Är utdelning värdelöst?

Detta spelar faktiskt ingen roll. Rent praktiskt så när du får utdelningen är den samma sak som att företaget säljer en bit av sig själv och ger dig.

Du tar faktiskt högre ekonomisk risk genom att ha dina utdelningsaktier och bara ta utdelningen än om du ägt en indexfonds (räntor/aktier till lagom fördelning) och gjort uttag från de fonderna.

“Inte sälja vid nästa börsras” är bara en emotionell falsk trygghet. Det finns inte där rent ekonomiskt.

3 gillningar

Håller med men sen finns risker. Jag åkte på ordentligt med bäng i Intrum och SBB, två stabila och trygga utdelare.

Trist att höra men det kanske inte gjordes någon seriös och professionell analys av dessa aktier som just utdelningsaktier, en sådan analys skulle mycket väl tidigt kunnat ha visat på brister.

Just dessa kanske inte platsar på min topplista över ”trygga” bolag. Men ta Castellum t ex.

Intrum har jag valt bort Sbb har jag, samtidigt har indexfonderna båda så +1 till mig där :wink:

Castellum ställde iofs in utdelningen förra året.

1 gillning

Kanske dags att åtnjuta globala utdelare. :rofl:

Intrum firar 100 år som bolag och har överlevt både Krügerkrach och världskrig. Varit en stabil utdelare i många år så trodde aldrig det skulle sluta såhär :face_with_diagonal_mouth: Men men… Att gå på nitar tillhör liksom spelet.

Vad gick snett?

En bra taktik skulle jag säga :+1:

1 gillning

Summering från den här tråden samt min egna research:

• Värdet av en aktie/fond sjunker efter utdelningar
  • Utdelning är inte en så stabil inkomstkälla som jag trodde
  • Utdelningsaktier tenderar att underprestera marknaden under längre perioder
  • Utdelningsfonder skiljer mer på en case by case bas
  • Utdelning ger mig mer arbete med skatten

Skatteverket => :sob:
Desto mindre jag måste hålla på att joxa med skatt hit och dit desto bättre.

Tillbaks till orginalfrågan som handlade om jag skulle välja tillväxt eller utdelning, så verkar det nu som att tillväxt är det vinnande valet.

Känn er fria i att dela era åsikter

Inte nödvändigtvis i Sverige på ett ISK. Det övriga håller jag med om.

Hur menar du med tillväxt? För tillväxtorienterade aktier är långt ifrån något som skulle rekommenderas av den empiriska forskningen. Snarare tvärtom.

Det behöver inte vara antingen eller. En stor del av långsiktiga vinster i indexfonder består av utdelningar. Det betyder inte att det nödvändigtvis är en bra idé med bara utdelande eller tillväxtorienterade aktier.

Men du kanske har bestämt dig för en 30% utdelning/tillväxt-del av enskilda aktier som en del av en större aktiv ”lekhink”? Helt OK! :+1: Men många av oss här på forumet tar avstamp i forskningen och då visar sig tillväxtaktier faktiskt ge lägre förväntad avkastning på sikt!

Glöm inte att du befinner dig i ett pro-index forum. Som att kliva in hos en Volvohandlare och fråga vad de tycker att du ska köpa för bil.

3 gillningar

Jag menar en tillväxt fond som tex. VIGIX och liknande fonder som särskilt fokuserar på tillväxt. Det är menat som en KOMPLETTERING till global fonden. Efter att jag tittat igenom en del olika fonder visar det sig att intressanta globalfonder som tex. VOO även har utdelningar, visserligen inte lika stora som dedikerade utdelningsfonder som SCHD men fortfarande en liten del utdelning.

Till enskilda aktie lekhinken jag jag allokerat 10% så den är separat och inte riktigt kopplat till fonderna. Det är mer för företag som jag personligen tycker är intressanta och som jag tror är bra investeringar.

1 gillning

Jag förstår. Det är den typen av tillväxtaktier som har lägre förväntad avkastning (som index) om man ser akademiskt på saken.

Men vi, eller åtminstone många av oss, här på forumet är rätt fyrkantiga och troende på indexfonder och effektiva marknadshypotesen. :sweat_smile:

Kör hårt i indexet om du vill och tror på det! :+1: Men du lär inte få så mycket stöd av folk för endast utdelningsaktier eller tillväxtaktier här. Ens i en 30%-ig fördelning. Båda bär markant högre risk än passivt sparande i indexfonder.

Jag skulle säga att du inte ska komplettera globalfonden med varken en tillväxtorienterad eller utdelningsorienterad fond.

Alltså håll dig till marknadsvikt istället eller sikta på riskfaktorer (small cap, value eller annat ifall du vill öka risken).

Att övervikta tillväxt (relativt globalfond) eller att övervikta utdelning (relativt globalfond) sänker båda två din riskjusterade avkastning.

Vad är ditt mål egentligen och varför ska du frångå marknadsvikt?

Usel riksbank (Ingves) och usel riskhantering i bolagen.

Vad är ditt mål egentligen

Starta en pengar maskin som växer pengarna allt eftersom

Vad är syftet med att frångå marknadsvikt? Eller att frångå överexponering av riskfaktorer?

Behöver du ingen stadig inkomst kan du skippa utdelningsaktier.

1 gillning