Arv och överlåtelseförbud

Kanske bör tillägga här att den avlidnes vilja skall följas så långt det är praktiskt möjligt, lagligt, osv. Så visst, vissa begränsningar finns ju såklart. Men att göra något helt annat, mot den avlidnes vilja, är för mig helt uteslutet. (Laglott är ett exempel).

Japp båda våra föräldrar har företag med jurister inkopplade. Och jag tycker det är svårt att prata om det med dom eftersom att jag inte anser att det är min sak medans dom lever. När dom lever är det deras ensak och när dom inte gör det mer tycker jag dom ska respektera deras barns vilja på samma sätt som vi ska respektera deras. Är många principer som står mot varandra här märker jag. Kanske därför frågan är så svår.

Mvh
Fredrik

Överlåtelseförbud ställer till problem. Enskild egendom gör i princip samma sak fast på ett lättare sätt.

Överhuvudtaget skapar långtgående avtal och testamente ofta problem. Intentionerna kan vara de bästa men när det blir aktuellt har ofta förutsättningarna ändrats och då kan långa avtal bli en belastning istället, som egentligen ingen vill ha.

5 gillningar

Exakt håller med att jag skulle respektera deras vilja om dom kom med en önskan. Nu kommer dom med krav. Heter sista önskan inte sista krav kanske det jag vänder mig emot

Mvh
Fredrik

Lite det som är min poäng. Mycket kan hända på dom 40-60 åren vi ska förvalta arvet som ingen kan förutspå och då blir det lätt mer problem än det löser. Iaf så jag tänker

Mvh
Fredrik

Då tänker jag att juristerna bör ha kunnat ge dem olika alternativ och att detta är vad de önskar. Jag skulle då försöka få en förståelse för vad som är viktigt för dem och sen ta ställning till om du vill ta del av det. Betyder det att du har 4 syskon om det finns 5 arvtagare? Hur ser de på saken?

Man man inte se det som att de ställer motkrav på dig mot att du skall få ta över deras egendom när de går bort? Är det verkligen så orimligt? Återigen - om du inte går med på dessa motkrav så tacka nej.

På min sida är vi 3 arvvingar. På hennes sida 2 arvingar. Totalt värde på arvet kanske är 15-25 miljoner. Misstänker att arven är ganska lika i storlek.

På mina sida har arvet redan gått en generation och på hennes sida är det första generationen.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Det var ju exakt det jag gjorde. Erbjöd mig som sagt att gräva ett större hål åt dom…

Men då ville dom inte det häller helt plötsligt och diskussionen dog.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Jag förstår.
Men förhoppningsvis överväger de nu andra (eller inga) motkrav så då var det bara bra att du berättade vad du tyckte.

Jag vill också bara tillägga att jag inte alls är förespråkare av krångliga testamenten och krav på arvtagare. Det jag ifrågasätter är då man tar sig friheten att helt strunta i den avlidnes vilja och eventuella krav på arvtagare för att de ska få ta del av arvet.

1 gillning

Har era respektive föräldrar kokat ihop det här systemet tillsammans, eller har de kommit på samma sak på olika håll?

Ne dom har ingen större kontakt vad jag vet. Kommer från två olika delar av svearike samt verksamma i helt olika områden. Och tror det enbart handlar om omtanke men det blir snabbt tolitäriskt.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Du menar att både dina föräldrar och din frus föräldrar har oberoende av varandra kommit fram till samma lösning?

1 gillning

Som jag förstår saken ja. Och som sagt både jag och min fru har ordnad liv med god ekonomi så ser egentligen inte vart det kommer ifrån.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Ja, som andra sagt så blir ju ett överlåtelseförbud inte bara ett “skydd från varandra” det blir ju ett skydd mot er själva också.
Vad är det för fastigheter? Är det ens något som ni kan nyttja?

Är en mindre jordbruksfastighet och en sommarstuga på fruns sida. Och en sommarstuga samt 2 hus var av en ligger i stockholm på min sida.

Uppskattar värdet till 15-25 miljoner skulle jag tro.

Problemet är ju mer att dom kostar i underhåll och tid. Som vi kanske inte kommer ha råd med osv mycket kan som sagt hända på 40 år.

Och jag behöver inte skydd från någon. Är min mänskliga rättighet att ta dåliga beslut. Är inget som någon skall egenmäktigt skydda mig ifrån. Dom kan ju även ta dåliga beslut ska jag skydda dom från det?

Mvh
Fredrik

Kan inte alla berörda parter träffas och reda ut situationen? Det är ju ni arvingar som får bära konsekvenserna.

En annan sak, om du avstår arv och låter det gå vidare till dina barn direkt, kan man anse att det har passerat din generation då. Och att överlåtelseförbudet därmed inte längre är giltigt?

2 gillningar

Jag skulle tro att det enbart är jag som ser problemen just nu. Övriga minus min fru är nog inte så intresserade och jag tycker inte det är min sak att lägga mig i. Situationen är helt enkelt komplicerad eftersom att dom gör den komplicerad inte för att den egentligen är det.

Bådas föräldrar vill nog häldre att vi tar arvet än staten. Men bara på deras vilkor och jag anser inte att dom har rätt att ställa krav alls. Då får dom ge det till allmänna arvsfonden eller liknande istället. Men då kommer ju mina barn in i bilden som ställer till det i mina principer.

Gör inte överlåtelseförbudet det omöjligt?

Mvh
Fredrik

Lugna ner dig!

En klausul att arvet skall vara enskild egendom är oerhört vanligt. Mina föräldrar hade det mot oss barn och jag såg inget konstigt i detta. Jag och min fru har gjort likadant. Jag ser det tvärtom som en självklarhet.

I samband med överlåtelse mot vederlag är det också vanligt att det står: Gåvomotagaren får inte överlåta fastigheten utan medgivande från gåvogivarna. Den som har erhållit fastigheten har oftast fått den under marknadsvärdet. Då skulle det vara oerhört stötande mot övriga syskon om hen cashade hem direkt.

Ta’t lugt och börja med att be dina föräldrar om ursäkt.

1 gillning

Att du ser det som okej behöver ju inte betyda att jag gör det? Anser inte att jag har något att be om ursäkt för. Dom erbjöd en dum och dålig lösning och jag kom med än dålig lösning tillbaka.

Att det är vanligt gör det inte mer rätt enligt mig. Äktenskapet skall hedras jag har skyldigheter mot min fru och ingen ska göra det svårare för mig att uppfylla dom. Men kan dock förstå att man vill se det fina i handlingen men jag ser problemen med dom. Både praktiska och principiella.

Dom kan ju även fråga om vilka som vill ha fastigheterna kvar. Ingen som vill? Likvidera allt och lämna pengarna. Om någon vill? Lös det då gemensamt utan överlåtelse förbud.

Mvh
Fredrik