@Anonym
Ungefär så jag menar när jag påstår att marknaden inte är fri. Med mera, kan tilläggas.
Det kan jag hålla med om. Men jag anser att politikernas klåfingrighet i allt möjligt i slutändan förvränger marknaden, man påverkar både utbud och efterfrågan samt vilka som kan delta i marknaden. En marknad som är så kraftigt påverkad av politikerna, kräver en del god vilja för att att jag ska kalla den ens hyfsat fri.
Det blir svårt att inte vara klåfingrig när man varit det tidigare och man har ett system som folk vant sig vid. Man kan bygga mer, då sjunker priserna. Sen verkar det också vara väldigt hög standard på nybyggnation, man borde kunna göra det betydligt enklare och billigare. Har alltid haft svårt att förstå varför folk eftersträvar “lyxnivå” på kök och badrum snarare än något som fungerar rent praktiskt men inte så lyxigt. Idag förekommer det ju även att folk som köper en dyr villa river ut ett tidigare dyrt kök i bra skick bara för att det inte föll en i smaken.
Bostadsmarknaden hade förmodligen inte varit friskare även om vi hade haft en fri marknad. Det finns ingen frisk bostadsmarknad ute i världen. Priserna drivs hela tiden upp av olika aktörer och faller lite då och då.
Jag tänker spontant på Skellefteå. Kanske den bästa exempel av osund bostadsmarknad den senaste tiden.
Jag ser hantverkare vid var och varannan villa i närområdet, det byggs poolar och bubbelbad och uteplats och ny uppfart. Invändigt är det som sagt kök och bad som måste bytas ut titt som tätt. Så prisökningarna beror även på ökad standard, och så gör ju prisökningar att man kan låna mer och öka standarden ännu mer. Så det går runt och runt.
När jag var liten kostade en japp 2 kr osv. Lite dopade priser sista 2-3 åren innan det glömmer folk att det typ stått still rätt länge. Att folk är snabba och hugger är också naturligt när utbudet är lågt. En dag när vi alla har våra personliga svävare (alternativt kommunerna inte styr detaljplaner, yea right) kan vi utvidga cirkeln kring storstäderna som är intressanta men tills dess krigar vi på fler och fler på samma begränsade yta.