Arbetsgivare tvingar tillbaka mig till kontoret som systemutvecklare

Jobbar man globalt är det måttligt med irl oavsett.

2 gillningar

Exakt. Min chef i ett annat land skiter i om jag åker och sätter mig på ett kontor för att lösa problem med kollegor från ett tredje och fjärde land.

3 gillningar

Jo såklart men det var inte det jag svarade på utan din kommentar på att umgås med kollegorna på lunchen.

Det är nog inte det vanligaste att folk jobbar globalt, men jag antar att vi alla ser världen ur vår egen synvinkel. Ska man diskutera svensk arbetsmarknad så är det nog mindre relevant dock.

2 gillningar

Jag jobbar på ett av Sveriges största företag och arbetsgivare, väldigt många jobbar globalt.

Det stämmer nog att det inte är det vanligaste om man ser till hela arbetsmarknaden, men tillräckligt vanligt för att vara väldigt relevant.

3 gillningar

Det här tycker jag är det enda riktigt viktiga. Allt annat måste man förhandla om.

Om det inte står något annat i anställningsavtalet tycker jag att det självklara är att jobbet utförs på arbetsplatsen. (Förstår att det kan finnas branscher som fungerar annorlunda, men generellt tänker jag så.) Vill man jobba på något annat sätt måste man lösa det med arbetsgivaren eller byta arbetsgivare och då ha distansarbete med i anställningsavtalet.

Jag skulle aldrig ta en tjänst på en skola som sa att mina 45 timmar/vecka skulle vara inlagda på schemat och göras på arbetsplatsen men avtalet tillåter inte heller det så den situationen skulle inte kunna uppstå.

Jag skulle inte heller kunna tänka mig att jobba på “ett kontor” där man inte har sin egna arbetsplats utan får ta vilken lediga plats man vill när man kommer till jobbet. Då skulle jag jobba någon annanstans och det är lika med möjligheterna till distansarbete, jag skulle inte jobba på ett ställe där reglerna inte passar mig.

2 gillningar

Värdefullt att försöka få se så mkt som möjligt av arbetsplats och kollegor innan man förhandlar lön. Risk att man missar ngt.

1 gillning

Hej! Jag såg att du verkar ha bra koll på teknikbranschen. Vad tror du om att läsa en master i informatik med inriktning mot AI?

Jag har ingen tidigare utbildning i informatik, utan en examen inom ett annat område, men är ändå behörig att söka programmet.

Jaha, en vecka kvar till alla ska vara tillbaka på 100%.Ser verkligen inte fram mot detta.

Som någon skrev - har det varit så i 25 år att man fått jobba hemifrån? Näe, men sen covid bröt ut, dvs senaste 5 1/2 åren. Det är en femtedel av dessa 25 år. Och en rätt liten andel av de som jobbar på Scania tror jag varit där 25 år. För rätt många är det nog hela eller den större delen de jobbat där som de kunnat jobba hemifrån. Eftersom jobbannonser har talat om detta som en fördel, är det nog många som börjat jobba så jä-la långt bort från sthlm bara för ATT det gått att jobba hemifrån. Under dessa dryga 5 år har dessutom det blivit dyrare att bilpendla, och antalet personer per “byggnad” har ökat enormt. Att tvinga tillbaka alla på så kort varsel är ungefär som att halvera antalet vagnar i tunnelbanan och tro det kommer funka. Säkert var det färre vagnar när stockholms befolkning var mindre.

Det ska bli väldigt spännande se hur det blir, om folk lyckas bli av med bilen, hitta nånstans att sitta, slippa köa till lunchresturangen osv.

Och hur många som har barn på dagis, hunddagis, långa resor, köer osv som kommer byta jobb. Jag tror nästan ingen bytt jobb under sommaren, det kommer nog senare. Om marknaden är bra nog för att hitta nya jobb…

Scania (Traton) har varit en jättebra arbetsgivare, men är inte längde den stabila arbetsgivaren som aldrig sagt upp folk. Det är inte längre södertäljes villaboende som jobbar som tjänstemän på Scania. Det är inte som för 10 år sen då alla hade eget skrivbord och det fortfarande fanns parkering på några minuters promenad från kontoret, än mindre som för 25 år sen, när många tjänstemän hade eget kontor, riktig förmånsbil, gott om parkeringar.

Scania nu har sparkat folk (om än ekonomi och marknad änsålänge) så tryggheten är inte samma. Förmånsbilar är borta (bara kvar oförmånliga “personalbilar”). Det är trångt och tråkiga lokaler, långt från Stockholm med dåligt med parkering. Köerna in till södertälje är i klass med Essingeleden på mornar och eftermiddagar.

Helt enkelt, man behöver attrahera folk från Stockholm, Södertälje har inte nog med utbildade ingenjörer. Men det är svårt när man som alltid har lägre lön än för jobb i Stockholm, på det en ohuman pendling. Jag vet faktiskt inte varför jag jobbar kvar. Men, kanske viker ledningen ned sig och förstår att detta inte kommer flyga. Och man får fortsätta jobba hemifrån. Då är det OK med lite lägre lön än motsvarande jobb “i stan”.

6 gillningar

Jag håller helt med. Förutsättningarna har förändrats och många har planerat sina liv utifrån att distansarbete fungerat i över fem år.

Miljöaspekten glöms också ofta bort. Färre pendlingsresor innebär lägre utsläpp och mindre köer. Ta någon som bor i Åkers Styckebruk. Kollektivt blir det buss till Läggesta, tåg till Södertälje Syd och sedan ytterligare en anslutning till Scania. Det är så krångligt att många väljer bilen i stället. Jobbar man hemifrån några dagar i veckan försvinner de bilresorna helt, vilket är en tydlig miljövinst.

Dessutom blir det mindre trängsel för dem som faktiskt behöver vara på plats. Jag har svårt att se hur tusentals extra bilresor varje vecka skulle gynna vare sig miljön, medarbetarna eller Scania.

En reflektion, varför vill man bo i sthlm med “Södertälje-lön” om alternativ finns? Det omvända låter ju för de flesta bättre. Jobba mot sthlm till en bättre lön men bo någon annanstans.

Bor man i sthlm skulle jag vilja ha lön därefter också.

Om man tar mig själv, så är det ju för att livet inte sett lika ut alltid.
När jag fick barn ville jag inte byta mitt i föräldraledigheter mm då Scania ändå har bra villkor gällande det. Jag har haft bra chefer och en OK lön.
Strax efter kom Covid och distansarbete. Plus att jag har tyckt arbetsuppgifter kul.
Men, jag har inte flyttat. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo i Södertälje. Utan barn skulle jag kunna tänka mig bo lantligt, men just nu vill jag inte det.

För många andra kan det nog vara så att man BÖRJAT när detta var på plats. Många har sagt att “detta kan de aldrig backa på” pga att man då kommer ha jäkligt mycket svårare att rekrytera och behålla kompetent personal. Man har ju tryckt på i annonser “hybrid” - samt att det finns egen buss från Stockholm. Så företaget är nog 100% medvetet om att man måste försöka locka folk från Stockholm.

Som jag sagt, förut befolkades Södertälje i större andel av vanliga tjänstemän som i många fall flyttat dit. Eller att de som var teknikintresserade pluggade vidare och flyttade “hem” till Södertälje. Man ska också tänka på att för 20 år sen så var långt ifrån alla högskoleutbildade. Men det är nog mer eller mindre ett krav nu.

Nu är det svårt att få en akademiker-familj som inte härstammar från Södertälje att flytta dit. Skolor, klimat, kriminalitet gör att många drar sig för det. Däremot finns många som vill bo i mindre samhällen söderut, Trosa, Järna eller till och med Nyköping. Men de räcker inte för den arbetsstyrka som krävs.

Men frågan är relevant. Varför jobbar man kvar till en lägre lön, om man måste pendla ut till Södertälje, inte få nånstans att stå med bilen, trånga och i många fall ganska omoderna kontor.
Och det är väl det vi får se närmsta året. När 100% ska pendla, och inte kan jobba hemifrån.

1 gillning

Du kan väl ställa samma fråga om i princip alla liknande orter med en enda dominerande arbetsgivare i en bransch som många ser som ”sin” nisch.

Jag tycker TS ordval i rubriken säger det mesta. ”Tvinga”. Om man har alternativ behöver man aldrig uppleva sig tvingad till någonting.

1 gillning

Många som kommer söka nya jobb om jag läser mellan raderna på flera inlägg.

Varken köper eller gillar de där argumentet. Arbetsgivaren har otroligt svårt att driva företaget i den riktning de vill genom att större delen av de anställda är utspridda i sin hem, istället för att faktistk vara på arbetsplatsen.

Utöver det så kan man inte bo i låt säga Västerås, ta ett jobb i centrala Stockholm, och sen tycka att det är företagets problem att du har lång pendling. Pendligen är arbetstagarens problem. Bara det faktum att de flesta endast är på kontoret 3 dagar i veckan är en enorm “förbättring” mot de 5 dagar i veckan som i stort sett gällde överallt innan pandemin.

Nä, om man inte faktiskt har en uppgörelse med arbetsgivaren som innebär mindre tid på kontoret, så får man helt enkelt infinna sig.

3 gillningar

Det är klart att arbetsgivaren får bestämma hur de vill driva verksamheten, men då får man också acceptera att anställda värderar om kravet faktiskt skapar motsvarande nytta.

Mitt argument är inte att pendlingen juridiskt eller formellt är arbetsgivarens problem. Poängen är att kontorskravet har en verklig kostnad för arbetstagaren i tid, pengar, stress och sämre balans i livet. Det påverkar hur attraktiv arbetsgivaren är och hur länge folk vill stanna.

Dessutom förutsätter argumentet att närvaro automatiskt innebär bättre samarbete. I praktiken pendlar många in för att sitta utspridda, leta skrivbord och ändå ha möten i Teams med kollegor på andra våningar eller orter. Då har man tagit hela kostnaden av pendlingen utan att få den påstådda vinsten.

Behöver ett team faktiskt samlas för workshops, planering eller problemlösning är det rimligt. Men generella närvarokrav bara för att ”vara på arbetsplatsen” är något annat. Arbetsgivaren får kräva det, men arbetstagaren får fortfarande tycka att det är ineffektivt och välja arbetsgivare därefter.

7 gillningar

Scania är väl fullt med konsulter för att man inte lyckas attrahera talang inom tech? De bör göra som Ericsson och flytta tech till stan.. helt ok att vara på tcentralen eller 5-10min promenad ifrån, därefter behöver man sticka ut för att vara värd mödan :rofl:

1 gillning

Scania har kanske det.
Många andra arbetsplatser också.
Men om man nu konkurrerar med en global arbetsmarknad om spetskompetens som kan välja och vraka bland erbjudanden, så är det svårt att driva företaget i den riktning man vill om man inte ens lyckas attrahera eller behålla talangerna.

Min arbetsgivare, globalt börsnoterat bolag med både mjukvara, hårdvara, service och en salig blandning tjänster, har erbjudit 100% remote-anställning och flexroller sedan långt innan covid. Jag har inte varit på ”kontoret” på 5-6 år, däremot har jag resor och en del möten på andra sajter. Mitt team är globalt och jag kan jobba från vilken plats som helst bara det finns bra internet och nära till en internationell flygplats.
Jag har sett hur konkurrerande bolag kört fullt return to office, och ganska omgående fått problem likt de som diskuteras i tråden. Folk vill inte. De bästa kan välja att byta arbetsgivare.

1 gillning

I detta fall ligger ju Södertälje så nära Stockholm. Tidigare hade man två stora arbetsgivare. För tjänstemän tror jag Astra krympt rejält.

Om man åker åt andra håll från Stockholm, så kommer man till ställen utan stora arbetsgivare där jag tror folk vill bo. Stäket (Kungsängen, Bro osv), Värmdö, Åkersberga.
Åker man lite till norrut kommer man till Uppsala som är en riktig stad.

Just Södertälje har ingen stor dragningskraft (längre) på nybakade akademiker, annat än om man brinner för fordonsindustrin. Jag tror att om man går tillbaka 50 år så var Södertälje en hyfsat trevlig “bruksort” man gärna bodde, billigt, tryggt och bra - nära till natur och nära till Stockholm. Fortfarande är Rönninge och Tullinge rätt attraktiva tror jag. Men många av de andra förorterna efter Huddinge är inte så attraktiva, och har man passerat Södertälje är det väldigt mycket “landet” och då hamnar man i att båda i ett förhållande måste jobba på Scania, eller får en väldigt lång pendling in till Sthlm.

Men jag håller med att det är en “nisch”. Så det kommer alltid finnas folk som är villiga att pendla för att få jobba med just det som de kan eller gillar.

Hittade tjänster som visar restid från olika ställen. Rätt intressant. Just Södertälje får rätt bra tider pga att det går “snabbtåg”, de är dock rätt dyra och går oregelbundna tider, så jag är osäker på hur denna tjänst räknar dem. Isomap — Restidsanalys Stockholm

Men det är nåt att tänka på när man letar jobb.

En till liknande tjänst.
Bo nära jobbet — hitta var du kan bo utifrån din arbetsplats Tid från TC

Bo nära jobbet — hitta var du kan bo utifrån din arbetsplats Var man kan bo för 60 min till Scania tekniskt centrum…

Man ser ju tydligt hur områdena med tåg krymper på denna när man kommer längre ut på linjerna. Om man dessutom bor i en förort på en annan linje så blir det ju ännu värre.

Så, man kan ju snabbt konstatera att om man inte jobbar och bor på samma pendeltågslinje (eller utmed en stor väg, typ E4, E18, så bör man antingen bo i stan, eller jobba i stan. Att jobba i tex Södertälje suger pendlingsmässigt rejält.

2 gillningar