig heller fyllas i några ansökningar som blir beroende av någon handläggares bedömning.

Och visst, på det här ska alltid någon svara att “det tar jättelång tid, krävs jättemycket pengar osv”.

Men, liksom… Jaa? Just därför som det är så angeläget att investera långsiktigt, i stora och stabila företag.

Med allt detta sagt, så finns det inget som hindrar mig från att sälja av mitt innehav. Om jag någon gång skulle vilja det.

Men, varför skulle jag vilja slakta mina guldgäss som lägger sina guldägg varje månad? Känns dumt, tycker jag iaf.

Men som sagt, utdelningar är aldrig garanterade som sagt. Viktigt att ha med sig det.

1 gillning

De främsta fördelarna med utdelningsaktier:

• Jag har en förutsägbar och stadig inkomst, vilket jag personligen behöver.
  • Jag törs hålla ett mindre reservkapital på bankkontot.
  • Jag tvingas inte att sälja vid fel tillfälle, även att sälja i förväg kan vara fel tillfälle.
  • Vid ett framtida börsras har jag redan fått en del av företagens vinst i utdelningar.
  • Många utdelningsaktier ökar i värde samtidigt som de delar ut en del av vinsten.
  • Många utdelningsaktier ökar utdelningen år efter år vilket gör att den procentuella avkastningen på investerat kapital ökar för varje år, normalt 5-6 % per år.
1 gillning

Nej det har du inte. Utdelningar kan ändras precis som de underliggande aktiernas (andrahands)värde. Risken i högutdelande bolag är större än i tillväxtbolag, allt annat lika. Om du inte tror på teorin om den rationella marknaden kan det vara annorlunda – men isf är all bets off.

Ah ok, du tänker så… ja, min enda slutsats är att du inte tror på rationella marknadshypotesen. Där har vi olika åsikter.

Utdelare är ofta missförstådda, speciellt av den yngre generationen.
Självklart kan förändringar ske i alla aktier men med rätt valda aktier är utdelningarna förutsägbara medan kurserna ofta följer marknaden i övrigt. De aktier jag är investerad i sedan länge är pengamaskiner som har delat med sig av sina vinster i många år och har också ökat utdelningen varje år under lång tid. Flertalet av dem har redan betalat tillbaka mitt investerade kapital i form av utdelningar och fortsätter att ge mig en inkomst att leva gott på oberoende av hur marknaden i övrigt utvecklas. Exempel på några av mina trogna utdelare: JNJ, MDT, CVX, CNQ, SNY, KMB, NEE och PEP men jag har fler.

2 gillningar

Det här är en villfarelse som kostat många mycket pengar tex under pandemin när flera ”trygga” utdelare fick se både inställd utdelning och kursras. Vad gör man då?

Har du förresten räknat på hur din portfölj skulle ha utvecklats om den viktats utan hänsyn till just utdelningar? Jämfört med t ex en global indexfond?

3 gillningar

Nu vet vi ju inte viktningen, men förutom CNQ har samtliga underpresterat amerikanskt index å det grövsta på 5 års sikt.

Vissa har underpresterat 70 procentenheter (!) inklusive utdelning. Hur tänker du kring det?

2 gillningar

Mina aktier fortsatte att dela ut som vanligt under pandemin även om deras kurser föll under en period men då passade jag på att köpa jag fler aktier. Jag kan också nämna att jag inte endast har utdelningsaktier utan är väl diversifierad. Utdelningsaktierna är dock min huvudinkomst.

1 gillning

Jag har haft dessa och andra utdelningsaktier i många år och de har tjänat mig väl. De utgör ungefär 30% av min totala portfölj och ger mig en avkastning nog för en familj att leva gott på.

1 gillning

Och de kurserna är idag lägre på grund av utdelningarna. Återhämtade efter pandemin som mycket annat, men självklart lägre då värde har avyttrats. Detta kan man så klart finna irrelevant om just kassaflödet från utdelningarna är ens fokus.

1 gillning

Korrekt, de som inte behöver en direktinkomst från sina investeringar gör kanske bäst i att hålla sig till annat. Även de som föredrar att sälja av aktier för att leva ska naturligtvis undvika utdelningsaktier men för mig är det ett utmärkt alternativ till en förutsägbar och stadig inkomst utan att tvingas sälja. Jag lever i FIRE och drivs inte av något som helst optimeringstvång, viktigare för mig att behålla köpkraften utan att chansa.

1 gillning

Men du tar ju högre risk med din utdelningsportfölj än vad du skulle göra med en bred indexfond, hur ser du på det?

2 gillningar

Jag har även några breda indexfonder men vill inte tvingas sälja för att leva vid nästa börsras.

2 gillningar