Arbetskris & livskris!

Exakt du har rätt, tyvärr är nog sambon av de senaste slaget och vågar inte förändringar eller chanser. Därav haft samma jobb så pass många år… man nöjer sig och tror inte de går att göra något åt saken… men svaret är ju något helt annat. De går man måste bara veta ungefär vad :slight_smile:

2 gillningar

Jag vet att läsa klart är en ganska logiskt sak att tänka sig som en lösning. Dels känns sjuksköterska inte helt rätt så därför hoppade jag av i samband med barn. Visst ger de en mer möjligheter därför jag önskade läsa det…

Men jag kan inte hoppa på en två årig utbildning just nu, måste finnas en annan lösning ett tag framöver som ändå gör att man tar sig framåt. Att leva som student utan stabilitet i ekonomin just nu känns för stressig, vi önskar även som sagt att flytta från nuvarande ort och få ett hyffsat stabilt hem för familjen .

Men jag tanken slår mig att det kanske är att läsa klart som ändå är svaret ?!?!

2 gillningar

okonventionella metoder och sätt, berätta gärna mer hur du tänker?

Orten i sig handlar om ganska mkt, vi bor i en stad i förfall och har aldrig trivts här. Det är en liten stad och kontakter och namn spelar stor roll. Jobben som kommer ut är väldigt lika, de flesta ren industri. Huspriserna är orimligt höga då företag köper upp bostäder till anställda

Skolan är i också förfall, så får barnens framtid vill vi också vidare.

1 gillning

Tänk orsak och verkan. Fundera på vad ni vill ha för utfall och vilka handlingar och val som kommer ge det.

Distansera er själva från tankarna då det för med sig massa rädslor och ”orsaker ” till varför det inte kommer fungera för er etc etc. Det kommer fungera. Kan det bli/vara lite bökigt och stressigt? Ja men livet nu verkar ju inte vara fritt från de där delarna heller!? Att vara i en process mot något man ser fram emot eller tycker om brukar också dämpa upplevelsen av allt sådant. Framförallt gentemot att leva i en stagnerade situation man inte trivs med.

Vi gör livet alldeles för krångligt och svårt pga av de där känslorna.

Vad kan en person som inte trivs med sitt arbete göra? Vad kan en person som vill ha högre lön göra? Det är inga svåra frågor!

1 gillning

Du har rätt.

Väldigt rätt.

Jag vet faktiskt inte. Jag vet inte alls. De enda jag vet är att den livssituation som är nu är inget jag vill ha för mig och min familj.

Visst vet man en hel del saker, men var och hur detta ska ske … de vet jag inte.

Du uppfattar rätt.

Och ja att läsa vidare på utbildningen är iaf ett svar . Ett logiskt sådant. Men de tillför också en del oro, frågetecken och stress under tiden.

2 gillningar

Helt klart. Wow. Ja alltså verkligen, man snär in sig i övertänkande och tillslut tror man att en sitter fast. Det är kört. Att leva i något som man ej trivs i och med en lön månad till månad kanske gör nått med en tillslut. Hopplösheten och ögonbindeln sitter hårt åt, man tror att det är kört och ser inte vägen ut.

2 gillningar

Att ha jobb och söka nytt är en enorm fördel, så börja där. Själv arbetade jag inom service tidigare. Det nya jobbet var inom en helt annan bransch. Efter tre år bytte jag arbetsgivare igen trots att min chef erbjöd sig att höja lönen ordentligt. Trivs otroligt bra på min nuvarande arbetsplats och är otroligt tacksam att jag vågade ta steget.

När det gäller sparandet så började det hos kronofogden med skulder. När man är på botten så var vägen given, uppåt!

Jag lovade mig själv att aldrig vara i skuld igen. Det började som sagt ganska smått med ca 2000/månad samt att jag betalade av alla skulder inkl. studielån.

Sen bytte jag till en mindre lägenhet och skalade bort allt onödigt i mitt liv. Idag är jag mer disciplinerad och långsiktig i mina beslut.

Köpte min första bil för 4 år sen, helt ny, kontant.

Har även köpt 2 tomter, en i fjällen och en på västkusten, kontant. Kommer att bygga när jag har tid och råd, vilket enligt mina beräkninga blir när jag slutar jobba :grinning_face:

Jag vet att du kommer lyckas för jag har precis gjort den resan och det går snabbare än du tror.

Bestäm dig och var disciplinerad, i början är det segt men med tiden växer tillgångarna ganska snabbt.

Har aldrig snålat på något, jag köper alltid bra kvalité och är på 3-4 utlandsresor/år. Däremot köper jag ingen skit, lockas inte av det senaste och har framförallt en budget.

Kör på bara!

2 gillningar

Inte så lätt, men ni har inte funderat på byta miljö?

Låter som det är dags att släppa taget om comfortzonen och utmana er men något nytt.

Eller var tacksam för det du har.

Svenska kraftnät jobbar också inom service och söker folk precis hela tiden, allt inom skola är högt eftertraktat i Stockholm. Be din man söka där, vet ej hur det ser ut med pendlings möjligheter men jag skulle köra på det kortet.

Informationssäkerhet är halv-psykologi så du kan räkna till dig där om du studerar vidare, ingångslönen för en 25åring är 50-60k/m för statliga aktörer.

Där skulle jag kika mer

1 gillning

Är det 33k netto eller brutto vi pratar om?

1 gillning

Låter verkligen som att du vill ha en förändring, tycker ändå det är ett bra första steg. Vilka ämnen är det som intresserar dig? du har läst psykologi? sjuksköterska? För min egen del så stämde MBTI personlighetstest väldigt bra för yrken jag kan tänkas vilja jobba med, kanske kan vara värt att testa (men ja kanske inte ta på för stort allvar :slight_smile: ). När du fyller 40 kan du dessutom få omställningsstöd.

Absolut är det en risk, men just i detta fall är gräset grönare för vart vi bor finns knappt gräsytor för barn att springa på :slight_smile: Så byte av ort är inte en flykt eller känslan av att bara vilja vara någon annanstans, utan ett absolut måste för oss. Därav förvirringen, då platsen ej är given utan min tanke är att arbete och planen med att förändra hela situationen med inkomstmöjligheter ja hela ekonomin ska vara det som hägrar. som får styra platsen. Men ja att studera klart sjuksköterska en dag kanske jag kommer göra, men jag tror det blir först när livet är en aning mer stabilt och vi har slått ner pålarna ett tag iallafall på en plats….. även osäkerheten kring yrket tar såklart emot, fanns en anledning jag hoppade av utbildningen.

jag tror det är svaret, byta miljö. ut ur comfotzone, vilket är den man fastnat i. Tyvärr påverkat av sambon som alltid levt i den, själv har jag alltid provat nytt tagit mig vidare och hoppat på nytt innan vi bildade familj..

tacksamhet är också ett fint råd :slight_smile:

Jag tror att den största utmaningen blir att hitta en plats på jorden där lönerna är högre utan att allt försvinner till boende och livsstils inflation.
Ni ligger lite under medianlönen, men bor också i norr där det är billigare att leve generellt.
Med ca 45.000kr netto i familjen så bör det finnas utrymme för aggressivt sparande till eget hus om det är målet.
Boende ~10.000kr
Övriga räkningar ~5.000kr
Mat ~8.000kr
Transport ~ 5.000kr
Hygien och kläder ~2.000kr
Sparande ~10.000kr

Rent krasst så saknar ni formell utbildning och erfarenhet för högavlönade jobb. Antingen så får man hoppa på en utbildning, starta eget eller acceptera slitsamma arbetsuppgifter och obekväma arbetstider. Dvs om man vill upp över medianen i lön.

Enklaste sättet för någon i Norr att få upp sin inkomst brukar väl vara att åka till gruvan och arbeta? Ta några hundår och bygg en bank för att sedan kunna gå vidare. Men det kommer med uppoffringar och det är något som ni måste ha samsyn kring i familjen.

3 gillningar

Tack för tipset, minns jag gjort liknande för längesedan. I slutändan handlar val om vad man är intresserad av och bygga ditåt. Men då min stagnation varat länge och man vill börja ta ett steg i rätt riktning som leder till bättre ekonomiska förutsättningar får man lätt tunnelseende och ser loppet som kört. Omställningsstöd ska jag också kolla upp.

Visst har du rätt i det, jag är medveten om att platsen på jorden med helt andra förutsättningar ej finns. Att det är billigare att leva i norr tycker jag inte stämmer, mycket är dyrare på grund av avstånden och utbuden. I gruvstäderna har även huspriser ökat på grund av bostadsbrist för företagen, där företag köper upp hus. Så du som barnfamilj kan buda mot ett företag. Men ja för att höja lönen måste man öka sin kompetens med utbildning, var det som var min ranke redan. Gruvan är en enkelväg till högre lön, mycket högre lön. Men att börja arbeta 5.skift med småbarn för att avverka hundår är inte min lösning tyvärr då jag vill kunna börja bygga mig en stabilare kunskap som kan leda till arbeten som är utvecklande vilket ett arbete i gruvan nog inte leder till mer än pengar i plånboken. Det är för mycket uppoffringar att ta i min ålder och situation just nu :slight_smile: Ser det som en konstgjord andning, att bara gå till en industri för det ger bättre inkomst för stunden men håller inte i längden.

Med 66k brutto så borde ni kunna spara. Ta reda på vart pengarna går. Om ni vill göra stor ommöblering i livet så hjälper det mycket att ha en sparad slant.

Det är svårt att rådge kring jobb då det är väldigt subjektivt. Om jobbet är en stor mental påfrestning utanför arbetstid och du inte kan rucka ditt mindset så borde du leta efter annat. Gräset är dock grönt på väldigt få ställen, man får nog alltid härda och bita ihop någonting. Att kunna jobba hemifrån är en stor fördel. Men jag har såklart inte din upplevelse så jag vet inte hur illa det är.

Det är viktigt att hänga med i sin löneutveckling och gå på lönesamtal och medarbetarsamtal. En procent eller en halv kan låta som lite lön för mödan, men det är ett steg varje år som blir mycket till slut.

2 gillningar

Hej igen :slight_smile:

Jag hör dig, men man bör se saker ur två perspektiv. Långsiktigt och kortsiktigt.

Om du kortsiktigt kan höja dina inkomster och sparkvot medan du arbetar mot dina långsiktiga mål så det att rekommendera. Det är väldigt lätt att saker blir svart eller vitt när man talar om mål och drömmar för hur livet skall se ut. Jag är några år äldre än er och min fru är i er ålder, vi har haft samma samtal kring att man är för gammal för vissa saker(obekväma arbetstider med småbarn). Det vi landade i var att dra ner på våra vardagliga utgifter för att min fru skulle kunna jobba mindre och på vardagar. Det fungerar för att jag har en bra inkomst, annars så hade vi fått ta det för vad det är och göra vissa uppoffringar.

Jag håller med dig om att det blir vissa utmaningar med det hela. Men om gruvbolaget köper upp bostäder för att kunna husera sina anställda. Då bör det ju finnas möjlighet för att få ta del av detta under en kortare period medans du/ni studerar på distans?

Oavsett hur ni väljer att gå vidare med att höja era löner så är min rekommendation att ni ser över era utgifter och gör en budget som är hållbar och tar er framåt mot era mål. Livsstilsinflation är väldigt lätt att fastna i när ni väl går upp i inkomster och helt plötsligt så är de extra 10.000kr netto som ni har inte sparade utan konsumerade. Jag har själv varit där och det var svårt att dra tillbaka utgifter, men väldigt lätt att skaffa dem för mig.

De senaste 9-10 åren så har jag lyckats hitta en bättre balans och haft en hållbar budget, som tillåter mig att dra runt privatekonomin, på en nettoinkomst runt 40 totalt, och spara. Både långsiktigt och kortsiktigt sparande. Det tog mig ungefär 4-5år av dessa att spara ihop till husköpet/gården som vi bor i nu. Det gjorde vi med löner som liknade era och i liknande situation. Nyckeln till att vi lyckades var inte att vi fick upp vår inkomst i familjen, det kom senare. Det var att vi minskade ner våra utgifter och fick till ett genomtänkt, aggressivt och kontrollerat sparande i 4-5år. Det kom med sina uppoffringar, men nu lever vi gott på 30.000kr netto och kan spara allt över detta varje månad. Lite till bil, lite till husbudget, lite till semester, lite till barnens framtid och en lite större post till pensionen.

Det var det som gick att kontrollera, så där låg vår första fokus.
Arbete och inkomst kan gå upp och ner. Man kan vara sjukt, föräldraledig eller arbetslös. Eller så får man en fin löneutveckling och nytt jobb. Men det ligger helt utanför min förmåga att kontrollera fullt. Så jag arbetar runt det osäkra och fokuserar på det som jag kan påverka varje dag. :slight_smile:

Jag hoppas att jag fått fram detta på rätt vis, jag vill verkligen att ni skall försöka utvecklas, både lönemässigt men också personligt. Jag vill bara att ni skall ta med er det att ni inte behöver vänta tills ni “lyckats”, för man vet aldrig hur livet ser ut för en innan man är där. :slight_smile:

Tack för utförliga svar, uppskattas! Ja du har sannerligen rätt, har nog aldrig tänkt så, utifrån de två perspektiven. Är nog ett problem som vi har, att just se saker ur ett långsiktig perspektiv. Tålamod och se belöningen längre fram. Då ingen av oss tjänar direkt bra så vore det mest rimligt att åtminstone en måste dra ner på bekvämligheten kring dagtids jobb utan övertid, jag börjar inse det.

Håller med kring om man tjänar mer så ökar konsumtionen och levnadssättet, har varit i Gruvan och jobbat monster skift i många år- vilket lett till att spendera mer. Därför är jag skeptisk till just den vägen, då det är en miljö som i mitt tycke blir för dålig och jag kompenserar upp det med resor osv.

Men idag ser jag på sparandet på ett helt annat sätt och inser att det är nyckeln till frihet istället. Jag intresserar mig för sparande, aggresivt sådant. Jag vill och är redo att göra budget och hålla den. Det kanske krävs mer kunkspa kring detta bara och i kombination med att få in mer varje månad…. sedan är det bara att hålla i och ut. MEN man vill ju även trivas under tiden och som du säger kontrollera där det går.

Vi kanske inte magiskt och snabbt kan hoppa till arbete med hög lön men vi kan börja någonstans och att höra att andra varit i samma situation, ger ju hopp även om det känns en aning hopplöst just nu då vi just kommit igång och jag vill se resultat med detsamma och se att det jag gör leder mig någonstans :slight_smile:

2 gillningar

Har du kollat upp omställningsstöd? Ger 80% av lönen under ett års studier

2 gillningar