Det är ju fler än ett bolag som har gjort om till aktivitetsbaserat kontor. Sen passade företagen på att minska antalet platser och det gör att alla får inte plats samtidigt. Om det händer mig så åker jag bara hem =P
Hur det var före 2020…. Ja, alltså då var det nog färre anställda för då hade “nästan” alla eget skrivbord. De som jobbade på inköp hade inte fasta skrivbord och klagade på detta då, å andra sidan är många där ute och reser så finns en viss logik att det inte behövs till alla. Är man huvudsakligen utvecklare så sitter man ju större delen av dagen vid sin dator.
Går man tillbaka till 90-talet så hade folk eget rum man fick röka på. Tror jag. Och går man till baka till 50-talet så bodde troligen nästan alla i Södertälje. Och nån överingenjör var civilingenjör, resten var troligen gymnasieingenjörer som satt och ritade på ritbord.
Nu är det 2026, det finns bara plats för 50-70% på kontoret. Många bor i Stockholm.
Så, visst, man kan byta jobb till nåt annat. Det som jag tycker är så konstigt är hur ledningen kan tycka detta är en bra ide. En teori kan ju vara att man faktiskt inte vill ha kvar folk, att man hellre låter andra göra jobbet.
Och ja, det är inte som att flytta till bredvid en nattklubb, iallafall inte för alla de som börjat efter 2020. Nu tillhör inte jag den gruppen, men innan 2020 så tänkte jag bra många gånger att jag skulle överväga att söka nytt jobb.
Kanske löser allt sig själv, då konkurrensen från AI samt från kinesiska tillverkare är jättetuff, och ägaren, VW, går rätt dåligt… Så det blir varsel på riktigt…
Ja det är nog tyvärr inte mycket att göra åt. Är samma sak på Volvo i Göteborg.
Om man inte tycker om det som arbetsgivaren anvisar, så byter man givetvis jobb. Man håller inte på och skriver inlägg om att arbetsgivaren är dum i huvudet.
Det går ypperligt att göra både och. Lämpligen i rätt ordning.
Nej, om en normal person inte tycker om arbetsplatsen eller dess regler så lämnar man bara tyst och går vidare. Man skriver inte skit på diverse forum.
Om man nu ska skriva skit, så gör man det när man har ett nytt jobb. Det har givetvis den här personen inte, vilket jag förstår till fullo,
Varför inte?
Det var intressant att läsa, både om Södertäljes allmänna förfall och som varning. Jag har blivit tillfrågad om ett gig i Södertälje och funderade på hur illa det skulle vara att åka dit tre ggr i veckan.
En normal person som i övrigt trivs på arbetsplatsen försöker rimligen påverka det som går för att slippa byta jobb. Men det är klart, vi är i Sverige där de flesta är konflikträdda och hellre knyter näven i fickan än säger vad man tycker.
Den som har ens den minsta erfarenhet av människor torde veta att det är fullt normalt att gnälla i stället för att förändra sin situation. Särskilt vanligt är det när förändringen upplevs som jobbig.
Jag antar du menar att jag inte är normal? Jag tror det är viktigt att både för sig själv resonera om detta, samt lyfta debatten. Det är även bra för andra som överväger börja på ett företag att läsa om hur det hanteras. Det är som att många tror att det är bra att inte diskutera sin lön med sina kollegor. Jag tror det är jättebra att vara öppen med lön, villkor, hur en arbetsgivare funkar. Man ska inte prata skit om en arbetsgivare, men att vara kritisk eller tala objektivt bör vara ok. Jag tror inte jag har gjort något övertramp här, men räknar ändå med att vara anonym.
Scania som arbetsgivare har varit bra, det finns väldigt många goda sidor.Jag trivs med arbetsuppgifter mm, men placeringen på kontoret är inte bra. Det är inget hemligt, och som många skrivit en av de starkaste anledningarna att inte börja på, eller att sluta på Scania. Det är något som pratats om hela tiden jag jobbat här.
Att Södertälje år efter år blivit sämre, och väldigt få “flyttar till jobbet” är ett faktum. Däremot flyttar folk till Tullinge, Rönninge, Trosa osv. Men Södertäljes förfall har helt klart betydelse för hur man ser på att jobba där eller bo i angränsande orter.
Att VW har en tuff period, där man pratar om uppsägningar av 100-tusentals personer är också ingen hemlighet.
Diskussionen att Scania / Traton gör detta för att naturligt minska på anställda ställdes till presschefen samma vecka som detta presenterades, dock viftade han bara klumpigt bort det.
Min kritik är hur detta har hanterats, att man utan att först säkra upp att parkeringar och kontorsplatser finns, samt med ett par veckor (minus semester) varsel inför detta. Det är vad jag förstår ett klassisk taktik när man har ett obekvämt beslut man vill slippa förklara eller att det ska bli diskussion om. Meddela innan semester och hoppas att folk lugnat sig efter semestern.
Tyvärr har den “riktiga ledningen” (dvs inte presschefen) inte gått ut och förklarar bakgrund och hur detta praktiskt ska lösas, mer än ett mycket vagt brev till oss anställda. Kanske finns planer och förklaringar vi inte fått.
Det är också motsägelsefull då man under flera år skickat signaler, i anställningsannonser och genom att tex bygga “hubbar” vid tex Sergels Torg, att man vill anpassa sig för att öppna upp för att även boende i Stockholm med mindre barn ska kunna jobba här.
Innan 2020 var situationen ganska tuff och kritiken att parkeringar saknades var återkommande. Många satt i baracker och man jobbade redan då med att införa flexibla kontor.
Jag tycker det är bra att debatt finns i lokaltidning, Ny Teknik osv, på forum etc. Scania / Traton är en av Sveriges större arbetsgivare.
Med lite tur så tar man sitt förnuft till fånga, bygger ut hubbar och justerar så att man kan jobba hemma 1-2 dagar per vecka samt på hubbar 1-2 dagar per vecka. Att åka till Södertälje 2 dagar per vecka verkar många kunna acceptera, likaså att “bara” få jobba hemma 1-2 dagar är också nåt som går att acceptera. Då blir också kapaciteten på kontor och parkeringar hanterbar.
Mest sannolikt tror jag blir att man grusar upp nån mer parkering och knör in fler skrivbord, försöker se till att folk kommer in minst 3-4 dagar i veckan men inser att det i praktiken inte går tvinga in folk om det inte finns nånstans att parkera eller sitta.
Alternativt så jobbar man stenhårt på att bygga ut kontor (inte bara knö in fler skrivbord) och bygga p-garage nära kontoren (inte grusa upp nån öde yta 2km från kontoren). Detta alternativ är i praktiken “ok” och innebär en återgång till hur det var några år innan 2020.
Det sista alternativet är att man inte bygger ut, håller hårt på 5 dagar och vi anställda får dålig arbetsmiljö och jobbig pendling. Då tror jag många kommer sluta.
Scania är inte ensamma att göra denna förändring, men skillnaden är som sagt att de ligger så till att pendlingen dit tar för många 40 minuter mer än till många andra arbetsgivare. Jag tror denna debatt är bra för de som överväger att jobba på Scania. Jag tror faktiskt den är bra för Scania själva, om de nu läser på forum. Att man inte lever i tron att folk kommer vallfärda till Södertälje för jobb på Scania. Jag hoppas att Scania anpassar sig för framtiden och blir kvar, och inte möter samma öde som SAAB personbilar. Att man gör sig till en attraktiv arbetsgivare. Det beslut som togs map RTO tror jag inte går i den riktningen.
Hur skulle du göra om det var ditt företag?
För att svara på Paretos fråga, ja, om jag drev eget företag skulle jag nog inte gilla att alla som rättighet fick jobba hemma 5 dagar i veckan.
Men, om jag hade ett företag som låg dåligt till, hade löner under snittet och såg att folk levererade så skulle jag absolut se det som en bra kompromiss att tillåta distans om jag då kunna anställa bra folk trots lön och dåligt läge.
Framförallt, om man i avtalet inte har hybrid/distans inskrivet, så skulle jag säga att närmaste chef är den som bestämmer andelen distansarbete som är lämpligt, beroende på tjänst, situation, prestation osv. Om individen eller gruppen inte lyckas leverera det som förväntas, eller man tar in nya som behöver stöd på plats så kan man ta denna diskussion med sina medarbetare. Det kräver mer av chefen. Men det är inte orimligt.
Det finns en anledning att företag väljer centrala lägen, har förmåner och högre löner än snittet. Om man inte har detta måste man kompensera med annat. Jag har hört folk som överväger sluta när arbetsgivare flyttar från innerstan till mindre centralt som Solna, Sundbyberg, Värtahamnen osv. Företag med “sämre lägen” överväger flytta, just nu är det väl Ericsson och SAAB som är aktuella att flytta från Järfälla och Kista? Man kan ju ha tur att ett företag en bit från stan har tillräcklig rekryteringsbas lokalt, och nackdelen blir en fördel. För de som bor i Järfälla är det positivt att SAAB ligger “off”. Men för alla andra är den en nackdel. Nu när SAAB expanderar antar jag att de inser att de inte kan få kvalificerat folk att pendla ut till Järfälla och därför öppnar bättre belägna kontor?
Förlåt om du skrivit det innan, men vad jobbar du som?
Det är ju exakt sådant som skiljer Sverige från andra hierarkiska länder som Indien. Då vågar ju inte fotfolket säga något eftersom de resonerar som du. Varför skulle jag säga något? Bättre att lämna. Det är som en relation. Om partnern är dålig i sängen som säger man inget till personen i fråga, utan bara lämnar för nästa. ![]()
Ericsson gjorde väl samma sak när dom fortfarande hade fabriker i Sverige. Inte med distans men att svälta ut personalen och antagligen hoppas på naturlig minskning.
Ja det vill jag minnas, och köpte ut personer som var nära pension eller missnöjda hyfsat billigt.
Billigt vet jag inte, Ericsson var det generösaste bolaget jag känner till för vanliga knegare. Farsan gick i pension när han var 57, dom erbjöd alla att gå i förtid då i olika omgångar. Fritt fram att jobba hos andra efteråt och 100% avsättning till pension till 65.
Jag fick avgångsvederlag även fast jag inte ens hann börja när dom la ner fabriken pga att jag skrivit på. Men detta gällde när man slutade, annars kändes det mest som dom ville bli av med alla fabriker. Många vändor erbjöd dom 1-1,5 årslön om du slutade, vilket väldigt många duktiga gjorde och kvar blev ja..
Blir ju nästan en parodiskt smal tråd detta då de fokuserar på systemutvecklare som kan göra sitt jobb på distans och bor i Stockholms innerstad.
Det finns ju andra delar av Sverige där inte Värtahamnen anses extremt perifier, ja där inte ens Södertälje anses ligga bortom all ära och redlighet.
Fast vad gäller arbetsgivare som flyttar får man väl anta att det i regel är en försämring för merparten av de anställda, som ju valt att ta jobb på den tidigare arbetsplatsen – alldeles oaktat att Stockholms innerstad är tämligen perifert för oss som bor en dagsfärd bort och inte valt att arbeta där. Men rimligtvis är arbetsgivaren medveten om detta och väger det mot de fördelar en flytt medför.
Förlåt om du skrivit det innan, men vad jobbar du som?
Jag går inte in i det i detalj då jag vill vara anonym, men som ingenjör med mjukvara. Kanske inte exakt “systemutvecklare”, samtidigt vet jag inte vad som ingår i det heller.
Blir ju nästan en parodiskt smal tråd detta då de fokuserar på systemutvecklare som kan göra sitt jobb på distans och bor i Stockholms innerstad.
Det finns ju andra delar av Sverige där inte Värtahamnen anses extremt perifier, ja där inte ens Södertälje anses ligga bortom all ära och redlighet.
Samtidigt, det är nog tillämpbart på väldigt många företag som vill få tillbaka folk på kontoret.
I Stockholm finns mer alternativa jobb, på andra platser kan antalet arbetsgivare vara färre. Men situationen att pendla in till ett kontor som inte är byggt för att 100% ska vara inne är ett generellt problem.
Om kontoret ligger väldigt bra till underlättar det givetvis, även om det ändå kan innebära (framförallt om man själv bor “långt bort”) att det kan stjäla mycket tid, som om man 90% av tiden sitter framför datorn i någon “utvecklingsmiljö”, eller med teams / mail lika bra kan göras hemifrån.
Däremot har jag full förståelse för att man då och då behöver ses IRL, om det är en vecka per månad, en dag per vecka, eller flera dagar per vecka är nog beroende på företag och individ.
När teamen man jobbar i är globala, sitter i flera länder och kontinenter, företaget inte är löneledande och ligger rätt dåligt till, det redan innan saknas parkering och arbetsplatser och med många som bor så att Stockholms innerstad är betydligt enklare att ta sig till, blir det extra provocerande att kräva att alla ska in. När det dessutom funkat bra på distans uttalat både från medarbetare och chefer blir det rätt obegripligt.
Och lik förbaskat kontamineras tråden ändock av svar och åsikter från folk som, vad det verkar, aldrig jobbat med varken systemutveckling, distansjobb, eller bor i Stockholm. Det är ganska naturligt. Däremot är det ju klädsamt om man någon gång sett ett kontor eller förstår hur det funkar att jobba hemifrån. Många här verkar tro att de enda redbara jobben är sådana som kräver att man blir svettig och skitig samt stämplar in kl 0700.