Är vi egentligen skyddade från privatekonomisk katastrof?

Kräver ju att samtliga länder är överens, vilket man uppenbarligen inte är i flertalet frågor. Absolut att det skulle kunna bli bra om det var möjligt. Tror dock det är väldigt svårt att komma överens då det är stora kulturella skillnader mellan länder. EU (bortsett från frihandeln) är väl egentligen ett rätt bra exempel på att det inte fungerar optimalt.

Gör det verkligen det? Och blir verkligen lättare att komma överens om vi har mindre globalism? Jag ser verkligen inte några problem vi står inför som blir bättre av att försöka lösa det själva i Sverige?

1 gillning

Jag vill ändå tro att det det finns en grupp där ute som inte belånat sig för högt och inte är nonchalanta som kommer lida rejält i höst och i vinter. Kanske till och med bli av med sitt jobb om vi glider in i en lågkonjunktur. Denna grupp har jag inget problem att ge elbidrag på bekostnad att jag bidrar lite mer med min lön för att betala fullt ut.

Kan inte säga exakt hur det skall beräknas men en enkel lösning är att man gör som statlig inkomst skatt och låter de över en viss gräns av inkomst bli utan hjälp med sin elräkning. Det skulle hur som helst vara under en begränsad tid så inte så att jag skulle vara fast i det här livet ut.

Men utifrån de kommentarer som kom in så verkar jag vara rätt så ensam i denna ståndpunkt och jag respekterar givetvis att man kan ha en annan uppfattning.

Och @dollarmiljonar : Tack för informationen. Då hade jag fel. Fick för mig att jag hört och läst att alla från Elon Musk till uteliggare fick typ samma check med samma belopp. Fel av mig.

Avslutningsvis så var det en intressant synpunkt att det högre priset kommer leda till att alla sänker sin elkonsumtion. Personligen så drog jag inte ner på den förra vintern och har inga planer på att göra det nu heller. Varför? Det är inte tillräckligt dyrt för att jag skall kompromissa med el och värme. Mina tanke har hela tiden varit att vi löser detta med att investera och öka produktionen kommande år samt om möjligt lösa överföringskapaciteten från norr till syd. Men kanske borde man dra ner på den utifrån ett solidariskt perspektiv för då sjunker priset även för dem som kommer ha svårt att betala elräkningen. Tål att tänkas på.

1 gillning

Men samtidigt kan man inte lita på att man kan bli sjuk utan att godtyckligt utförsäkras. Jag vet då vad jag tycker är viktigast av dessa två saker.

Politikerna köper röster med väljarnas egna pengar, samtidigt som man sabbar elmarknaden ännu mer. Vilket kommer fungera tills det inte gör det längre. Det är lite som att spela rysk roulett, en vacker dag smäller det.

3 gillningar

Exakt. Kommer inte bli MP eller S som får min röst, om man säger så…

1 gillning

Jag tycker som sagt EU är ett bra exempel på att det inte fungerar. Frihandel tror jag dock på. Men i övrigt tror jag inte längre på idén som jag gjorde när jag var yngre. Tycker dock tanken om en värld utan gränser med utbyten av olika slag är fin. Men blivit alltmer övertygad om att det inte är möjligt utan att det blir alldeles för mycket överstatlighet.

Va? Vi lever nog med lite olika världsbild, för jag tycker EU är ett bra exempel på att det fungerar. (Självklart inte perfekt, men ibland är ju även svenska kommuner i luven på varandra.) Jag har svårt att komma på ett område som hade fungerat betydligt bättre utan EU och där varje nation kör sitt race, men jag kan komma på flera där jag tror det hade gått sämre.

2 gillningar

Tänk hur mycket el som vi skulle spara genom att införa samma regler som i Spainen med en max temperatur på 19 C inomhus i vinter.

Systemen får inte längre ställas in så att temperaturen blir lägre än 27 grader på sommaren eller högre än 19 grader på vintern.

https://www.gp.se/nyheter/världen/mitt-i-värmen-spanien-drar-ner-på-ac-n-1.78020394

1 gillning

Energikrisen i Sverige är ju ett globaliseringsproblem.

EU har beslutat att vi ska ha en gemensam energimarknad och därför får inte Sverige göra som vi gjort historisk med att sänka elexporten för att hålla låga elpriser i Sverige.

1 gillning

Och tänk vad många nya jobb det kommer att generera som t. ex. Inomhustemperaturinspektörer :sweat_smile:

3 gillningar

Räcker nog med att utlysa 50 000 i tipspengar ihop med en fast bötesbeloppet på 100 000 för hushållen. Samt kommunala inspektörer så blir systemet själv finansierat :thinking:.

Ett flertal villor lär klara sig men skulle tro att en majoritet av lägenhetshusen, kontor, affärer osv kommer åka dit på ett sånt system. :innocent:

Precis! Man får vänja sig att ha lite mer kläder på inomhus som man gör i andra länder :slight_smile:

1 gillning

Okej, men hur blir det en lösning på energikrisen i EU? Det skulle göra att vi fick det billigare el här men det skulle ju kompenseras med att de fick det dyrare i Tyskland. Det kan kännas lockande nu när elen har blivit dyrare här men det skulle riskera leda till att nästa gång går priset upp för något land i EU vill behålla sina varor X. Utslaget över en livstid så är jag övertygad att det blir billigare för alla med frihandel inom EU. (Även om vissa varor under vissa år blir dyrare när man ska konkurrera med fler konsumenter.)

2 gillningar

Men varför ska vi i Sverige stå för konsekvenserna av att Tyskarna har gjort sig beroende av ryska gas?

5 gillningar

Helt rätt “Every American adult earning less than $75,000 (or couples earning less than $150,000) is eligible for a stimulus check from the federal government this year.”

Dock blev det ändå vääääääldigt mycket pengar…

I mars i år, hade folk fortfarande betydligt mycket mer på sina konto än vad dom hade innan QE programmen drog igång (denna gången), något som fortfarande håller uppe efterfrågan… Det är också inte förrän i juli i år som kravet för att börja betala av sina studielån återupptogs…

Varför ska matpriserna gå upp i länder som är nettoexportörer av mat bara för vi gjort oss beroende av att importera mat? Hade de länderna i EU som producerar mycket mat infört exportbegränsningar till oss så hade de fått billigare mat men vi hade fått dyrare mat.

4 gillningar

Det är våra egna pengar dom vill ge tillbaka! Bättre att ta ansvar och lösa problemet än att rulla runt pengar i systemet.

Energi och migrationspolitik är väl två rätt stora områden där EU totalhavererat. Svenska skattebetalares pengar till PIGS-länderna m.m. Har jämt stått upp och försvarat EU men är inte helt såld längre tyvärr.

1 gillning

Är ingen tråd om globalisering, men det korta svaret är att för det ska fungera bra behövs det mer samsyn, liknande regler och lagar, kloka politiker och ledare, ungefär samma livsvillkor och levnadsstandard, inga krig eller miljöproblem osv. Hur tycker du det går?

När det kommer till energipolitik så upplever jag snarare att det är de enskilda ländernas energipolitik som har blivit problemet. Om vi i Sverige inte lagt ner Ringhals 1 och 2 så hade priset varit runt hälften så högt i Sverige. Och att priset är högt nere på kontinenten är för Tyskland inte heller vill ha kärnkraft. Är helt säker på att det inte är några beslut som tagits i EU.

När det kommer till migrationspolitik så känns det som problemet snarare är tvärt om, det är inte för mycket EU utan för lite EU. Hade EU haft ett bra system så hade det gått att lösa mycket bättre. Och att Sverige har tagit emot många asylsökande och haft dålig integration beror inte på EU, utan igen beror det på vår regering. Tror knappast det hade gått att lösa bättre utan EU. Det det ut som någon region din saknar ett samarbete som EU verkar klara av att samordna det bättre?

Eller du anser kanske att EUs haveri borde lösas med att mer makt ska flyttas till EU?

Ja, så ser det ut när man samarbetar, ibland får rikare delar vara med att betala lite mer för kalaset. O andra sidan får vi där igenom också mer inflytande.

Om vi talar om att de rika får vara med och stötta andra, har du samma inställning till NATO? Att USA inte borde bidra till Europas försvar? Eller är våra pengar till PIGS-länderna ett specialfall?

1 gillning