Jag antar du menar att jag inte är normal? Jag tror det är viktigt att både för sig själv resonera om detta, samt lyfta debatten. Det är även bra för andra som överväger börja på ett företag att läsa om hur det hanteras. Det är som att många tror att det är bra att inte diskutera sin lön med sina kollegor. Jag tror det är jättebra att vara öppen med lön, villkor, hur en arbetsgivare funkar. Man ska inte prata skit om en arbetsgivare, men att vara kritisk eller tala objektivt bör vara ok. Jag tror inte jag har gjort något övertramp här, men räknar ändå med att vara anonym.
Scania som arbetsgivare har varit bra, det finns väldigt många goda sidor.Jag trivs med arbetsuppgifter mm, men placeringen på kontoret är inte bra. Det är inget hemligt, och som många skrivit en av de starkaste anledningarna att inte börja på, eller att sluta på Scania. Det är något som pratats om hela tiden jag jobbat här.
Att Södertälje år efter år blivit sämre, och väldigt få “flyttar till jobbet” är ett faktum. Däremot flyttar folk till Tullinge, Rönninge, Trosa osv. Men Södertäljes förfall har helt klart betydelse för hur man ser på att jobba där eller bo i angränsande orter.
Att VW har en tuff period, där man pratar om uppsägningar av 100-tusentals personer är också ingen hemlighet.
Diskussionen att Scania / Traton gör detta för att naturligt minska på anställda ställdes till presschefen samma vecka som detta presenterades, dock viftade han bara klumpigt bort det.
Min kritik är hur detta har hanterats, att man utan att först säkra upp att parkeringar och kontorsplatser finns, samt med ett par veckor (minus semester) varsel inför detta. Det är vad jag förstår ett klassisk taktik när man har ett obekvämt beslut man vill slippa förklara eller att det ska bli diskussion om. Meddela innan semester och hoppas att folk lugnat sig efter semestern.
Tyvärr har den “riktiga ledningen” (dvs inte presschefen) inte gått ut och förklarar bakgrund och hur detta praktiskt ska lösas, mer än ett mycket vagt brev till oss anställda. Kanske finns planer och förklaringar vi inte fått.
Det är också motsägelsefull då man under flera år skickat signaler, i anställningsannonser och genom att tex bygga “hubbar” vid tex Sergels Torg, att man vill anpassa sig för att öppna upp för att även boende i Stockholm med mindre barn ska kunna jobba här.
Innan 2020 var situationen ganska tuff och kritiken att parkeringar saknades var återkommande. Många satt i baracker och man jobbade redan då med att införa flexibla kontor.
Jag tycker det är bra att debatt finns i lokaltidning, Ny Teknik osv, på forum etc. Scania / Traton är en av Sveriges större arbetsgivare.
Med lite tur så tar man sitt förnuft till fånga, bygger ut hubbar och justerar så att man kan jobba hemma 1-2 dagar per vecka samt på hubbar 1-2 dagar per vecka. Att åka till Södertälje 2 dagar per vecka verkar många kunna acceptera, likaså att “bara” få jobba hemma 1-2 dagar är också nåt som går att acceptera. Då blir också kapaciteten på kontor och parkeringar hanterbar.
Mest sannolikt tror jag blir att man grusar upp nån mer parkering och knör in fler skrivbord, försöker se till att folk kommer in minst 3-4 dagar i veckan men inser att det i praktiken inte går tvinga in folk om det inte finns nånstans att parkera eller sitta.
Alternativt så jobbar man stenhårt på att bygga ut kontor (inte bara knö in fler skrivbord) och bygga p-garage nära kontoren (inte grusa upp nån öde yta 2km från kontoren). Detta alternativ är i praktiken “ok” och innebär en återgång till hur det var några år innan 2020.
Det sista alternativet är att man inte bygger ut, håller hårt på 5 dagar och vi anställda får dålig arbetsmiljö och jobbig pendling. Då tror jag många kommer sluta.
Scania är inte ensamma att göra denna förändring, men skillnaden är som sagt att de ligger så till att pendlingen dit tar för många 40 minuter mer än till många andra arbetsgivare. Jag tror denna debatt är bra för de som överväger att jobba på Scania. Jag tror faktiskt den är bra för Scania själva, om de nu läser på forum. Att man inte lever i tron att folk kommer vallfärda till Södertälje för jobb på Scania. Jag hoppas att Scania anpassar sig för framtiden och blir kvar, och inte möter samma öde som SAAB personbilar. Att man gör sig till en attraktiv arbetsgivare. Det beslut som togs map RTO tror jag inte går i den riktningen.