Men enskild egendom och överlåtelseförbud är ju lite olika saker.
Här håller jag med. Enskild egendom är bättre och om @Prepp håller med så kanske den lösningen går att diskutera med föräldrarna? Kanske tror de själva att de kan påverka i fler generationer än en? Kanske är det t o m enskild egendom de egentligen menar.
Okej, men då föreslår jag att ni tar ett bra samtal, reder ut och förklarar er syn. Det borde väl i ärlighetens namn inte vara raketforskning att få till nå’t vettigt?
Sen är jag fortfarande nyfiken på hur det hanteras i en skiljsmässa. Om vi ska skiljas utan äktenskapsförord kommer då värdet av arvet att skyddas? Eller delas det upp iaf? Blir ju konstigt om någon annans arv skall gå förbi vårat äktenskap eller tänker jag fel?
För tänker jag rätt är det ju en väldigt dum grej. Då det bara leder till att en av oss måste hosta upp massa pengar till andra utan att kunna avyttra tillgången?
Mvh
Fredrik
Som jag förstår det så står enskild egendom utanför bodelningen, oavsett om du har äktenskapsförord eller inte. Men jag är ingen jurist.
Det finns en del på lawline om detta. Som jag tolkar det kan det aldrig ingå i bodelning heller.
Jag vet skillnaden mellan enskild egendom och överlåtelseförbud. Jag ville bara bredda perspektivet lite.
Om jag får gissa angående föräldrarnas tanke bakom det hela så är det att de vill att sommarstugorna skall förbli i släkten så länge som möjligt.
De vill inte att någon enskild arvtagare skall kunna tvinga fram försäljning.
Jag misstänker att så är fallet med. Men anser inte att det är något dom bör göra iaf inte om dom vill ha min respekt och fortsatta medverkan i deras liv. Men kan inte lägga fram det på något bra sätt. Mot mina föräldrar kan jag vara rak med det men inte mot hennes. Vill helt enkelt inte ha problemen som kan komma med det under en 40 års period.
Mvh
Fredrik
Men kan du inte vara rak och ödmjuk. Förklara varför det kan bli problem och försöka mötas i annan lösning som ändå går på deras vilja?
Jag tolkar det dock som att fastigheten inte kan överlåtas men att värdet som fastigheten utgör ändå ska med i bodelningen. Typ vi har 20 miljoner i tillgångar 10 miljoner i eget och 10 miljoner i en gård tex. Hon kan inte överlåta fastigheten så hon får den och jag allt annat?
Nu kommer jag lämna henne allt om så skulle krävas då hon är mor till mina barn. Och vill att dom ska ha det bra och att mina skyldigheter inte upphör för att vi skiljs. Men kan ändå bli dumt i andra sammanhang. Tex om sverige dras in i krig och vi måste fly osv osv.
Mvh
Fredrik
Kommer bara uppfattas som att jag vill åt värdet av arvet tyvärr. Allt blir som sagt fel hur man än lägger fram det iaf i mitt huvud.
Mvh
Fredrik
Okej, jag fattar. Du känner ju dina föräldrar bäst. Knivigt läge isf. Jag föreställer mig att nå’n form av gåva till dina barn med nyttjanderätt till dig/er eller vad som helst egentligen. Oklart hur det skulle skrivas, men en lagom juridisk krumbukt borde ju funka.
En lösning är arvsavsägelse.
Mina föräldrar är inget problem alls. Dom kan jag prata med utan att jag uppfattas som girig. Men med hennes blir det ju bara som att jag försöker komma åt pengarna mer än problemet i den juridiska konstruktionen.
Är en konstig situation, egentligen har jag inget med den att göra. Men dom gör det till mitt problem genom att skriva in konstigheter dom inte förstår sig på. Ända vinnaren här är juristerna som får krångla med komplicerade avtal. Istället för att respektera sina barn.
Mvh
Fredrik
Har redan erbjudigt mig att gräva en större grop att kasta ner skiten i med dom. Är inte girig alls. Jag klarar mig bra på egna ben men ligger dolda budskap i handlandet jag inte gillar alls.
Mvh
Fredrik
Jag själv kan tycka att det beror lite på hur länge man varit ihop med sin fru.
Är man nygift sen 1 år tillbaks och varit ihop 3 år så förstår jag dom helt men har man varit gifta 25 år uppfostrat 2 pojkar etc så skulle jag nog anse det vara lite konstigt men ändå deras pengar så de gör vad de vill 
Vill du inte ha dom kan kan du be dom skicka pengarna till mig istället lovar att förvalta dom väl i indexfonder 
Svårt att stoppa in fastigheter i indexfonder bara ![]()
Nej det ska ner i hållet! Dumma val ska få dumma konsekvenser!
Jag tycker det är orelevant. Jag och min fru har ingått ett avtal om äktenskap. Detta ska våra föräldrar respektera eller sagt något innan vigsel. Är bara feghet det handlar om man vill ha en fot på båda sidorna utan att röja sin avsikt
Mvh
Fredrik
Det är insikten om detta jag tänker man ska försöka få fram.
I all välmening…
Arvsavsägelse måste göras innan föräldrarna avlider.